Trådlöst nätverk - utomhus!

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Vilken av dem?
Hejhopp!

Använder sedan tidigare trådlöst nätverk hemma etc; MEN!

Nu vill jag överföra data ca 100m utomhus via trådlöst nätverk.

Hur gör jag? Utvändig antenn etc...?

/Mattias

Du behöver 2 antenner och 2 mottagare kopplade till antennerna.

De 2 mottagarna är egentligen bara 2 billiga accesspunkter som du ställer om till att vara just relämottagare. Sedan är det klart.

Lättast är att ge dem 2 fasta IP nummer som ligger utanför rangen på ditt existerande nätverk och konfa dem med sladd från ex en bärbar. Sedan är det bara att kabla upp dem och du är klar.
Personligen så skulle jag rekommendera att du till en början kör med så lite inställningar på accesspunkterna som möjligt, så att du vet att det inte är inställningsproblem och att överföringen funkar. Sedan går man tillbaka och låser ner dem med kryptering, lösenord osv.

DL2100AP fungerar bra som accesspunkter även om jag personligen inte använder D-link längre då jag tycker de gör skitgrejer. När de är bra, är de bra, men väldigt svajig i sin överföring. Netgear är mycket bättre enligt mig.

Kortfattat: utomhus antenn, kabel för utomhusantenn, hål i väggen, kabel kommer in, skruva fast i accesspunkt (samma fästa där du skruvat av den vanliga lilla plastantennen). Gör samma i båda ändar, konfigurera. Klart.

Behöver du mer exakt hjälp så dra ett PM (eller posta här) så ska jag förklara närmare.

Ok! Låter ju ung som jag resonerat. MEN! (många men nu)

Hur vet jag vilken antenn etc jag skall ha? Det finns ju en mängd olika db-värden (förstärkningsvärden antar jag)... Finns det något krav på accesspunkterna?

/M

mer db högre sändingslängd i princip. 100m är ju ingenting, så de mesta bör funka. D-link har en antenn som ser ut ungefär som en larmdeckare. Användt dem hos en kund (ca 400m) och de funkar perfekt. Tror jag betalade 500spänn / antenn med kabel.

Ska leta rätt på mer exakt modell om en liten stund när jag har tillgång till mina distar :)

Jag kör trådlöst nätverk utomhus. Kör med en Dlink antenn som ser ut som en liten parabol. Se dock till att sätta datorn i ett fönster riktat mot den antennen. Dock kan du max komma upp i 54mbit

Jag kör också wlan utomhus och har en rundstrålande pinne på taket och ca 1,5m sladd ner genom en ventilationsskorsten.
Antennen: http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CgrdF...hLPG3yV3oUoB/h6ltbNlwaaFp7DQtFzrqzi5H94UAA9zl

Har knallat runt med min laptop och konstaterar att träd, buskar, byggnader och annat som är ivägen dämpar väldigt ordentligt. Jag har två grannar som ansluter till mig och närmaste har inga problem, medan nästa som är ca 100m bort har väldigt dålig signal trots ordentlig riktantenn inomhus...och noteras skall att det är optisk sikt till min takantenn genom hans fönster.

Försök också hålla antennsladden så kort som möjligt eftersom den dämpar signalen en hel del.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg