Trådlöst nätverk ????

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Vi har fått ett erbjudande på en sån "hem pc" på jobbet och jag vart sugen på en bärbar.
Nu till min lilla fråga. Det sitter ett trådlöst integrerat nätverk i den
(802.11 b/g 10/100 mbit/s Ethernet) och det säger mig inte mycket :va '

Vad behöver jag för prylar för att kunna surfa trådlöst ?

Olsson skrev:
2135259 Vi har fått ett erbjudande på en sån "hem pc" på jobbet och jag vart sugen på en bärbar.
Nu till min lilla fråga. Det sitter ett trådlöst integrerat nätverk i den
(802.11 b/g 10/100 mbit/s Ethernet) och det säger mig inte mycket :va '

Vad behöver jag för prylar för att kunna surfa trådlöst ?
trådlös router eller en accesspunkt

Olsson skrev:
2135273 Ok. Jag är helt bet när det kommer till sånt där kan du utveckla lite är du snäll :)

En trådlös router är en liten "låda" som du kopplar ihop med modemet/hålet i väggen. Istället för att dra sladden från modemet till datorn så går alltså sladden in i routern och skickar ut signalen trådlöst till din dator.

Internet -> Modem -> Router -> luft <- Dator
DWLG730Adiag.jpg

En schysst trådlös router kostar ca 700kr. Har du ingen router nu, köp en (med trådlöst såklart då), om du har en router köp bara en accesspoint, om dom är billigare

korvgubbe skrev:
2135293 En trådlös router är en liten "låda" som du kopplar ihop med modemet/hålet i väggen. Istället för att dra sladden från modemet till datorn så går alltså sladden in i routern och skickar ut signalen trådlöst till din dator.
[/IMG]

Tack korvis :Bugar

Men vad är skilnaden på en accespunkt och en router då ?
Jag har för mig att jag har hört nått om att en router ska vara någon sorts brandvägg ? :va

Du skulle inte kunna länka till en sån router på nån sida som du skulle rekomendera, då har man ju nått att utgå ifrån :)

Olsson skrev:
2135697 Tack korvis :Bugar

Men vad är skilnaden på en accespunkt och en router då ?
Jag har för mig att jag har hört nått om att en router ska vara någon sorts brandvägg ? :va

Du skulle inte kunna länka till en sån router på nån sida som du skulle rekomendera, då har man ju nått att utgå ifrån :)

En router delar internet till fler datorer (om man vill. funkar bra med 1 dator också) och har som du sa inbyggd brandvägg. Har du 2 eller fler datorer hemma ska du ha en router. Har du bara en räcker det med accespunkt (som sagt, den köper du bara för att den är billigare, om den nu är det).

En accespunkt är bara en box som skickar trådlös signal till din laptop. En trådlös router har ju samma funktion, + dela till fler datorer + brandvägg

Ljunghusen skrev:
2135906 En router delar internet till fler datorer (om man vill. funkar bra med 1 dator också) och har som du sa inbyggd brandvägg.

Aha nu börjar det klarna lite. Men jag har ju en "stationär" dator hemma, altså ska jag ha en router eftersom det blir 2 st. Klarar man av att installera en router själv eller måste man vara nätverkstekniker?
En dum fråga till.. Om jag placerar routern bredvid min stationära dator kan man koppla en kabel till routern då eller eller måste min stationära ha trådlöst även den ?

rust29: Pricerunner hade jag inte en tanke på, där fanns ju lite info med :tummenupp

Last edited:
Din stationära dator kan ha kabel! Precis, det är en trådlös router du ska ha. Exempelvis Netgear 108mbps WGT-624. Den har jag och den funkar mkt bra.

Med installationsguiden som medföljer bör du klara det själv! Ev krävs lite hjälp härifrån

/Anton

Ljunghusen skrev:
2135944 Din stationära dator kan ha kabel! Precis, det är en trådlös router du ska ha. Exempelvis Netgear 108mbps WGT-624. Den har jag och den funkar mkt bra.

Med installationsguiden som medföljer bör du klara det själv! Ev krävs lite hjälp härifrån

/Anton
jag har också den routern med tillhörande pci-kort. dock har jag lite problem med att den klyddar när jag startar datorn, tar en väldans tid innan den får kontakt om den ens får det. ibland så måste jag byta till wep kryptering för att sen byta tillbaka till wpa innan den får kontakt.

-Rosen- skrev:
2135956 jag har också den routern med tillhörande pci-kort. dock har jag lite problem med att den klyddar när jag startar datorn, tar en väldans tid innan den får kontakt om den ens får det. ibland så måste jag byta till wep kryptering för att sen byta tillbaka till wpa innan den får kontakt.

:va öö jaha. Det blir nog ett proffs som får fixa min blivande router iaf :lol

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...