Tråden om oseriösa testpiloter/snackare/mailvänner...

twinspark

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
Nada...såld
Vilka oseriösa pellejönsar har du råkat ut för när du försökt sälja din båge? Skriv och berätta!

När jag försökte sälja min hoj så dök de upp 18-åringar som kom förbi i full skidbyx-mundering och ville "testköra" hojen. De var inte intresserade av att diskutera priset. Varning för en "Charlie" som har provkörning av andras hojar som största fritidsnöje.... :3freak

Jag fick runt 10 email och alla innehöll frågan: Hur snabbt går den?

Själv tycker jag att det är löjligt att folk frågar sådant.

H4 skrev:
Jag fick runt 10 email och alla innehöll frågan: Hur snabbt går den?

Själv tycker jag att det är löjligt att folk frågar sådant.

Varför då ? Antar att det var en 125:a du sålde då. Då tycker inte jag att det är en helt orelevant fråga, själv så skulle jag inte vilja ha en hoj som bara toppar 130. men OK var det den enda frågan i mailet så kan jag ha lite överseende med din reaktion.

Kawwa skrev:
Varför då ? Antar att det var en 125:a du sålde då. Då tycker inte jag att det är en helt orelevant fråga, själv så skulle jag inte vilja ha en hoj som bara toppar 130. men OK var det den enda frågan i mailet så kan jag ha lite överseende med din reaktion.

Jag tror att det var frågan i sig som var lite "omoget" formulerat kanske? Jag skulle väll inte fråga det men jag skulle ju undra, men då kan man ju fråga lite runt om och sen bilda sig en egen uppfattning om ungefär hur fort den går...

och om man frågar så kanske det inte är det första man frågar i så fall

Har jag fel? :)

Hur bildar man sig en uppfattning om hojens toppfart, utan att fråga?:lol

I övrigt så har jag varit med om folk som ringer och påstår olika fel som min hoj har även fast jag säger att de inte finns, det finns mycket konstigt folk.
Sen har man väl råkat ut för en del experter med som har kört crosshojar i åratals och sedan åker iväg på ettan och fötterna släpandes i asfalten och efter en 200m runda kommer tillbaka fortfarande på ettan.

Sen har vi däcksparkarna, de vet inget av vikt alls, de förstår ofta inte vad man säger åt dem, men de vill göra intryck av att vara kunniga, inte sällan är detta en släkting eller en polare som följer med köparen och som skrytit på fyllan om sina kunskaper och nu åkt dit på att visa upp sig.

Poacher skrev:
Sen har vi däcksparkarna, de vet inget av vikt alls, de förstår ofta inte vad man säger åt dem, men de vill göra intryck av att vara kunniga, inte sällan är detta en släkting eller en polare som följer med köparen och som skrytit på fyllan om sina kunskaper och nu åkt dit på att visa upp sig.

DU DET DÄR HAR JAG VARIT MED OM!!!
iofs en (snö)skoter men ändå.. Kusinen som skulle va "skoterproffs" hoho! lol! :rofl Dom visste ju knappt fram å bak på maskinen! å dessutom skulle dom pruta hutlöst när jag kommit å mött dom 30mil!! man var knappt nå glad! :kocko

Sålde en vattenskoter...då var det oxå en "expert" med för att lyssna på motorn. Efter en stund med huven av och motorn igång kom frågan: Var det längesen du bytte olja?

PS: Det var en 2cyl 2takt....

hehe! ..Smart kille :D

heliac skrev:
Sålde en vattenskoter...då var det oxå en "expert" med för att lyssna på motorn. Efter en stund med huven av och motorn igång kom frågan: Var det längesen du bytte olja?

PS: Det var en 2cyl 2takt....

Jo då en och annan filur har man mött.
En kille kom långväga för att titta på hojen. Efter diverse snack och provkörning kom han med förslaget att " han ville ta med sig hojen till en polare som kunde mycke om motorcyklar, och komma tillbaka med den dagen efter.............
Kanke var han seriös, men han fick ett NEJ!!!

Kawwa skrev:

Majoriteten av mailen innehöll endast en fråga... och det var om toppfarten.

Om man får frågan om hur fort en hoj går så skadar det knappast att svara på den. Om det kan få en körkortlös 18-åring intresserad, så varför inte? Sen är det väl knappast en nackdel för säljaren att ha en lite mindre kunnig spekulant. Inte för att man ska försöka lura nån, men en riktigt kunnig spekulant kan ju upptäcka små fel man själv inte visste fanns.

PacMan skrev:
Om man får frågan om hur fort en hoj går så skadar det knappast att svara på den. Om det kan få en körkortlös 18-åring intresserad, så varför inte? Sen är det väl knappast en nackdel för säljaren att ha en lite mindre kunnig spekulant. Inte för att man ska försöka lura nån, men en riktigt kunnig spekulant kan ju upptäcka små fel man själv inte visste fanns.

Jag förstår det inte. Om man är så pass "seriös" då ska man väl titta på hojen och testköra den?

Då får man sig en uppfattning om hur den går, eller hur?

3 st tittade på hojen av cirka 15-20 st personer som mailade, och det är klart att man blir förbannad när alla ställer frågan hur snabbt går den? Och ingen av dem har ringt eller någonting liknande.

Jag brukar säga det att är man intreserad då ringer man direkt. Inte fan skulle jag maila om jag skulle köpa något, kan ju ta lång tid innan han/hon svarar på mailet. Och då kanske någon redan har hunnit köpt den, så därför ringer man direkt.

Men "kära nån", som nasse skulle ha sagt :tungan

Är det ändå inte på kundens villkor som en försäljning sker? Tycker det här är en ganska orelavant sak att diskutera, med tanke på att det i 90 % av fallen är säljaren som misskött sig, när någon av parterna blivit blåst.

Last edited:
Vill man sälja en sporthoj idag får man nog vara beredd
på att svara på en del dumma frågor från okunniga
köpare!

Dessutom har ju en del som säljer(försöker)en attityd
som får en att undra :va

Dryg o dum är inget som lockar mej att köpa något i alla fall :3freak

H4 skrev:
Jag förstår det inte. Om man är så pass "seriös" då ska man väl titta på hojen och testköra den?

Då får man sig en uppfattning om hur den går, eller hur?

3 st tittade på hojen av cirka 15-20 st personer som mailade, och det är klart att man blir förbannad när alla ställer frågan hur snabbt går den? Och ingen av dem har ringt eller någonting liknande.
Jag förstår inte hur man kan bli förbannad över en saklig fråga om en hoj man försöker sälja?

Jag frågade hur fort dom XT jag tittade på gick. Bra att veta om man måste ligga och nöta vid rödstrecket för att undvika att bli påkörd bakifrån på motorvägen eller inte (med den genomsnittlige Sporthojsmedlemmens mått mätt så måste man det men inte enligt mig). Dessutom kan man ju bilda sig en uppfattning om säljaren beroende på svaret. Hade någon av dom sagt 190 hade jag nog inte köpt den hojen oavsett visuellt skick.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT