Trådekerfälgar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Alla förståsigpåare säger att man ska ha trådekerfälgar på motorcyklar som inte enbart körs på slät asfalt. På slät asfalt ska man ha kolfiber, annars kan man stanna hemma, men det hör inte hit.
Innan jag tog körkort åkte jag cykel ibland och på såna envisades ekrar med att gå av eller sträckas så fälgen plötsligt vek sig. Är det korrekt att anta att det händer även på motorcyklar?
Jag har haft några motorcyklar med trådekrar och jag har bara smattrat dem med en skruvmejsel då och då för att lyssna på klangen. Hittills har jag inte hört något som fått mig att vilja spänna ekrar, men är metoden helt fel? Borde jag ha en speciellt utformad momentnyckel för att kontrollera med?

Kan någon ge mig en snabbkurs i ämnet?
 
Det går bra att lyssna om du har öron för det. Personligen har jag en momentnyckel för ekrar - härligt avslappnande jobb.

Om du inte gjort det på ett tag så bör du räkna med en del justerande. Spänn var fjärde eker runt hela fälgen och hoppa ett steg följande varv tills du gått över alla. Kolla sedan igen.

Det är lätt att göra fel, så låt det ta tid. Spänn inte för mycket vid varje justering utan låt det hellre ta längre tid.
 
Om man spänner ekrar lite hipp som happ finns god chans att fälgen kastar i sidled.
Eller värre att navet inte är i centrum.
 
Sen förutom @Lugn s tips räkna med att en del nipplar inte går fint utan behöver antingen rengöras nitiskt eller bytas-bytte både ekrar/nipplar sist jag fick feeling då en del satt som helvete av allsköns gegga/smuts/rost och när man börjar justera kast i sidled å diff åt andra hållet då är tvångströjan å psyket nära 😂
 
Sen förutom @Lugn s tips räkna med att en del nipplar inte går fint utan behöver antingen rengöras nitiskt eller bytas-bytte både ekrar/nipplar sist jag fick feeling då en del satt som helvete av allsköns gegga/smuts/rost och när man börjar justera kast i sidled å diff åt andra hållet då är tvångströjan å psyket nära

Ja, försöka fixa en fälg som är ur led skulle jag inte ens försöka mig på. Då betalar jag hellre någon som kan
 
Just nu har jag bara en mc med såna hjul så jag får väl skruva av hjulen, ta av däcken och lägga fälgarna i ett kar med 5-56 innan man börjar fundera över att vrida på nipplarna.
 
Ska man som vanlig dödlig hålla sig ifrån såna hjul? Jag brukar inte hoppa eller köra över stockar med mc.
 
Motorcykelfälgar med rostfri/kromad fälgbana är rätt så stabila i sig, så det är liten risk att dom viker sig, man märker långt innan dess att ekrarna har slappat.

Gamla enkelbottnade cykelfälgar i aluminium (dom som vek sig) var gjorda av en legering som påminner mycket om bly i hårdhet.

Gamla Xhopper MC's hade ju så jävla många ekrar att en gräshoppa inte tog sig igenom, där spelade eker spänningen liten roll
 
Ska man som vanlig dödlig hålla sig ifrån såna hjul? Jag brukar inte hoppa eller köra över stockar med mc.
Har du ett balanseringsställ så du kan snurra och mäta hur det kastar så är det inga bekymmer bara tid du gör slut på.

Se till att hjulet snurrar i ett fast läge i sidled och antingen ha seriösa grejer indikeringsklockor eller vad det heter som mäter i sidled eller gör nån egen variant som jag gjorde och flytta närmre och närmre du ser ju hur det kastar och justerar efter det
 
Man kan bygga en egen riktningsjigg tämligen simpelt t.ex. så här (länken är ett inhopp vid 14:11):

Därefter tålmodigt jobba sig igenom radiellt och axiellt. Been there, done that. Som exempel kan nämnas att TDR:ens fälgar tillåts ha 2.0 mm kast både radiellt och axiellt, enligt Yamahas verkstadsmanual.

Trådekerfälgar är djävulens påfund. Jag kör treekrade gjutna alu-varianter nu istället.
 
