Tråden för oss med gamla bilar

Visst ja, de där hade ju Lake Pipes i begynnelsen :D

Minns att ena framskärmen kunde bli rätt varm och på de där, första ljudämparen satt ju där. Jag sommarjobbade på bilia när de där var nya, de gamla ärrade volvomekarna hatade fransmännen när de kom. Så de yngre fick meka med dom. Men de vart ju raskt rätt duktiga på renault.

Den hade innertak i rotting där jag och polarna satte upp alla tänkbara planscher och prislistor från olika pizzerior med häftstift. Det var skjutreglage för choke och värme bredvid varann, och såg man inte upp när man skulle höja värmen kunde man dra i choken så skiten gick ännu sämre än normalt.

I bakluckan la jag två vita hemhögtalare, arvegods från farsgubbens gamla 70-talsstereo och jackade in till nån noname stereo köpt från hobbex. Givetvis fanns inget uttag för stereo i bilen heller, så den fick man slaskmontera till vänster under ratten. Ja herregud vilken soffa det där var...

clubman_2.jpg

Sån här har jag haft, sänkt med breddade plåtfälgar.
Ångrar fan att ja sålde den :(

Mini blir man glad av att köra.

Här är min under ett besök i Monaco. :)

MG_1636.jpg

Min ena bil då.....4500 mil dokumenterat, helt orginal och helt oskruvad....stått i varmgarage hela livet och morrar som en puma :D

Dom andra är bara trista dieseldinosaurier ..:(

Bifogat

• nätet3.jpg
    nätet3.jpg
    52.1 KB · Visningar: 88
  • nätet1.JPG
    nätet1.JPG
    97.5 KB · Visningar: 76
  • P1000694.JPG
    P1000694.JPG
    177.1 KB · Visningar: 75
Min ena bil då.....4500 mil dokumenterat, helt orginal och helt oskruvad....stått i varmgarage hela livet och morrar som en puma :D

Dom andra är bara trista dieseldinosaurier ..:(

Skit i caddilackar och mustanger tidigare i tråden, är den så fin som den ser ut så är det din bil jag är avundsjuk på.

Upp med dieselbilarna nu! En frisk bil ska vara bakhjulsdriven, motorn ska gå på brännolja och inte ha respiratorsystem med porslinsstift i topplocken. :D

/J

Det verkar inte som det är bilar som görs längre, snarare rymdskepp :va

Min andrabil och säkra klippa i vardagen är en 945a GL ifrån -92 med 44k mil på mätaren. Den har inte en rostfläck, drar 0,9 blandad och har fungerande ECC :Bugar

Egentligen borde man aldrig köra någon ny skit...

Upp med dieselbilarna nu! En frisk bil ska vara bakhjulsdriven, motorn ska gå på brännolja och inte ha respiratorsystem med porslinsstift i topplocken. :D

/J

Få se nu, var inte du tvungen att installera eftermarknadsrespirator på din suroljebrännare för att slippa mäta 0-100 med kalendern?

Hehe det där är en riktig bil, dom blåa fläckarna är väl lack som lossnat när du kört för fort va? :yoparty

Ja, så var det :gnissla

Vi lekte lite med Linkus paintballmarkör :yoparty:gnissla

Nu har torkarna slutat fungera, så det är jävligt jobbigt att köra i regn:gnissla så jag funderar på nått "nytt", kanske gå upp en klass till 440/460?:D

Glömde jag säga att jag har två?! :gnissla:gnissla

Bifogat

• PICT9614.jpg
    PICT9614.jpg
    226.9 KB · Visningar: 77
  • PICT9609.jpg
    PICT9609.jpg
    212.4 KB · Visningar: 119
Last edited:
Jag äger en audi 80 v6 quattro med 30k på mätarn. Den har två ventillyftare som gått o hängt sig, sölar olja, oljan är alltid vit och den drar alltid minst 1liter/mil.
Den har bara svikit mig när jag etanolkonverterade den och gammalt gegg korkade igen soppapumpen, my fault:död
Annars är det en suverän rövfraktare. Om man kan ha en 12000 kronors bil i 5år och endast köpa ett minimum av delar så är det okej att den drar minst litern.

