Trådlös-Mediaspelare

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Hej. Snart stundar flytt från nuvarande lägenhet. Här har jag haft datorn bredvid tv'n, och använt en kabel från grafikkortets tv-out till tv'n. Det har ju funkat smärtfritt.
Nu ska jag dock ha datorn i ett helt annat rum, och vägrar ha 20 meter kabel liggande. Har tittat lite på trådlösa mediaspelare, typ denna http://www.netonnet.se/index.asp?iid=101299 . Är det nån som gör något liknande, och funkar det bra? Vad använder ni för saker? Hilfe!

Det verkar ju smidigt, kan man spela upp film/musik/bilder från både den bärbara eller den stationära.

Det är seriöst ingen mer på Sporthoj som har samma problem? Alla tittar bara på tv? Alla har datorn i samma rum? Alla har 20 meter kabel från datorn i ett annat rum? Alla bränner ut sina nerladdade filmer och stoppar i dvd'n? :confused:

Idag ringde det nån till mig från Nordea Bank fraud securities (el likn.) Jag hade redan dragit en grogg eller två och tänkte "Vaffan. Vad har jag nu gjort för fel, har jag sumpat mitt mastercard!?".

Han ville bara kolla att transaktionen på 10k med komplett.se var genomförd av mig och ingen annan.

"-Visst, det var jag".
"-Ok, tack och ursäkta för att jag störde"

Inte för att jag är rädd för att handla över nätet, men det här tyckte jag faktiskt var rätt bra.:tummenupp

Jag bygger en PC för ändamålet istället. Budget är 3.000:- men kassaflödet ligger på 2.000:- då man har hamstrat lite :D

HTPC med 160 gigg, P4 2,6 MHz, 512Mb, DVD läs och bränn (dual layer), DVB-C kort och full HD möjlighet i graffen. Sååå WiFi förståss.
Blir nog 1GB minne och en tystare DVD-läsare för att så lite sprutt ochså på skiten.
Ska nog inte spela WoW och sånn skit heller..........

Det där låter grymt. Kan du inte berätta lite om vad du petar i?
Har själv ingen koll på sånt, emn har en gammal P4 här som skulle passa tror jag.

Kan man bygga en sån med ett vanligt moderkort eller måste de ha nån spetsiell size för att passa i såna där små lådor? Brummar det inte? Kan man sno ihop nåt som även klarar av att spela in?

Vad kör du för os? Windows Media Center? Tjöpt det eller "hittat" det?
Vad är en DVB-C? Nån sorts tv-kort? Funkar det?

Är det inte enklare att köpa en PS3 eller krysslåda för samma peng?

Det är seriöst ingen mer på Sporthoj som har samma problem? Alla tittar bara på tv? Alla har datorn i samma rum? Alla har 20 meter kabel från datorn i ett annat rum? Alla bränner ut sina nerladdade filmer och stoppar i dvd'n? :confused:

Jag har trådlöst dator-stereo, men bara ljud (SoundBridge).
Börjar se mig om efter nåt även för video (men hög kvalitet, minst DVD)

Last edited:
Tack för intressant rapport! Det där låter inte som en helt tokig idé. Har allt jag behöver förutom burk och tv-kort.... Kan ju bli ett riktigt trevligt projekt!

Håll mig uppdaterad på hur det går. Dra gärna upp lite bilder etc!:tummenupp

Tack för intressant rapport! Det där låter inte som en helt tokig idé. Har allt jag behöver förutom burk och tv-kort.... Kan ju bli ett riktigt trevligt projekt!

Håll mig uppdaterad på hur det går. Dra gärna upp lite bilder etc!:tummenupp

Vad blev det för komponenter för dig nu då? antar du inte köpt ram-minne för 10k:D

Trådlöst brukar vara riktigt dåligt. Man får nog vänta tills dom släppt fungerande "n" teknik.

Jag vet inte hur många meter kabel jag har i min lilla lägenhet. Vid dörren sitter ju kontakten till fiber. Dit kan man ju inte ha trådlöst, då tappar man ju. Bort till tv vore ju gött men hur går det med alla dessa format och ska man då bygga en htpc som ska klara 1080p så ska man ju ha två yber burkar $$$$

Vad blev det för komponenter för dig nu då? antar du inte köpt ram-minne för 10k:D

Trådlöst brukar vara riktigt dåligt. Man får nog vänta tills dom släppt fungerande "n" teknik.

