Tråden för vansinnesresor och andra oplanerade utflykter!

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Eftersom jag tycker det saknas en tråd som skildrar äventyrslustan i oss Sporthojare så startar jag den här tråden!

Jag börjar med senaste veckans bravader...

Hälsingland -> Gällivare -> Nordkap -> Åbo -> Dalarna

Tidigt igår morse kom jag hem efter en ganska onödig, men rätt trevlig resa!

Jag for med den klubb i Dalarna som jag är med i på MMCK´s underbara Midnattssolsträff i Gällivare som var fredag -> söndag, förra helgen.

När söndagen kom och dom andra ville åka hem kom jag på idén att ta en liten omväg. -Bara för att kolla omgivningarna...

Den "lilla" omvägen blev att jag på söndag kväll hade varit och doppat framhjulet i Norra Ishavet och satt upp tältet på gräset nedanför husbilsparkeringen i Nordkap...

På måndag förmiddag satt jag på hojen igen, och fick vilda planer på att dra österut. -Varför åka hem kortaste vägen när man kan runda östersjön?

På måndag kväll var jag nere i mellersta finland. På grund av struliga bensinkortsautomater som fått för sig att inte acceptera ett Svenskt Visa-kort, blev jag strandsatt i Kärsämäki, och hyrde en liten stuga för 15 Euro av den mycket trevlige herren på Camp Suomela i byn. (Rekomenderas om ni har vägarna förbi).

På tisdag morgon tankades det på en av dom nu öppna bensinstationerna och så bar det av till Åbo, där jag var framme i lagom tid för nattbåten till Stockholm.

Tidigt onsdag morgon var jag så iland, och kunde fortsätta upp till Insjön i Dalarna. Jag hade nu kört nästan 400 mil. -På två och ett halvt dygn...

Är det någon mer som givit sig iväg dit näsan pekar, helt oplanerat och spontant?

Berätta gärna i tråden! :tummenupp

Finska mackar suger ***!! Alla dessa "ABC" stationer som inte accepterar svenska VISA-kort får mig att se rött!! Argh! :mad:

Själv gjorde jag för ca 2 veckor sedan Sthlm-Helsingfors-Tammerfors-Kuopio-Heliginsfors-Stockholm under en helg!

Ca 140 mil under 2 dagar!

Kuopio har fin-fina vägar att köra lite kringel-krok på! :tummenupp

Det enda jefliga var färjan, Silja fakturerade firman nästan 2900:- för en t/r-plåt i en A-hytt! *damn* :huvet

Men med tanke på att jag fick milersättning, färjan och traktamenten betalda - Helt OK! :tummenupp

Finska mackar suger ***!! Alla dessa "ABC" stationer som inte accepterar svenska VISA-kort får mig att se rött!! Argh! :mad:

Själv gjorde jag för ca 2 veckor sedan Sthlm-Helsingfors-Tammerfors-Kuopio-Heliginsfors-Stockholm under en helg!

Ca 140 mil under 2 dagar!

Kuopio har fin-fina vägar att köra lite kringel-krok på! :tummenupp

Det enda jefliga var färjan, Silja fakturerade firman nästan 2900:- för en t/r-plåt i en A-hytt! *damn* :huvet

Men med tanke på att jag fick milersättning, färjan och traktamenten betalda - Helt OK! :tummenupp

Jag fick betala nästan 900:- för en enkel, med del i fyrbäddshytt...

Hur fasen kan dom nästan skänka bort dygnskryssningar i finhytter och sedan ta hutlöst betalt för bara en överfart?!

Angående mackarna håller jag fullständigt med... "Kort ej giltigt, varsågod..." :gnissla

Dessutom funkade inte mitt Audi-kort varken i Finland eller Norge. Skumt, eftersom det funkade alldeles utmärkt i Tyskland.

Jag fick betala nästan 900:- för en enkel, med del i fyrbäddshytt...

Hur fasen kan dom nästan skänka bort dygnskryssningar i finhytter och sedan ta hutlöst betalt för bara en överfart?!

Angående mackarna håller jag fullständigt med... "Kort ej giltigt, varsågod..." :gnissla

Dessutom funkade inte mitt Audi-kort varken i Finland eller Norge. Skumt, eftersom det funkade alldeles utmärkt i Tyskland.

Fan va gött att man fick veta att inte visa kortet funkar på mackar där:arsele
funderar på att göra en rövare å dra över till finska viken jag med hälsa på en kompis

Fan va gött att man fick veta att inte visa kortet funkar på mackar där:arsele
funderar på att göra en rövare å dra över till finska viken jag med hälsa på en kompis

Det är rätt sjukt, för Visa funkar dagtid, i kassan medans mackarna är bemannade.

Visa fungerade dock INTE inne på Liedl i Finland!
"-Vi tar inte utländska kort..." :dummer

Lite bilder!

pic.php

pic.php

Polcirkeln...

pic.php

pic.php

pic.php

Midnattssolen, uppe på Dundret i Gällivare på MMCK´s Midnattssolsträff.

pic.php

Någon "vänlig" själ erbjöd sig att fotografera mig vid en av Kungsstenarna utanför en av ingångarna till gruvan i Gällivare.

pic.php

En Vilda-Västern stad! Så bodde man förr i skuggan av gruvan, inte pga att man var fattig, utan pga. staten vägrade släppa till mark.

pic.php

-Mot Nordkap!

pic.php

Norge...

pic.php

Snart framme.

pic.php

pic.php

-Norra ishavet.

pic.php

pic.php

pic.php

Framme!

Vid det här laget var jag rätt mör efter att ha kört Gällivare -> Nordkap på en eftermiddag...

Tyvärr blev det aldrig av att ta fram kameran i Finland, men jag har några mobilbilder jag ev. kan dela med mig av senare.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger