Tråd Nr 42 om exakt samma sak

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det har ju ett flertal gånger trådats om digitalkameror, men då tekniken ändras hela tiden och modellerna är fler än jag antal år sedan Kristi födelse så frågar jag igen.

Vilken modell ska man ha?

Jag vill ha en:

-Liten och lätt
-Minst 3x optisk
-Minst 5Mpix (tror jag)
-Bra minne (?) (enkelt uppgraderbart i alla fall)
-Inte kosta mer än 3 lappar, exkl extra minne och annat bling

Jag har hittat:
1. Casio Exilim Z50/Z55
2. Konica Minolta DiMage X60
3. Pentax Optio S5N

Jag behöver den snart så jag har inte tid att vänta på någon hetare som kommer "snart". Helst. :gnissla

Canon IXUS 40 är liten och lätt samt enkel att använda, kan rekommenderas bra bilder för vara en kompaktkamera

4 megapixlar
3x optisk
4x digital
2890:- på elgiganten plus 350pix för 256mb minne

Finns med 5mega pixlar och heter då IXUS 50 men vad ska man med massa pixlar till på en kompaktkamera

Hårding skrev:
Finns med 5mega pixlar och heter då IXUS 50 men vad ska man med massa pixlar till på en kompaktkamera

Behöver man inte det på en kompaktkamera?
(Låtsas att jag är 4 år när du förklarar :) )

Markus skrev:
Behöver man inte det på en kompaktkamera?
(Låtsas att jag är 4 år när du förklarar :) )

Att ha en massa pixlar är väl viktigt om man skall förstora bilderna till stora bildutskrifter eller om man e proffs och behöver superbilder till nåt...

Med en kompaktkamera tar man väl mest fyllekort eller 300 bilder på hojen i olika vinklar för att sätta in i ett fotoalbum...Hade en coolpix 2100 förut och bilderna blev bra för vanlig pappersutskrift 15x10cm.

Detta är från okända källor:
2mega pixlar duger till utskrifter i A4 storlek.
Optiken på linsen är viktigare än antal pixlar

Hårding skrev:
Detta är från okända källor:
2mega pixlar duger till utskrifter i A4 storlek.
Optiken på linsen är viktigare än antal pixlar

En bild med upplösningen 2MP räcker rent tekniskt till en A4-bild, ja.
MEN, det krävs en perfekt bild. En sådan som inte kan bli bättre rent tekniskt..

...för vanliga konsumentkameror är det snarare 3-4MP som är riktgränsen för A4-förstoringar..

Canon Ixus 40 --> :tummenupp

Ixus 40 har måtten 86x54x21 mm, är det verkligen okej? Låter tjockt med 21mm.

Det är så här oxo att man ska ha RÄTT antal pixlar för den typen av bildsensor som sitter i kameran! Har man en kamera där tillverkaren har "pressat" in fler pixlar än vad den egentligen är gjord för får du sämre bild oavsett om du har 3mPix eller 10.
Kompaktkameror har iregel en sensor som är VÄLDIGT liten och där brukar 3 MAX 4 vara bra. Sen får man gå upp i sensorstorlek för att kunna nyttja sensorn fullt ut. Inte så lätt att göra på kompaktkameror.

Från en källa i fotobranchen så har jag fått reda på att allt över 4 mpix för en privatkonsument är BARA ett rent försäljningstrick. Inget annat.

En bra kompaktare är Olympus mjü 410 - 4 mpix och 3 Xoptisk zoom. Har bra linser och tar FINA bilder....jaja..om DU sköter DITT jobb som fotograf.
En annan grej man ska titta på är linserna: För att få ner tillverkningspriset sätts det ibland in plastlinser som har en tendens att grumlas efterhand, inte bra. Satsa på glaslinser av BRA kvalitet. Helst Carl Zeiss.

Jag köpte en Casio Exilim Z750, 7,2 MPix för ca 4000 på webhallen. Jag gjorde en grundlig research innan och enligt alla tester jag läste var det här den bästa kompaktkameran just nu. Kanske en ide att kika på den också?

Den är helautomatisk, men det finns även möjlighet att sköta allt manuellt (ev-värde, vitbalans, slutartid, fokus, ISO, blixtintensitet etc etc)

Jag är helnöjd :yoparty

Edit: Tittade även på Ixus 700, men den stod sig slätt i jämförelse.

JKay skrev:
Det är så här oxo att man ska ha RÄTT antal pixlar för den typen av bildsensor...

Från en källa i fotobranchen så har jag fått reda på att allt över 4 mpix för en privatkonsument är BARA ett rent försäljningstrick. Inget annat.

