Trådlös router som krånglar

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Kör med trådlöst nätverk, men datorerna snor varandras adresser emellanåt, så man får stänga av routern och slå på den igen så fungerar det. Antar att det är någon inställning för att reda bot på problemet, men hur göra?
Routern är en Belkini av något slag.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Logga in på routerns administrationsgränssnitt och leta upp inställningarna för DHCP-servern. Se om du hittar begreppet "lease time", och öka det till ett värde kring fem dagar så ska du se att problemet försvinner.

Statisk IP är förvisso en lösning, men jag föreslår det bara på stationära datorer.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Logga in på routerns administrationsgränssnitt och leta upp inställningarna för DHCP-servern. Se om du hittar begreppet "lease time", och öka det till ett värde kring fem dagar så ska du se att problemet försvinner.

Statisk IP är förvisso en lösning, men jag föreslår det bara på stationära datorer.

Testar med det, tack!

Varför föreslår du bara statisk ip på stationära datorer?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Testar med det, tack!

Varför föreslår du bara statisk ip på stationära datorer?

Det är jäkligt praktiskt att datorn frågar efter en adress själv varje gång man startar den om man flyttar den mellan flera olika nätverk.

På samma sätt tycker jag det är jäkligt praktiskt med helt öppna nätverk, så att var man än slår upp locket på laptopen så frågar den efter och får en adress från något nätverk i närheten.

Börjar jag märka av att grannarna snyltar på min bandbredd så att jag tappar hastighet så spärrar jag det, men jag har inget emot att dom som sitter i lekparken utanför kan surfa med sina laptops/netbooks/Wlan telefoner.
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Testar med det, tack!

Varför föreslår du bara statisk ip på stationära datorer?

Statiska IP-adresser bör du bara använda på utrustning som inte flyttas ofta, t ex stationära datorer, skrivare, NAS-enheter och liknande. En laptop är tänkt att vara portabel, och då är dynamisk att föredra. Det funkar direkt i kompisens nätverk utan mer än eventuella lösenord till WLANet.

Långa leasetider är att föredra i ett nät där det sker förändringar sällan, t ex i hemnät. Värt att veta är att efter halva leasetiden begär datorn en förnyelse av sin IP-adress, dvs är leasetiden satt till 3 dygn, kommer datorn försöka förnya adressen var 1,5e dygn. Längre leasetid = mindre trafik = bättre.

Jag tror jag har leasetiden på 7 dygn i min router. Då kan jag resa bort några dagar eller bara ha datorn avstängd, och ändå behålla min IP-adress när jag slår på den igen, vilket är önskvärt om man exempelvis har öppnat portar till datorn i routern.
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Om du har en bärbar eller whatever och du ändå vill slippa inställningen med statisk ip-adress och behålla dynamiska inställningar så lås mac-adressen mot ett visst ip i din router. Blir ju visserligen som en statiskt adress men utan att du gör den inställningen i din dator :gnissla
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top