Tråden om småflyg och flygcertifikat

Det går att flyga på vintern också. Tisdagen var en väldigt trevlig flygdag i Skåne.

g3d45zF.jpg


T1Tnobw.jpg


h7u4nSt.jpg
 
Nä nå, ska ju kasta av mig! :fakta
Tror det är "fladder" som kommer närmast en H S.
Ena sekunden sitter du och tycker allt är OK, sekunden efter är planet i småbitar kring dig.
 
Farsan hade A-cert när jag var liten, och jag segelflög i 10 år, både RST, några DM och lite vanlig sträckflygning. Jag var tom lag åt en kille på EM. Men det tog otroligt mycket tid, redan när jag bodde ganska nära klubben. Efter en flytt så blev det ohållbart, och närmsta klubb häromkring var 8 mil bort om jag inte missminner mig. Det krockade helt enkelt med resten av livet, det funkade inte att lägga all den tiden på att hänga på ett flygfält hela helger, och ännu mindre nu med kåk och barn.

Men visst, då och då längtar jag tillbaka, både till bygglokalen och själva flygandet, och då framförallt segelflyg, det är en speciell känsla :tummenupp Och dom motorplan jag känner mest sug efter är enbart för en extremt liten invigd skara, tex JA37, J26, S31, B17 och DC3/C47 :hihi
 
Segelflyg är för singlar, antingen är man eller så blir man :-)
 
Håller mig till lite större flyg än småflyg i jobbet men eget småflygscert är i faggorna. Det medicinska är avklarat av förklarliga skäl. STOL-plan är ett litet extra intresse.
 
Segelflyg är för singlar, antingen är man eller så blir man :-)

Jag skulle gärna segelflyga, men här vid kusten blåser all termik bort, och fältet är ett kommersiellt fält så där flygs enbart motorsegel, tidigare fanns ett fält en bit inåt landet som var enbart småflyg och där flög dom riktigt segelflyg.

Det finns inte heller några bra hang häromkring, så jag inbillar mig att det är få dagar det är segelflygväder.

UL flyger dock en del från fältet, jag blev erbjuden att köpa en nybyggd Superkoala skitbilligt av farbrorn som byggt den, då han hade blivit för gammal för att flyga innan den var klar.
Den var provflugen men saknade några papper för att vara helt godkänd (tror det var något intyg på propellern)

Den såldes söderut någonstans fick jag höra
 
Jag skulle gärna segelflyga, men här vid kusten blåser all termik bort, och fältet är ett kommersiellt fält så där flygs enbart motorsegel, tidigare fanns ett fält en bit inåt landet som var enbart småflyg och där flög dom riktigt segelflyg.
Även om du flyger sträcka inåt landet och mest flyger ut höjden enligt stickan på vägen hem så kan det ju vara en viss utmaning att glida hem mot sjöbrisen :näsblod Vi hade 4 mil till kusten, och vi kunde känna av sjöbrisen, men vi hade ju också Sandvikens Storsjön som hjälpte till en del :gnissla

UL flyger dock en del från fältet, jag blev erbjuden att köpa en nybyggd Superkoala skitbilligt av farbrorn som byggt den, då han hade blivit för gammal för att flyga innan den var klar.
Den var provflugen men saknade några papper för att vara helt godkänd (tror det var något intyg på propellern)

Den såldes söderut någonstans fick jag höra
"Den startar inte, men det är ett jätteenkelt fel som är jättelätt att fixa" :hihi
 
ja funderingarna finns med A-cert min far hade det å han var helt såld på flyg:tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top