Tråden om småflyg och flygcertifikat

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Höganäs
Hoj
Piper PA-28 Archer II -1989
Är det någon mer än jag här på forumet som är intresserade av småflyg och gillar tanken på att ge körandet en extra (tredje) dimension?

Att ta flygcert är inte svårt, men det tar lite tid bara. Man får vara dedikerad. Men det är värt det i slutändan!

XU55s1v.jpg


hQvGyyf.jpg
 
Last edited:
ÄR det lätt att få highsider med en docken därninga cessna?
 
Farsan hade cert så vi flög några ggr och jobba från Borlänge till Örnsköldsvik/Skövde/Halmstad.
Var rätt smidigt och ganska billigt har jag för mig. :)
Fick prova att ratta lite men fick inte riktigt det där suget efter att skaffa cert själv.
 
Farsan hade cert så vi flög några ggr och jobba från Borlänge till Örnsköldsvik/Skövde/Halmstad.
Var rätt smidigt och ganska billigt har jag för mig. :)
Fick prova att ratta lite men fick inte riktigt det där suget efter att skaffa cert själv.

Ja, billigt skulle jag väl inte säga att det är nuförtiden, det var billigare förr när bränslet var skattefritt. Men roligt är det!
 
Testade lite och visst, fantastisk känsla, som hoj fast en extra dimension!
Men, tyckte jag hojandet var med till en början så misstänker att det skulle bli lite, i brist på bättre ord, trist annat än som ren transport i längden och då är det lite väl dyrt.

Sen kan man ju gå vidare med avancerat cert och skaffa lämplig plan för det och då ser det genast ut att bli lite roligare men genast mycket dyrare med och, med tanke på min statistik, så ser "avåkningszonerna" lite för hårda ut för att lära sig ha kul på riktigt i ett plan.
Är ju inte direkt som att man reser sig, dammar av stället och rullar in planet i bussen och åker hem och reparerar efter ett lite väl optimistiskt försök, iaf. inte så många gånger..
 
Testade lite och visst, fantastisk känsla, som hoj fast en extra dimension!
Men, tyckte jag hojandet var med till en början så misstänker att det skulle bli lite, i brist på bättre ord, trist annat än som ren transport i längden och då är det lite väl dyrt.

Sen kan man ju gå vidare med avancerat cert och skaffa lämplig plan för det och då ser det genast ut att bli lite roligare men genast mycket dyrare med och, med tanke på min statistik, så ser "avåkningszonerna" lite för hårda ut för att lära sig ha kul på riktigt i ett plan.
Är ju inte direkt som att man reser sig, dammar av stället och rullar in planet i bussen och åker hem och reparerar efter ett lite väl optimistiskt försök, iaf. inte så många gånger..

AVA-flygning som det kallas för har aldrig lockat mig även om jag kan förstå tjusningen. Har ett par kompisar i klubben som köpt en egen maskin som är klassad upp till 6G tror jag det var. Med Cessnorna som vi har annars så får man inte göra några avancerade manövrar.

Det som lockade mig och som håller mig trollbunden är snarare reseflyget, "touringen". Jag var nere till Berlin för ett tag sedan och landade på Strausberg utanför stan ligger precis vid S-bahn så man är inne i centrum på nolltid. Flygtid från Landskrona var strax under två timmar. Att bara köra några varv runt fältet tröttnar man snabbt på.
 
AVA-flygning som det kallas för har aldrig lockat mig även om jag kan förstå tjusningen. Har ett par kompisar i klubben som köpt en egen maskin som är klassad upp till 6G tror jag det var. Med Cessnorna som vi har annars så får man inte göra några avancerade manövrar.

Det som lockade mig och som håller mig trollbunden är snarare reseflyget, "touringen". Jag var nere till Berlin för ett tag sedan och landade på Strausberg utanför stan ligger precis vid S-bahn så man är inne i centrum på nolltid. Flygtid från Landskrona var strax under två timmar. Att bara köra några varv runt fältet tröttnar man snabbt på.

Precis vad jag menar, ren transport, vilket jag gärna överlåter åt andra.:)

Då jag testade vill jag minnas de kallade certen A-C och advance men de kanske skiljer sig i plats eller tid..
 
Jag tittar lite på bushflygning i USA, på youtube alltså. Dom har ju lite områden som är ensliga.

Som jag förstår det är det bara sjöflygplan som skulle kunna vara motsvarigheten till det i Sverige? Och då kanske UL är det man ska kolla mot?
 
Precis vad jag menar, ren transport, vilket jag gärna överlåter åt andra.:)

Då jag testade vill jag minnas de kallade certen A-C och advance men de kanske skiljer sig i plats eller tid..

Jag tror A-cert var privatcertet förr. Numera kallas det PPL. Finns även UL och LAPL numera som är lite billigare att ta.
 
Jag tittar lite på bushflygning i USA, på youtube alltså. Dom har ju lite områden som är ensliga.

Som jag förstår det är det bara sjöflygplan som skulle kunna vara motsvarigheten till det i Sverige? Och då kanske UL är det man ska kolla mot?

Sjöflyg är ju lite ovanligt, finns mest i norrland vad jag förstått. Och det finns ju både som UL och som normalklass, om du är intresserad av det så föreslår jag att du siktar in dig på en klass som finns tillgänglig i ditt område. Själva flygningen är ungefär samma mellan UL och normalklass. Men tanken är häftig ja, tusentals gratis fält att landa på i hela landet i form av alla sjöar.

Kruxet blir ju när man ska tanka och får släpa bensindunkar.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top