Trådlös router - vilken ska man köpa?

Starstriker skrev:
Jag köpte en netgear WGR614 för 550.-. Funkar bra för mig........
För 1000.- får du en grym router.

Okej, vad är det för parametrar man ska kolla då? Jag har sunkigt TELE2 ADSL, men förhoppningsvis blir det bättre och då vill man ju inte ha flaskhalsen i routern.

En grej till:
Jag har något "minikort" som stöder wireless, då behöver jag varken USB eller PCMCIA eller hur?

Markus skrev:
Okej, vad är det för parametrar man ska kolla då? Jag har sunkigt TELE2 ADSL, men förhoppningsvis blir det bättre och då vill man ju inte ha flaskhalsen i routern.

En grej till:
Jag har något "minikort" som stöder wireless, då behöver jag varken USB eller PCMCIA eller hur?

Ok. Ska du bara ha routern till att surfa trådlöst med på internet så kommer den knappast att bli någon flaskhals. Om du däremot ska köra nätverk hemma där du vill kommunicera mellan två datorer och skicka filer och grejjer så är routerns hastighet av större betydelse. Tror dock inte att detta blir nåt problem. Det börjar märkas när det är många användare/stora datamängder.
Idag finns routrar som klarar 54MBPS och 108MBPS, och jag skulle tro att den långsammare räcker för dig, även om nu prisskillnaden inte är så stor - ett par hundringar kanske. En annan parameter är hur stark signal du får ut från routern. Bor du i en lya med åtta rum i fil kanske det kan vara av intresse med en "stark" router om du vill sitta långt från routern och surfa. Bor du i en etta räcker i princip vadsomhelst.

Ett minikort säger du? Sitter det i din bärbara dator? Isf är det ditt trådlösa nätverkskort.

Starstriker skrev:
Ok. Ska du bara ha routern till att surfa trådlöst med på internet så kommer den knappast att bli någon flaskhals. Om du däremot ska köra nätverk hemma där du vill kommunicera mellan två datorer och skicka filer och grejjer så är routerns hastighet av större betydelse. Tror dock inte att detta blir nåt problem. Det börjar märkas när det är många användare/stora datamängder.
Idag finns routrar som klarar 54MBPS och 108MBPS, och jag skulle tro att den långsammare räcker för dig, även om nu prisskillnaden inte är så stor - ett par hundringar kanske. En annan parameter är hur stark signal du får ut från routern. Bor du i en lya med åtta rum i fil kanske det kan vara av intresse med en "stark" router om du vill sitta långt från routern och surfa. Bor du i en etta räcker i princip vadsomhelst.

Ett minikort säger du? Sitter det i din bärbara dator? Isf är det ditt trådlösa nätverkskort.

Okej så i stort sett kan jag välja vilken jag vill då gissar jag.
Minikortet sitter i burken ja, bärbar. Mini PCI vill jag minnas att det stod. Då behöver jag ju varken USB eller pCMCIA, går det att köpa utan?
Netgear är bra alltså, var ska man köpa ett sådant då? Ingen mumbojumboentusiastaffär, i värsta fall typ Kjell & C:o

Markus skrev:
Okej så i stort sett kan jag välja vilken jag vill då gissar jag.
Minikortet sitter i burken ja, bärbar. Mini PCI vill jag minnas att det stod. Då behöver jag ju varken USB eller pCMCIA, går det att köpa utan?
Netgear är bra alltså, var ska man köpa ett sådant då? Ingen mumbojumboentusiastaffär, i värsta fall typ Kjell & C:o

Du har allt du behöver för att surfa trådlöst om du tjöper dig en trådlös router. Du kan köpa den på nätet och spara nån hundring (dustin tex) eller så traskar du ner till Webhallen på Sveavägen som är billiga. Elgiganten och dom har.. Och Teknikmagasinet. Du hittar såna där pryttlar överallt!

Jag har en Netgear WGT634U och det är något liknande WGR614 fast min klarar 108 Mbps (spelar nog ingen roll) och har USB-uttag, dvs kan användas som filserver/FTP-server om man hänger på en extern HD. Det har jag gjort och det funkar super.

Okej, nu börjar jag få bra med info. :)
Några saker till:
Är det olika routers som ersätter modem för en del eller har man bara tur om routern funkar? Som jag förstått det så kan man ibland hänga på routern direkt på telejacket och ibland måste man ha modemet imellan.