Bildsensorer tillverkas med "rätt" antal pixlar så det är inget man kan utöka för att använda i flera modeller (om det inte är interpolering som du syftar på).

Att man inte har användning med mera än 4 mpix är också icke sant om man skall göra papperskopior av bilderna i större format än 13x20 cm i fotokvalite.

Läs denna tråden så förklarar jag lite hur det funkar med mpix och papperskopior.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=80665

Och en 2mpix bild blir inte bra i storleken A4, möjligtvis hyffsad om den är rätt exponerad!

Last edited:
MT skrev:
Bildsensorer tillverkas med "rätt" antal pixlar så det är inget man kan utöka för att använda i flera modeller (om det inte är interpolering som du syftar på).

Att man inte har användning med mera än 4 mpix är också icke sant om man skall göra papperskopior av bilderna i större format än 13x20 cm i fotokvalite.

Läs denna tråden så förklarar jag lite hur det funkar med mpix och papperskopior.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=80665

Och en 2mpix bild blir inte bra i storleken A4, möjligtvis hyffsad om den är rätt exponerad!

Ok, ja jag skrev bara vad han sa.

Har inte koll på termerna men misstänker att interpolering menas med att man "dubblar" antalet pixlar på samma sensoryta vilket i sig kan ge sämre bildkvalitet. Korrekt?

JKay skrev:
Ok, ja jag skrev bara vad han sa.

Har inte koll på termerna men misstänker att interpolering menas med att man "dubblar" antalet pixlar på samma sensoryta vilket i sig kan ge sämre bildkvalitet. Korrekt?

Nja inte riktigt så heller utan man gör det via mjukvara ist.
Säg att du har en bild som är 100x100 pixlar och öppnar den i photoshop.
Välj bildstorlek och sedan öka antalet pixlar så att bilden blir 150x150 pixlar ist och genom detta får en större bild (men inte alls säkert bättre).
Dock så får mjukvaran "hitta på" pixlar som inte finns.

Finns på dom flesta mobilerna med kamera i idag och används i ganska stor utsträckning ibland Fuji´s digitalkameror (iaf för ca 1 år sedan).

Last edited:
MT skrev:
Nja inte riktigt så heller utan man gör det via mjukvara ist.
Säg att du har en bild som är 100x100 pixlar och öppnar den i photoshop.
Välj bildstorlek och sedan öka antalet pixlar så att bilden blir 150x150 pixlar ist och genom detta får en större bild (men inte alls säkert bättre).
Dock så får mjukvaran "hitta på" pixlar som inte finns.

Finns på dom flesta mobilerna med kamera i idag och används i ganska stor utsträckning ibland Fuji´s digitalkameror (iaf för ca 1 år sedan).

Låter som en liten mer advancerad variant av digitalzoom?!
Typ som och markera hela bilden i paint och dra den större, fast att pixlarna inte blir "större" utan "fler".

(känns som jag krånglar till nåt här...)

FreddaAbborre skrev:
Låter som en liten mer advancerad variant av digitalzoom?!
Typ som och markera hela bilden i paint och dra den större, fast att pixlarna inte blir "större" utan "fler".

(känns som jag krånglar till nåt här...)

Precis exakt rätt tänkt!

Ixus40 :tummenupp

Har en och är nöjd, lång batteritid (för att vara kamera) och bra bilder, lättanvänd. Gav 3500 med 512minneskort och väska.

Empa skrev:
Ixus40 :tummenupp

Har en och är nöjd, lång batteritid (för att vara kamera) och bra bilder, lättanvänd. Gav 3500 med 512minneskort och väska.

Vart dårå?
Jag vill inte köpa på billigaste nätsidan, utan på ett ställe dit jag lätt kan åka på helgen och reklamera den när den pajat (vilket mina grejer alltid gör förr eller senare).

Markus skrev:
Okej, två nya tips so far - Olympus My 40 och Ixus 40.
Stämmer My 40 som beteckning? Hittar den inte i den enda My serien på Olympus hemsida. :confused: http://www.olympus.se/consumer/29_mju-mini_DIGITAL_S.htm

Den heter inte "my" utan utalas typ så... det skrivs ju med något specialtecken...

F.ö. så rekomenderar jag Ixus. Grymt bra bilder. Fina färger. Canon kan verkligen göra kameror som ger bra bilder för oss klåpare som inte har en aning om hur man fotar mer än att sikta och trycka...

Jag gillar inte de där Olympus, ful form och färg.
En Ixus, Panasonic, Konica Minolta eller Sony lutar det åt nu.
Jävla djungel. :3freak

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...