Jag vet inte hur många meter kabel jag har i min lilla lägenhet. Vid dörren sitter ju kontakten till fiber. Dit kan man ju inte ha trådlöst, då tappar man ju. Bort till tv vore ju gött men hur går det med alla dessa format och ska man då bygga en htpc som ska klara 1080p så ska man ju ha två yber burkar $$$$

Såhär bidde det:

331635 NEC DVD-brännare AD-7170S Svart OEM SATA

343039 OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15

330169 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

343395 Asus GeForce 8800GT 512MB "TOP" GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 700MHz

335649 ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX,Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

325214 Antec Performance One P180 Miditower, Svart Aluminium (utan nätagg)

320183 Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, 18dB,120mm Fläkt,4xSATA,2XPCI-E,20/24pin

Allt utom grafikkortet levereras imorrn :) Graffankommer nog inte förrän efter nyår, men jag kan klara mig tills dess!

Såhär bidde det: ....
Allt utom grafikkortet levereras imorrn :) Graffankommer nog inte förrän efter nyår, men jag kan klara mig tills dess!

343039 OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15 Cl 5 borde köras i 5-5-5-15 ?
Går att klocka till nästan 4 GHz:tummenupp
343395 Asus GeForce 8800GT 512MB "TOP" GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 700MHz
Blir nog kanon det kortet:) Har fått jävligt bra kretik
335649 ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX,Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Jag skulle ha valt ett som stödjer ddr3
320183 Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, 18dB,120mm Fläkt,4xSATA,2XPCI-E,20/24pin
Antagligen bra mycket bättre än mitt skit nätagg

Jobbigt att vänta på saker. Utan grafikkortet så är det ju inget kul.

Last edited:
343039 OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15 Cl 5 borde köras i 5-5-5-15 ?
Går att klocka till nästan 4 GHz:tummenupp
Blir nog kanon det kortet:) Har fått jävligt bra kretik
Jag skulle ha valt ett som stödjer ddr3
Antagligen bra mycket bättre än mitt skit nätagg

Jobbigt att vänta på saker. Utan grafikkortet så är det ju inget kul.

Shit..Fråga inte mig om hur ett minne skall köras. Cl 5-4-4-15 säger mig ingenting! Kan någon förklara så blir jag glad! Ang DDR3 - vet du vad såna minne kåstarr?? :D För snål för sånt. Det får bli på nästa data :) (Fast då är det väl DDR5 som gäller....)

Shit..Fråga inte mig om hur ett minne skall köras. Cl 5-4-4-15 säger mig ingenting! Kan någon förklara så blir jag glad! Ang DDR3 - vet du vad såna minne kåstarr?? :D För snål för sånt. Det får bli på nästa data :) (Fast då är det väl DDR5 som gäller....)

Jag köpte ett moderkort som stöjder både ddr2 och ddr3 (tänker lite framåt:D) det var det som jag rekomenderade dig. Vet att dom kostar mycket nu men innan sommaren är dom säkert billiga. I för sig sitter man inte vid burken när solen tittar fram.
Har lyckats blivit en riktigt datanörd nu utan dubbdäck och med ny lcd-tv och ny dator:mad:

Cl4 och hög mhz är god shit

Minnen
Saxat ifrån sweclockers.com
Det finns många olika minnesstandarder men i dagsläget är den vanligaste minnestypen DDR2. Jag tänkte egentligen inte förklara hur minnen fungerar i stor detalj utan mer hur minnen påverkas när man överklockar.

När man handlar minnen som man vill ska överklocka bra är det flera faktorer som spelar roll. Den största faktorn är dom själva fysiska minneschippen. Minnen är väldigt lika processorer i ett visst sammanhang och det är att varje minne är också unikt. Bara för att du kan överklocka en minnes modul bra behöver det inte betyda att en annan minnesmodul av samma märke klockar lika bra. Minnen har även dom, likt processorn en arbetsfrekvens. Dom vanligaste frekvenserna idag är 533 MHz, 667 MHz, 800 MHz och 1066 MHz, men det finns även DDR2 minnen som arbetar i högre frekvens och kan variera från allt mellan 1100MHz och 1250 MHz. Minnesmoduler, som kallas DIMM (Dual Inline Memory Module), behöver även dom ström och spänning för att fungera. JEDEC, organisationen som sätter minnesstandarderna har specificerat att DDR2 minnnen skall ha en spänning på 1.8V. Denna spänning är även kallad VDIMM.