Annat är det med min förhatliga saab:mad:
Den kostade 30k efter 1,5år hade den mumsat i sig 30k till i delar och var i ett sämre skick än någonsin:huvet
vi fick ställa eländet, eftersom den inte gick att sälja. vid två tillfällen var jag tvungen att ta den till stan, första gången la soppapumpen av ,andra gången skar ac-pumpen. Sista gången jag körde den var en sträcka av 800m från kompisen o hem, jag tänkte vad kommer gå sönder den här gången?
Ett test tryck på tutan och den gav ifrån sig ett gnyende, ett tryck till och det var dödstyst... Gött! ännu en 2:a hos sbp!!

Är det ingen annan än jag som kämpar för att hålla igång en gammal tvåtaktare ute på vägarna?

Bifogat

• mindre.jpg
    mindre.jpg
    232.8 KB · Visningar: 61
Glöm för tusan inte bilder på Corollorna :yoparty

4ruibm.jpg

Bubblan var rolig, borde inte ha sålt den. 242:an skulle jag heller inte ha sålt. Korkat. ser numera ut såhär: http://www.garaget.org/?car=150598&image=1405218

Där har du dom.
Notera fem saker:
1. Rosthålet i skärmen
2. Fotspåren på huven
3. Den magnifika kabeldragningen edit: såg att det inte syntes så bra.
4. Fastsättningen av 245-märket, spik.
5. Den är inte tvättad sen jag köpte den (feb/mars ungefär) och ska inte tvättas heller.

Bilden på 945:an är min "säljes"-bild

Bifogat

• nke 2.jpg
    nke 2.jpg
    239.1 KB · Visningar: 68
  • nke.jpg
    nke.jpg
    225.8 KB · Visningar: 65
  • Sladdturbo.jpg
    Sladdturbo.jpg
    36.7 KB · Visningar: 84
  • Toyotan.jpg
    Toyotan.jpg
    231.2 KB · Visningar: 57
Last edited:
så jag funderar på nått "nytt", kanske gå upp en klass till 440/460?:D

Jag "känner" en kille som kör en 460 -95 2.0 med automatlåda och (fungerande) AC som gått ~22k som vill sälja sin :rolleyes:

Faktiskt riktigt fräsch, lite begynnande rost vid bakluckan och en skärmkant som ska fixas i sommar.
"Lite" svampiga dämpare som också ska bytas nu i sommar (man blir sjösjuk :zpy).
Och självklart de obligatoriska modellfelen:
Rostiga bromskivor bak, värmen i förarstolen trasig.

Sist den besiktigades började killen som gick igenom bilen fundera på om han vågade åka hem utan att blåsa först.
Han hade aldrig sett en 460 helt utan rost på bärande delar.

Edit: Börjat bli lite småkåt på diesel. Så om pengar finnes blir det byte till någon äldre diesel. Troligtvis merca.

Grannen har en gammal merca med 40+ på mätaren som såg ut som om den rullade ut från skroten på 80talet.
Den gick prickfritt genom besiktningen :hihi

Last edited:
Ja, så var det :gnissla

Vi lekte lite med Linkus paintballmarkör :yoparty:gnissla

Nu har torkarna slutat fungera, så det är jävligt jobbigt att köra i regn:gnissla så jag funderar på nått "nytt", kanske gå upp en klass till 440/460?:D

Glömde jag säga att jag har två?! :gnissla:gnissla
Seriöst 4 serien är nog världens värdelösaste bil, en gammal volvo som driver i fel ända hur kul är det? Köp en saab isf mkt bättre bilar.

Det jag har just nu är en a4 tqs som aldrig vill sluta jävlas, men den är fin!:brinnerup

Skit i caddilackar och mustanger tidigare i tråden, är den så fin som den ser ut så är det din bil jag är avundsjuk på.

He he, en kille med bra smak för bilar iaf :D

Kan tala om att bildrna är tagna på bilen strax efter hemkomst när jag hämtade den efter att den stått uppallad i varmgarage i 10 år......
...bara spolat av dammet på dessa bilder ;)

Bilen är klaaaaaart mycket finare än så.
Suttit klädsel i den från fabriksny och körd av tant som choppingbil till COOP o Maxi.

I skuffen hittade jag orginalverktygen som låg i sina orginalväskor med alfaloggan instansat. Inoljade och oanvända.
Slog upp huven och tittade efter spår av användning.....hittade inga alls, tom papperslapparna som sitter överallt satt kvar :Bugar

Kan med gott samveta påstå att bilen är i mint condision, som ny.

Kan säga att jag inte kommer ta bort den fabriksmonterade BANDspelaren som sitter i, i en sånhär bil kommer sången från motorn! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg