Trådlöst hemma

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tänkte köpa trådlöst hem snart och undrar vad jag behöver.

Jag kör nog på en D-LINK eller Netgear trådlös router men undrar vad fan man kan göra åt skrivaren... Har en 6 år gammal HP Laserjet 6L som funkar skitbra men tyvärr har den bara parallellport. Finns det nåt sätt att ansluta den annat än rakt i burken? Känns inte lika ballt om man måste jacka i skrivaren så fort nåt ska skrivas ut.

Den här har jag kollat på. Vill framtidssäkra fast än jag bara har 8Mbps hemma nu): http://www.d-link.com/products/?pid=6

DI-624_main.gif
 
jag har trådlöst nätverk hemma. kommer inte ihåg just nu vad den heter. men det klarar 54Mbps... funkar prima att ha laptopen i sängen utan sladdar å grejjer
 
Det finns skrivarservrar från D-link som man kopplar till nätverket, antingen via tråd eller trådlöst, som stödjer parallelskrivare.
Kostar runt 1000:- och du installerar skrivaren lokalt på datorn, men anger IP-port istället för parallelport.

http://www.d-link.com/products/?pid=322
Typ...
Flera modeller finns att välja på. Kolla annars med inwarehouse som har dessa lösningar till hyfsade priser.

EDIT: Trådlösa enheten och skrivarservern ansluter du till routern eller en switch innan routern. Nackdelen är att routern (eller switchen) måste ha inbyggd DHCP-server
 
Last edited:
Kanon! Få se vad det går loss på. Är inte sugen på att skrota min skrivare men gör jag det får jag loss en tusenlapp till en ny iofs. Är inget problem att ha skrivaren inom "kabelavstånd" från routern.

amullo skrev:
Det finns skrivarservrar från D-link som man kopplar till nätverket, antingen via tråd eller trådlöst, som stödjer parallelskrivare.
Kostar runt 1000:- och du installerar skrivaren lokalt på datorn, men anger IP-port istället för parallelport.

http://www.d-link.com/products/?pid=322
Typ...
Flera modeller finns att välja på. Kolla annars med inwarehouse som har dessa lösningar till hyfsade priser.

EDIT: Trådlösa enheten och skrivarservern ansluter du till routern eller en switch innan routern. Nackdelen är att routern (eller switchen) måste ha inbyggd DHCP-server
 
Hmmm en fråga till: jag har en USB 2.0 extern HD. Går till och med den att koppla via antingen trådlös router eller accesspoint så jag slipper ha den pluggad i USB-porten?
 
Nicke skrev:
Har en 6 år gammal HP Laserjet 6L som funkar skitbra men tyvärr har den bara parallellport. Finns det nåt sätt att ansluta den annat än rakt i burken? Känns inte lika ballt om man måste jacka i skrivaren så fort nåt ska skrivas ut.
Varför inte koppla in skrivaren på en dator och sedan dela ut den på nätverker för andra att skriva ut på?
 
Coolt - och lätt var det att installera! Blev en Netgear trådlös 108 Mbps för det var den enda router, just nu, som jag kunde jacka in min USB HD (250GB) i. Köpte en mini-printserver också så jag slipper plugga i den så fort jag ska skriva ut. 2100 med moms kostade prylarna. Kör WEP just nu, kan inte så mycket om sånt - är det OK eller måste jag läsa på?

wgt634u.jpg


ps101.jpg
 
Tack, men jag har bara en burk nu och det är laptopen.

Mr K skrev:
Varför inte koppla in skrivaren på en dator och sedan dela ut den på nätverker för andra att skriva ut på?
 
Nicke skrev:
Kör WEP just nu, kan inte så mycket om sånt - är det OK eller måste jag läsa på?


WEP är ingen krypteringsnyckel som många verkar tro, det är mer ett sätt att filtrera ut villka klienter som får accessa routern. Vill du vara riktigt säker på att få ha routern för dig själv så ska du använda dig av WPA.
Än så länge finns det inga dekrypterings algorimter man kan använda för att cracka ett WPA krypterat nätverk. Mot WEP finns t.ex. Airsnort.

I villket fall så skall du använda dig av MAC-filtrering och tillåta endast dina mac-adresser.
 
Kanon, ska greja MAC-filtrering genast.

The-PatriX skrev:
I villket fall så skall du använda dig av MAC-filtrering och tillåta endast dina mac-adresser.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top