Trådlöst problem!

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Nu är det såhär.
Jag har ett liiitet hemnätverk på 2!!! ja just det 2 datorer, 1 st stationär med kabel till en D-Link 514 router+ 1 st laptop med ett trådlöst nätverkskort instoppat i. Problemen jag har är flera:

1* Internetuppkopplingen till den stationära burken funkar alldeles som den ska, men till laptopen så är det problem med informationen UT ur den, den vill alltså inte släppa UT några filer eller info.

2* Fildelningen funkar inte som den ska mellan burkarna, jag kommer åt de utdelade filerna i laptopen från den stationära, men inte tvärtom. Trots att jag kört alla världens fildelnings och trådlösa guider. Och jag har provat att stänga av alla brandväggar och antivirus jag kan hitta. Sen att Msn messenger inte vill logga in på laptopen gör ju sambon GALEN....hehehe

Och jag ska väl inte påstå att jag är nån nätverkstekniker, snarare tvärtom, men det enda som jag kan komma på är väl att det måste vara nåt knas i Routerns inställningar, men jag vet fasiken inte vad jag ska börja leta efter....

sooo pleeeease mtv pimp my computer...!!!

Låter snarare som något i laptopen eftersom (om jag fattat rätt?) allt funkar på den stationära. Avinstallera alla former av brandvägg och antivirus från den bärbara, det räcker oftast inte att bara stänga av programmen när man den typen av problem du beskriver. Har du en router får du inte in virus eller blir hackad om du inte själv installerar nåt suspekt på datorn.

Mr K skrev:
vilka operativsystem och versioner har du på bägge?

Xp Pro Sp2 på båda har jag för mig.
Jag tycker att det borde vara plug and play på dessa standardenheter, för jag har inte trixat med nånting annat alls....! suck och stön

starclassic skrev:
Nu är det såhär.
Jag har ett liiitet hemnätverk på 2!!! ja just det 2 datorer, 1 st stationär med kabel till en D-Link 514 router+ 1 st laptop med ett trådlöst nätverkskort instoppat i. Problemen jag har är flera:

1* Internetuppkopplingen till den stationära burken funkar alldeles som den ska, men till laptopen så är det problem med informationen UT ur den, den vill alltså inte släppa UT några filer eller info.

2* Fildelningen funkar inte som den ska mellan burkarna, jag kommer åt de utdelade filerna i laptopen från den stationära, men inte tvärtom. Trots att jag kört alla världens fildelnings och trådlösa guider. Och jag har provat att stänga av alla brandväggar och antivirus jag kan hitta. Sen att Msn messenger inte vill logga in på laptopen gör ju sambon GALEN....hehehe

Och jag ska väl inte påstå att jag är nån nätverkstekniker, snarare tvärtom, men det enda som jag kan komma på är väl att det måste vara nåt knas i Routerns inställningar, men jag vet fasiken inte vad jag ska börja leta efter....

sooo pleeeease mtv pimp my computer...!!!
Stängt ner brandväggen i routern?
Samma operativ system på båda? Xp+W2K kan vara problematiskt ibland...
Att du inte kommer åt filerna på din stationära dator låter som ett behörighets problem. Kan du överhuvudtaget se den stationära datorn från laptopen? tryck Start sen kör och skriv in \\DATORNAMN\ och se om den kommer upp. Tillhör ni en arbetsgrupp? samma? osv osv...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph