Trådlös diagnos till hojen

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
CRF250R
Jag fick prova en ball grej till hojen idag. En liten plugg som man sätter i diagnosuttaget och som sedan kommunicerar via blåtand till mobilen. Man fick upp motordata, felkoder och inlufttempratur. Det finns även funktion för att testa 0-100 acc och shiftlight, men dom var lite svåra att testa i snöslasket...

Undrar om detta inte är verktyget man måste ha?

Kolla in deras hemsida;

Racedisplay

Aha, bara nätta 3k. De har jag ju ändå inget annat att lägga på.

"Den som har mest prylar vinner" eller hur var det nu igen ? :va

Hoztic skrev:
Självklart är det så! :hihi

Verkar vara en riktigt cool pryl! Men den verkar lite väl generell om den passar till alla dom där olika bilarna? Eller specialanpassar dom den till varje märke? :va

Generell är just hemligheten, standards kallas det. Alla bil och Mctillverkare använder sig utav ISO-standard. Motorcyklar har som regel enklare elektronik och mer saker som är styrda mekaniskt. Men t.ex Ducati 999 har alla reglage styrda elektroniskt.

DaytonaJonas skrev:
Generell är just hemligheten, standards kallas det. Alla bil och Mctillverkare använder sig utav ISO-standard. Motorcyklar har som regel enklare elektronik och mer saker som är styrda mekaniskt. Men t.ex Ducati 999 har alla reglage styrda elektroniskt.

Det där med standard är väl egentligen bara en utopi va? :va :hihi
Jag trodde det var mycket större skillnad mellan bilarna än så? Man kan ju göra mycket med diagnosuttaget, ställa om saker, ändra nyklar osv, det kan väl knappast vara standard? Men jag kan köpa att felkoder osv är det!

Hoztic skrev:
Jag trodde det var mycket större skillnad mellan bilarna än så? Man kan ju göra mycket med diagnosuttaget, ställa om saker, ändra nyklar osv, det kan väl knappast vara standard? Men jag kan köpa att felkoder osv är det!

ODBII och liknande är standard i en rad bilar fortfarande vad jag vet, och har varit sen typ 95.

Hoztic skrev:
Det känner man ju igen! :) Men nog bara satt i samband med vag-koncernen :(

Det verkar vara riktigt bra pryl.

Bara man skaffar en bra hållare till telefonen vid styret så kan man ha den när man kör på banan och kolla i graferna hur man växlar vid olika punkter.

eller hålla koll på insugningstempen så att den inte sticker i väg en varm sommardag :)

Undra om den fungerar till ducati 748??

Skall höra med race display om detta.

Hoztic skrev:

Jag blev så nyfiken att jag googlade lite om det, och det verkar vara en standard som kom upp i californien (var annars) där myndigheterna ville ha möjlighet att plugga in sig på bilen och kolla olika värden.
Det blev standard, men som tillägg till detta använder sig oxå biltillverkarna av samma uttag, för att programmera och läsa av bilen.

Vad jag har förstått av Apex HUD så är det ett diagnosverktyg, inget verktyg för att mappa och programmera funktioner, såvida man inte specialbeställer det till sin specifika modell. Då kommer tillverkarens egna koder in i bilden, men det löser dom nog hos race display. Antar att dom vet mer än vad dom lägger ut på hemsidan...

Honken69 skrev:
Det verkar vara riktigt bra pryl.

Bara man skaffar en bra hållare till telefonen vid styret så kan man ha den när man kör på banan och kolla i graferna hur man växlar vid olika punkter.

eller hålla koll på insugningstempen så att den inte sticker i väg en varm sommardag :)

Undra om den fungerar till ducati 748??

Skall höra med race display om detta.

Glöm bara inte bort att slänga ett öga på banan/vägen någon gång då och då.

Kjell

Har redan all den där funktionaliteten + mappning/skrivning TILL ECU'n via TuneBoy till Trajan. Dock ej trådlöst.. men det känns mindre viktigt. :)

Honken69 skrev:
deras fungerar tydligen bara på smartphones från microsoft, typ Qtek telefoner.

Jag har frågat om den fungerar till andra smartphones, t ex Nokia med Symbian series 60 (NOKIA 6630, 6680, N70 mm), återkommer med info när jag har fått svar.

För närvarande är både den svenska och engelska BT-modulen i praktiken bara användbara på bilar. Ingen av vanligaste nya R-hojarna (R1, R1000, XZ10R, CB1000RR) har det OBD2-uttag som krävs

Last edited:
xyx skrev:
Har redan all den där funktionaliteten + mappning/skrivning TILL ECU'n via TuneBoy till Trajan. Dock ej trådlöst.. men det känns mindre viktigt. :)

Kollade tuneboys hemsida, kunde inte hitta att den skulle passa på Daytona 600, men om den går på samma standard så antar jag att det skulle passa på min också.
Har du vanlig diagnos-kontakt som ser ut som en scart på din Trajja?

lorkan skrev:
Aha, bara nätta 3k. De har jag ju ändå inget annat att lägga på.

"Den som har mest prylar vinner" eller hur var det nu igen ? :va

Just det, men 100 stycken kostar typ 400 000 med moms.

Sydney skrev:
Jag har frågat om den fungerar till andra smartphones, t ex Nokia med Symbian series 60 (NOKIA 6630, 6680, N70 mm), återkommer med info när jag har fått svar.

För närvarande är både den svenska och engelska BT-modulen i praktiken bara användbara på bilar. Ingen av vanligaste nya R-hojarna (R1, R1000, XZ10R, CB1000RR) har det OBD2-uttag som krävs

Jag har pratat med Sinclair på vitalengineering och dera mjukvara stödjer endast microsoft compact Framework dvs. microsoft mobile operativsystem som sitter i t.ex qtek 8080.

De har inga mjukvaror på gång för JAVA/J2ME som användas i symbian och liknande telefoner.

Honken69 skrev:
Jag har pratat med Sinclair på vitalengineering och dera mjukvara stödjer endast microsoft compact Framework dvs. microsoft mobile operativsystem som sitter i t.ex qtek 8080.

De har inga mjukvaror på gång för JAVA/J2ME som användas i symbian och liknande telefoner.

Bra att du kollade. Jag testade den svenska programvaran i en Nokia 6680 idag, det ser ut att fungera helt OK.

DaytonaJonas skrev:
Kollade tuneboys hemsida, kunde inte hitta att den skulle passa på Daytona 600, men om den går på samma standard så antar jag att det skulle passa på min också.
Har du vanlig diagnos-kontakt som ser ut som en scart på din Trajja?

Japp, sitter ODBII under sadeln.
Dock så skall den använda nått proprietärt protokoll för kommunkationen, enligt Wayne MacDonald som gjort TuneBoy.

Tror Daytona 600 stöds nu, men jag är inte hundra då jag har för mig att den har Keihin ECU istället för Sagem som på T509/955i Trajorna.

Honken69 skrev:

Fick svar idag från Sinclair, de ska ta fram en version för Symbian också.

"Hello Michael in Sweden!

The Car-Pal OBD interface unit works with any device which supports Bluetooth. Currently we have only written the software for Windows PC, Windows Pocket PC, Windows Smartphone and Palm. We are starting to address the Symbian handsets. I think we will have something by March this year.

Kind regards
Sinclair"

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!