En sak jag tänkte förklara med DDR (Dual Data Rate) minnen är att dom överför data dubbelt så snabbt som traditionella minnen (Single Data Rate). Detta gäller DDR, DDR2 och DDR3 minnen. När man pratar om att överföra data så kan man se en (klock)cykel som en stigande och fallande kurva. DDR minne överför data både under den stigande delen av kurvan och den fallande delen av kurvan.
.........................................__......__
Exempel på en digital signal: _| . |__| . |__

Hur påverkas då minnena då man överklockar? En del chipset stödjer någonting som kallas för unlinked mode, vilket innebär att man kan låsa minnena på en viss frekvens oavsett hur man klockar datorn. I och med att det inte är så mycket mer än så, så kommer jag inte diskutera det vidare. Det jag tänker diskutera vidare är vad som händer om ens moderkort inte just har en ”unlinked” inställning.

Vi har pratat om att när man överklockar processorn så överklockar man nordbryggan. I och med att nordbryggan innehåller minneskontrollern så är det ganska naturligt att minnena påverkas också. Hur dom kommer att påverkas ska vi diskutera om ett litet tag. Men först ska vi prata om någonting som kallas för minnesdividers, eller minnesratios. När man vill överklocka är det oftast ration 1:1 man vill utgå ifrån. När man använder ration 1:1 kommer minnet alltid att arbeta i dubbla frekvensen (Förutsatt att du använder dig av DDR2 minne) av vad du satt din FSB på. Många moderkort använder sig flera andra minnesdividers och dom kan heta lite olika beroende på vilken BIOS du har. Ett exempel är 4:5, där fyran är systembussen och femman indikerar hastigheten minnet skall köras i. I detta fall körs minnet i fem fjärdedelar av systembussen vilket innebär om vi har en systembuss på 266 MHz så kommer minnet att köras i 333 MHz (667 MHz DDR). Det enklare scenariot är om ditt BIOS visar minnesratios i formatet 2.0, 2.5, 3.0 osv. Då behöver man bara multiplicera systembussen med angivna ration. Nedan följer några exempel på minnesdividers. Vi utgår från en 200 MHz systembuss:

1:1) FSB/1 = Minnet körs i 200 Mhz effektivt (400 MHz DDR)
4:5) FSB/4*5 = Minnet körs i 250 MHz effektivt (500 MHz DDR)
2:3) FSB/2*3 = Minnet körs i 300 MHz effektivt (600 MHz DDR)
1:2) FSB*2 = Minnet körs i 400 MHz effektivt (800 MHz DDR)

Timings

Den sista saken man behöver hålla reda på är så kallade minnestimings. Utöver minnenas arbetsfrekvens så har vi även någonting som kallas för minnestimings. Vissa minnestillverkare specificerar sina minnen som DDR2 800 MHz 4-4-4-12, men vad betyder just 4-4-4-12? Dom fyra sifferkombinationerna hänvisar till hur många klockcykler det ska ta för minnet att utföra läs och skriv operationer. Nu är det en väldigt förenklad förklaring men att gå in mer i djup på exakt vad dom gör kommer att göra mer skada än nytta i detta läge. En tumregel att följa här är att ju lägre minnestimings du använder dig av, ju hårdare kommer minnet pressas. Som ett exempel så kommer ett minne som arbetar i 800 MHz med 3-4-4-12 timings arbeta både hårdare och snabbare än ett minne som arbetar i 800 MHz med 5-5-5-15 timings. Beroende på arkitektur så kommer det att påverka systemets totala prestanda till en viss grad, dock brukar det inte röra sig om radikala siffror, men för en överklockare är det många bäckar små…

Timings har följande namn i denna ordningen, vi tar timings 3-4-5-15 som exempel:

3 = TCL
4 = Trcd
5 = Trp
15 = Tras

Speed Presence Detect

Alla minnen innehåller ett minneschip från fabriken som är kallat SPD (Speed Presence Detect) Det chippet innehåller information om vilka minnestimings minnet ska köras i beroende på hur snabbt minnet körs. Detta för att BIOS skall kunna identifiera, konfigurera minnet och läsa av SPD tabellen, och på så sätt veta hur minnet skall vara konfigurerat. Vi kan ta en DDR2 PC2-6400 400MHz effektivt (800MHz DDR) 5-5-5-15 minnesmodul som exempel. Beroende på vilken hastighet du kör det minnet så kommer du att få olika timings. Nedan följer en tabell av hur det skulle kunna se ut:

200 MHz (400 MHz DDR) 3-4-4-10
266 MHz (533 MHz DDR) 4-4-4-12
333 MHz (667 MHz DDR) 4-5-5-12
400 MHz (800 MHz DDR) 5-5-5-15

*Notering: I de flesta om inte alla BIOS kan man stänga av att den automatiskt ska detektera detta och manuellt själv ställa in dessa parametrar.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=723298

Här hittar du hur dom klockat din processor
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=710891&highlight=Q6600+klock

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...