trådlös sändare ljud/bild

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köpte denna,
http://www.clas,ohlson.se/Product/Product.aspx?id=21639129

iaf ser dom nästan lika ut, ena har ett uttag för en sladd med ir mottagare/sändare ... antar att den ska sitta på tv,n på övervåningen så jag kan ändra kanal. så står de vad jag fattat i manualen. men de funkar bara tvärtom... nån som har den el fattar.... den andra sitter i ett grenuttag i digitalboxen.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21639129

en sänder, en tar imot. digitalbox/tv. en av dessa har en grej som tar upp en ir signal så man kan ändra kanal, den borde va uppe vid tv,n. funkar ej då.. endast om den sitter nere.. kan alltså inte byta kanal uppe i sovrummet..

Huvudsändaren ska sitta där du har dekoder/DVD etc. jag gissar att du har det i vardagsrummet.

I normala fall så brukar det följa med ett IR öga en liten fyrkantig sak som brukar ha en liten dubbelhäftande tejp på sig till den brukar det vara en tunn kabel som man sätter in i huvudmottagaren och sedan fäster man IR ögat på mottagarens IR sensor alternativ en liten bit ifrån då kan man ibland lyckas att styra flera mottagare med samma IR öga.

Sen ska du kunna byta kanal från sovrummet! Jag gissar starkt på att du inte fått IR ögat att sitta bra.

Jag vet visserligen att det även finns vissa mottagare där man använder en annan typ av kabel för IR mottagningen! Dock är detta den vanligaste!

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21639129

en sänder, en tar imot. digitalbox/tv. en av dessa har en grej som tar upp en ir signal så man kan ändra kanal, den borde va uppe vid tv,n. funkar ej då.. endast om den sitter nere.. kan alltså inte byta kanal uppe i sovrummet..

Då faller ju Citat: Även fjärrkontrollens signaler överförs trådlöst. :va

Så det är bara sändaren som har irmottagare? :va

Mottagaren har bara en "Antennhona" då eller?

Aja säg till om du får ordning påt och om det blir bra bild för det var ju jäddrigt billigt.

Jag har också funderat på en sån, så jag bara behöver ta med mig digitalboxens fjärrkontroll upp i sovrummet när jag ska se naturprogrammen där runt midnatt.
Dom som känner mig vet att jag ändå bara ser Discovery
Säg till om du får den att fungera!

den jag har funkar då utan problem. enda felet jag hade i början var att det var lite långt i från eller att det var något som störde sändningen.. vart lite brusigt och suddig bild. men sedan jag flyttade om den lite så har det inte varit några problem.
hoppas att det löser sig

den jag har funkar då utan problem. enda felet jag hade i början var att det var lite långt i från eller att det var något som störde sändningen.. vart lite brusigt och suddig bild. men sedan jag flyttade om den lite så har det inte varit några problem.
hoppas att det löser sig

samma här, men vart sitter ditt "ir öga" vid tv el digitalbox?

Huvudsändaren ska sitta där du har dekoder/DVD etc. jag gissar att du har det i vardagsrummet.

I normala fall så brukar det följa med ett IR öga en liten fyrkantig sak som brukar ha en liten dubbelhäftande tejp på sig till den brukar det vara en tunn kabel som man sätter in i huvudmottagaren och sedan fäster man IR ögat på mottagarens IR sensor alternativ en liten bit ifrån då kan man ibland lyckas att styra flera mottagare med samma IR öga.

Sen ska du kunna byta kanal från sovrummet! Jag gissar starkt på att du inte fått IR ögat att sitta bra.

Jag vet visserligen att det även finns vissa mottagare där man använder en annan typ av kabel för IR mottagningen! Dock är detta den vanligaste!

men ska ir ögat sitta vid digitalboxen? hur funkar de då? sätter man den uppe vid tv,n funkar inget. :va

Last edited:
Hur är bildkvalitén? Kan man koppla den till datorn?
Vad finns det för in- resp utgångar?