Markus skrev:
Okej, nu börjar jag få bra med info. :)
Några saker till:
Är det olika routers som ersätter modem för en del eller har man bara tur om routern funkar? Som jag förstått det så kan man ibland hänga på routern direkt på telejacket och ibland måste man ha modemet imellan.

Vissa routrar har inbyggt ADSL-modem, men det behöver inte du. Köp en router och koppla in modemet emellan bara. Lätt som en plätt. Jag hade ingen aning om sånt här när jag köpte min router för nån månad sedan, men allt funkade från start, så det gör det säkert för dig också!

Jag måste bara beblanda mig och INTE rekommendera något av D-link!
Jag köpte en DI-624+ för något år sedan och något mer strulande har jag aldrig varit med om. Nu använder jag den enbart som accesspunkt tillsammans med en annan router. Som router är/var den totalt värdelös!
En polare har en likadan och den hänger sig också titt som tätt.
Bara ett tips så du inte går i samma fälla.:pannkyss

timm skrev:
Jag måste bara beblanda mig och INTE rekommendera något av D-link!
Jag köpte en DI-624+ för något år sedan och något mer strulande har jag aldrig varit med om. Nu använder jag den enbart som accesspunkt tillsammans med en annan router. Som router är/var den totalt värdelös!
En polare har en likadan och den hänger sig också titt som tätt.
Bara ett tips så du inte går i samma fälla.:pannkyss

Och vi är en del som kör D-Link i stort sett utan strul. Verkar vara vilket som om man kör Netgear eller D-Link. Finns andra mer företagsinriktade routrar som är stabilare men då kostar dom mer (kan inte komma på någon just nu)
Så skippa inte D-Link helt. Har hört minst lika mycket skit om Netgear.

Jag har haft ett par trådlösa routers (stremar film till TV) och de har alla haft för dåliga räckvidder/prestanda. Bytte nu och då till en Netgear VPN824 RangeMax. RangeMax använder MIMO teknik (Multi-in, Multi-Out) och har 7 antenner som den switchar mellan för att uppnå bästa möjliga mottagning.

Jag är mycket nöjd med den. Ger stadiga 54Mbps (mitt PCMCIA kort tål inte mer, routern klarar dock av 108Mbps) och inget hack i filmerna (DVDR mountade .img filer) trots att det är 2 väggar och ett kylskåp i vägen :)

Info:http://www.netgear.co.uk/rangemax_wirelessrouter_wpn824.php

D-Links variant: http://www.dlink.com/products/?sec=1&pid=458

Zyxels variant: http://us.zyxel.com/products/model....dexcate1=1121212137&indexFlagvalue=1021876859

/D

Last edited:
Ett tips är att kolla upp 3com, en polare har en ap från dom och den fungerar klockrent.. Går att få tag på rätt billigt.
Jag kör dock netgear wgt 624, den duger men ångrar att jag inte la till ett par hundrigar och köpte en 3com.

Linksys WRT54GS eller ASUS WL500 G Deluxe. De kan flashas om med roligare mjukvara och stöder såklart WPA2 med PSK (vilket man bör använda). Linksys:en har större flash-minne (troligen den enda på marknaden med 8MB). Jag kör sådana med OpenWRT både hemma och på jobbet.

:mad:
Jaha, det är som vanligt när man köpt något mumbojumboskit - det funkar inte.
Får igång kontakt både mellan modem och router - och router och pc.
Men det går ändå inte att komma ut på nätet.
Jag har något jävla speed touch modem från thomsom och tele2 adsl 512 kbps.
Routern är en d-link di-524.
En kompis sa att man ska ta bort lösenordet och användarnamnet (varför skriver jag inte bara inloggningsuppgifterna? :confused: ) från modemet för man kan inte ha dubbla lösenord - dvs både på router och modem. Om detta stämmer, hur ska man gå tillväga? Prövade att installera modemet igen, och lämna fälten för inloggningsuppgifter tomma men det gick inte - obligatorisk uppgift.

trelleborgaren skrev:
ett tips: köp inte netgear WGT624....har fan bara haft problem med den :argpådato
Exakt samma som jag då, djävla skitgrejer. Köp inte netgear säger jag bara :kocko

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT