Tråden om oseriösa testpiloter/snackare/mailvänner...

Poacher skrev:
Sen har vi däcksparkarna, de vet inget av vikt alls, de förstår ofta inte vad man säger åt dem, men de vill göra intryck av att vara kunniga, inte sällan är detta en släkting eller en polare som följer med köparen och som skrytit på fyllan om sina kunskaper och nu åkt dit på att visa upp sig.
En sån var jag med om för två år sedan, när jag skulle sälja min gamla skitiga Jetta-diesel. För det första så hade de åkt 10 mil i en liten bud-bil, typ caddy (OBS! vi snackar om TRE st välväxta män.) bara det var idiotiskt.
Sedan så är det ett "proffs" med som sköter snacket, och han är minsann diesel-mekaniker osv.
Vi kör en sväng, de har lite anmärkningar på allt möjligt, sedan när vi kommer fram, så går "proffset" ut ur bilen, kollar under osv. och sedan börjar han hänga sig i dörrarna!! Han tar tag i varje dörr och rycker den upp och ner :kocko och till slut säger han: "Nää, det här godkänner de aldrig på besiktningen, det första man får göra är ju å byta alla dörrar, de glappar ju något fruktansvärt" (vilket de inte gjorde och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta)

Jag fick inte bilen såld till den spekulanten, och tre veckor senare så åker jag och besiktigar bilen, UTAN anmärkningar på glapp i dörrarna... (jag fick en helvetes massa anmärkningar om rost, men det är en annan historia) :D

Efter denna händelsen så är jag jävligt noga med vem som provkör/inspekterar bilen/hojen. och jag förutsätter att varje spekulant är en idiot, tills de själva bevisat motsatsen :tummenupp

Jag har haft mest problem med sliskiga annonsförsäljare som vill att jag ska annonsera hos dem för vansinnessummor på annonssidor som inte ens fungerar.

www.koll.se kostar 350 kronor för två månader. Eller nåt sånt.

Warburton skrev:
Jag förstår inte hur man kan bli förbannad över en saklig fråga om en hoj man försöker sälja?

Man blir väl inte förbannad, men lite osseriöst verkar det ju med sådanna köpare, tror inte att någon av dom är ute efter att egentligen köpa hojen, dom bara tänker/planerar/ inför frammtiden eller liknande :)

www.koll.se var väl kanske lite väl dyrt va :va
kan glädja dig med att www.annonzera.se är gratis :banana

på tal om jobbiga annons sidor då...hehe

Åhfan, för mig laddar den inte ens sidan.

Kan vara fel hos mig då.

Enligt mig så är det ganska dumt att ge sig ut för att köpa något som man inte har nån riktig koll på. Själv brukar jag gör en hyfsat grundlig research före köpet på saken jag ska köpa. Skriv in saken på Google och du hittar allt om det du söker. Jag skulle aldrig köpa en hoj för 30-50 tusen utan att kolla upp vad jag köper!

När jag köpte WRn fick man lite "lustiga" blickar och så. Den som jag till slut köpte va säljaren lite tveksam och så. Tog en provtur och råka köra kärringstopp och sen när jag fick i gång den på första kicken (inget autodekomp så det är lite klurigt i början). Säljaren såg lite förvånad ut när jag kom tillbaka. Tog någon vecka innan jag dels hade alla pengar (hojen va lite mer svårsåld än jag trodde) och hade bestämt mig. Han lät skeptisk när jag ringde upp men det kändes skönt när man langa upp pengarna i cash sen.

P-E skrev:
Jag brukar säga det att är man intreserad då ringer man direkt. Inte fan skulle jag maila om jag skulle köpa något, kan ju ta lång tid innan han/hon svarar på mailet.
Jag mailar alltid först, men så är jag inte en stockkonservativ gammal teknikhatare. Mail funkar hur bra som helst. Jag börjar med att skicka ett mail med frågor om skick, besiktning, antal mil, årsmodell osv. osv. Dvs allt sånt som efterblivna säljare "glömmer" att skriva i annonsen. Får jag tillfredsställande svar på mitt mail så ringer jag och fortsätter med affären.

Det är (oftast) köparens marknad. Jag hatar verkligen retards som kör med "lånad mail" osv. Är de så jävla teknikokunniga så bör de inte lägga ut annonsen på INTERNET.

Men självklart är det valfritt, vill du ringa när du ska köpa dig din "duke 04 med hydralisk koppling efter plugget" (wtf?) så får du väl göra det, jag kommer att fortsätta att maila på annonser som ligger på Internet.

sgtpepper skrev:
Jag hatar verkligen retards som kör med "lånad mail" osv.

Har hört folk som fått maila konstant i en vecka med hobbyintresserade efter att ha lagt ut annons så jag förstår dom.

Ja det är ganska omoget att fråga toppfart men om man säljer en 125 är det oftast 15-17 som är intresserade och ja då är man omogen. Kanske inte så mycket att haka upp sig på.

Kanske skulle gå tillbaka till ämnet i denna tråd. Någon som har någon bra story??? :tummenupp

Vadå e inte toppfarten det enda som spelar roll på en hoj?!!

1 till 2 å vidare tills man når varvstopp på 6an sen börjar man crusa?! eller?

:rolleyes:

H4 skrev:
Jag förstår det inte. Om man är så pass "seriös" då ska man väl titta på hojen och testköra den?

Då får man sig en uppfattning om hur den går, eller hur?

3 st tittade på hojen av cirka 15-20 st personer som mailade, och det är klart att man blir förbannad när alla ställer frågan hur snabbt går den? Och ingen av dem har ringt eller någonting liknande.

På en 125a som främst kanske intresserar 16 åringar är toppfarten viktig självklart.

Man var ju själv intresserad av sådana saker då.

Men nog kan man få konstiga frågor av köpare ibland, en undrade ifall jag hade borrad kolv i en crosshoj jag skulle sälja.

yonsson skrev:
Har hört folk som fått maila konstant i en vecka med hobbyintresserade efter att ha lagt ut annons så jag förstår dom.

Den enda som förlorar på det är säljaren. Båda mina hojköp har gått via mail. När r6an inhandlades skedde allt via mail, första telefonkontakten togs när han var sen till donkan där vi skulle träffas. Kan säga att jag köpte.

Andra gick också via ett par-tre mail innan luren lyftes.

Så visst, man kan väl skita i mail. Men man förlorar förlorar en hel del potentiella köpare, inkl mig. Man får ta att man får mycket skräpmail, men vafan det är ju bara strunta i att svara på de mest oseriösa.

Gustav1 skrev:
Åhfan, för mig laddar den inte ens sidan.

Kan vara fel hos mig då.
Nja det hade visst med brandväggar å grejer att göra. Helt värdelöst. Jag ville ju bli av med min förra hoj, så jag annonserade lite överallt, bl.a. på koll, men min annons kunde ju inte ses av mig p.g.a brandvägg. Jag mailade ett OTAL gånger till dom och frågade varför det var så, det är ju säkerligen ett par stycken som har Norton brandvägg och av dessa fanns säkert någon potent köpare :rolleyes:

Men men, koll.se tänker jag aldrig mer använda mig av. Dyrt, dålig service och ingen som ringde på min annons därifrån. Nu fick jag visserligen sålt hojen på annat sätt, men ändå.

Jag har inte varit med om någon oseriös spekulant på hojen, för att svara på frågan i tråden.

hållundan skrev:
Nja det hade visst med brandväggar å grejer att göra. Helt värdelöst. Jag ville ju bli av med min förra hoj, så jag annonserade lite överallt, bl.a. på koll, men min annons kunde ju inte ses av mig p.g.a brandvägg. Jag mailade ett OTAL gånger till dom och frågade varför det var så, det är ju säkerligen ett par stycken som har Norton brandvägg och av dessa fanns säkert någon potent köpare :rolleyes:

Men men, koll.se tänker jag aldrig mer använda mig av. Dyrt, dålig service och ingen som ringde på min annons därifrån. Nu fick jag visserligen sålt hojen på annat sätt, men ändå.

Jag har inte varit med om någon oseriös spekulant på hojen, för att svara på frågan i tråden.

TV4TextTv/Koll's försäljare ringer på alla motorcyklar som annonseras ut på Blocket. De erbjuder nåt annons-paket för 300-400 kr.

Apropå oseriösa köpare så tycker jag att det är tråkigt med köpare som LOVAR att köpa hojen men sedan hoppar av och skyller på banken eller ljuger om att de köpt en ny hoj... Under tiden kan man ju ha sagt till andra som ringer att den är såld. Nej, pengar i handen är det som gäller.

yonsson skrev:

Är väl upp till säljaren om han vill maila tillbaka eller inte.
Sen går det ju alltid att blockera mail..

FreddaAbborre skrev:
När jag köpte WRn fick man lite "lustiga" blickar och så. Den som jag till slut köpte va säljaren lite tveksam och så. Tog en provtur och råka köra kärringstopp och sen när jag fick i gång den på första kicken (inget autodekomp så det är lite klurigt i början). Säljaren såg lite förvånad ut när jag kom tillbaka. Tog någon vecka innan jag dels hade alla pengar (hojen va lite mer svårsåld än jag trodde) och hade bestämt mig. Han lät skeptisk när jag ringde upp men det kändes skönt när man langa upp pengarna i cash sen.

eeeeh???

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...