Hur är bildkvalitén? Kan man koppla den till datorn?
Vad finns det för in- resp utgångar?

inte den bästa men duglig iaf.
till dator.. tja kanske. är en sådan där gul,röd samt vit kontakt som blir scart köper man andra kablar så kanske.. men jag vet inte :va

inte den bästa men duglig iaf.
till dator.. tja kanske. är en sådan där gul,röd samt vit kontakt som blir scart köper man andra kablar så kanske.. men jag vet inte :va

Aha. Man får vad man betalar för, och det där var förrbannat billigt. Om bilden dessutom är "ok" så kanske 349 (?) är riktigt billigt. Behöver nåt i den stilen själv sen min soundbridge stektes.

samma här, men vart sitter ditt "ir öga" vid tv el digitalbox?

men ska ir ögat sitta vid digitalboxen? hur funkar de då? sätter man den uppe vid tv,n funkar inget. :va

IR ögat skall sitta vid den enhet som skall styras, och jag förmodar att du har bild via en digital mottagare?

Alltså ska IR ögat sitta så att den kan "lysa" överföra signaler till digitalmottagaren. Det kan vara lite svårt ibland! Börja med att identifiera var mottagaren tar emot signaler från fjärren när du står framför den! Det brukar blinka en liten lampa vid det området!

Själv har jag en Philips enhet som kan styra fyra olika källor exempelvis DVD/SAT/Video/övrig källa och skicka trådlöst till flera olika TV apparater. Vilket innebär att man kan titta på en kanal där nere och en annan där uppe!

Bildkvaliteten kan många gånger störas av trådlöst bredband, radioapparater etc. Försök att ändra frekvensen som sändaren sänder med den brukar ha fyra olika frekvenser! Tänk på att man oftast måste välja samma frekvens manuellt på både sändare och mottagare!

Gällande att få ut bilden till dator så går det med lite udda kopplingar! Allt beror på vilken typ av kontakt som går ut från mottagaren! Är det en scart så går det att omvandla till en Svideo kabel som de flesta datorer har. Dock har många datorer Svideo utgång inte Svideo ingång!

Men allt går om man vill! :)

Gällande att få ut bilden till dator .....

Men allt går om man vill! :)

Om man vill ha bilden FRÅN dator till tv då?
Går det? Eller jag menar går det för en billig peng? Klart som fanken att det går, men går det med lösningen som snackas om i tråden?

//spenk

Jag vill skicka en DVI/VGA/HDMI-signal från datorn till TV'n, finns det någon trådlös lösning för detta än? Jag hittar bara alternativ för SCART :mad:

Jag vill skicka en DVI/VGA/HDMI-signal från datorn till TV'n, finns det någon trådlös lösning för detta än? Jag hittar bara alternativ för SCART :mad:

Så högklassig signal skulle kräva en enorm bandbredd, det skulle kanske gå med microvågor och väldigt brett spektrum, men njae, jag tror kanske inte att det finns, man riskerar ju alltid störningar på radiosidan som strular till bilden.

Så högklassig signal skulle kräva en enorm bandbredd, det skulle kanske gå med microvågor och väldigt brett spektrum, men njae, jag tror kanske inte att det finns, man riskerar ju alltid störningar på radiosidan som strular till bilden.

Jag vill bara att det ska funka, sen nästintill skiter jag i hur :arsele :tungan
Räcker inte Wifi/ W-LAN ?

Om man vill ha bilden FRÅN dator till tv då?
Går det? Eller jag menar går det för en billig peng? Klart som fanken att det går, men går det med lösningen som snackas om i tråden?

//spenk

Vill du ha bilden från datorn så går det alldeles utmärkt, bäst är om du har Svideo utgång på grafik kortet! Då köper du en Svideo kabel och en scart adapter som har ingång för Svideo, sen kopplar du in den i sändaren och vips så har du bild i mottagaren!

Givetvis beror det på vilka ingångar det finns på den trådlösa enheten! Det kan vara scart eller video ingångar! Då är det oftast en gul plugg och sedan en röd och vit! Den röda och vita är för ljudet och den gula för bilden! OBS! Att en svideo endast sänder bild.

Jag vill bara att det ska funka, sen nästintill skiter jag i hur :arsele :tungan
Räcker inte Wifi/ W-LAN ?

Finns ingen lösning för det du vill som du kan köpa! Givetvis så kan du sända bilden från en DVD etc. med HDMI/DVI men du kan aldrig få den bildkvalitet som jag förmodar att du är ute efter!

Visserligen så är det en sanning med modifikation för det går faktiskt att streama exempelvis en HD film från en dator till din XBOX som är kopplad till TV med HDMI/DVI. Och då går ju faktiskt bilden över Wifi/ W-LAN.

Last edited:
nu funkar det, va tvungen och sätta ir ögat toknära.. efter lite inställningar så vart de riktigt godkänd bild o ljud. :tummenupp

Nyheter
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Back