Senast på moppehjulen så körde jag wd-40 på de ekernipplar som satt fast. Markerade dessa med tejp och ställde dessa kl 6. Man får ta en i taget om det är flera eftersom endast en kan stå längst ner. Ekernyckel är bra om den passar väl. Annars 00-an. Jucka höger-vänster-höger-vänster.
Varmluftspistol. Inte så gummit brinner. Lite lagom. Tålamod, jucka lite. Det är lockande att använda tång för att hålla emot ekern ovanför nippeln men det blir fula märken på ekrarna. Tålamod, wd-40,värme och vrida så hård man vågar.

När nipplarna är loss snurrar jag hjulet och håller tuschpenna emot fälgkanten. Då ser du lätt åt vilket håll fälgen är skev. Lossa 1/2 varv och spänn lika mycket på andra sidan. 1/4 varv där tuschsträcket smalnar av och tar slut. Detta tar lite tid men det är roligt (bara så du vet).

Jag brukar känna på två ekrar i taget så de känns lika. Det har funkat för mig. Inget 24-timmars Le Mans i mitt CV men otaliga cyklar, moppen och ett fälgbyte på en kx 250.

Är hjulet ovalt, hoppar upp och ned så är det lite mer tidskrävande tror jag. Men principen är ju densamma. Lossa bägge sidor höger-vänster och spänn motsvarande höger-vänster på motsatt sida.

Några föredrar att justera mindre, 1/4 varv i taget. Beror också på hur mycket hjulet slår.
Visst kan jag justera bort mig. Tvätta bort tusch och börja om.

Att dra av en eker är trist eftersom man då måste riva av däck och beställa ekrar. Två olika vinklar på böjen vid navet. Ekerlängden är ofta samma men det vet jag inte helt 100. Om man nu kan köpa enstaka ekrar. En sats kostar runt 800 och uppåt. Moppe 200. En till cykel 8 kr.
 
Ska man som vanlig dödlig hålla sig ifrån såna hjul? Jag brukar inte hoppa eller köra över stockar med mc.


Absolut inte!

Ekerfälgar både tåliga, lätta och flexibla.
KTM har haft problem på sina stora äventyrshojar, men det beror på... ...KTM och val av usla underleverantörer.
Konkurrenterna i samma segment har inga sådana problem.

Själv har jag knäckt många fler gjutna fälgar på vanlig grusväg än ekerfälgar.
 
Drar man ekrarna lite i taget och i rätt ordning håller sig hjulet rakt.
På tex KTM:s crosshjul dra åt en och hoppa över två stycken.
 
Man kan bygga en egen riktningsjigg tämligen simpelt t.ex. så här (länken är ett inhopp vid 14:11):

Därefter tålmodigt jobba sig igenom radiellt och axiellt. Been there, done that. Som exempel kan nämnas att TDR:ens fälgar tillåts ha 2.0 mm kast både radiellt och axiellt, enligt Yamahas verkstadsmanual.

Trådekerfälgar är djävulens påfund. Jag kör treekrade gjutna alu-varianter nu istället.
Tackar för klippet. Jag blev snurrig i huvet strax när han började ansluta ekrarna i fälgen, kanske bara har fått för lite kaffe denna morgon. Men detta är något jag verkligen behöver lära mig då nästan alla mina hojar har ekrar.
 
Jag har ekerhjul på alla mina hojar... Enda som snyggt nog i min värld...
Inga konstigheter att rikta ekerfälgar, byta fälgbana eller ekra upp nya hjul.. Även om man är en ganska nybörjare mot dom som kan ta sig an alla sorters hjul..
Pyade på moped å cykel verkstaden i Huddinge centrum å man fick lära sig hur man gör grunderna.... Bytte fälgbana på min moped som 15 åring å de har blivit flertal hjul sen dess..
 
Absolut inte!

Ekerfälgar både tåliga, lätta och flexibla.
KTM har haft problem på sina stora äventyrshojar, men det beror på... ...KTM och val av usla underleverantörer.
Konkurrenterna i samma segment har inga sådana problem.

Själv har jag knäckt många fler gjutna fälgar på vanlig grusväg än ekerfälgar.
BMW hade väl samma underleverantör där kring 2017-2020 och fick samma problem. Många garantiärenden blev det.

Men det verkar inte vara någon större fara med att ekerfälgar hamnar ur balans. Jag brukar köra med skruvmejsel på ekrarna någon gång emellanåt och särskilt efter en rejäl bottenkänning i något potthål men hittills på mer än 10.000 mil varav rätt många på icke belagt underlag har de inte flyttat sig ur tonhöjd eller kast höjd/sida.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top