Tråd ala Nyteknik; Elhjälp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ska montera en kanalfläkt på min vind som ska agera badrumsfläkt kopplad via en fuktstyrning/hygrostat.

Dock har jag inte vågat koppla in det än då jag är lite osäker på själva elschemat :rodnar
Saken blir inte bättre av att det ser felkopplat ut i plinten på fläkten men det är inget stort problem (nolla där fas ska vara).

Här är två bilder på det hela, jag tänkte rita av schemat i manualen men jag orkade inte. Det är alltså en RUG-fläkt och fuktstyrningen är av märket REGIN men ska passa till alla fläktar så klart.

Nå, hur fan kopplar jag :confused:

Edit/ Här är pdf-filen för hygrostaten...

Bifogat

• fläkt1.jpg
    fläkt1.jpg
    192.9 KB · Visningar: 184
  • fläkt2.jpg
    fläkt2.jpg
    233.4 KB · Visningar: 139
Last edited:
Motorn (fläkten) ser felkopplad ut ja, borde vara inkopplad som på kopplingsschemat.

Hygrostaten som skall användas för "avfuktning" har en slutande kontakt mellan plint 1 och 3. Inkommande fas skall alltså kopplas in på plint 1 och tåten som skall vidare mot fläkten till plint 3. Tänk på att det måste sitta jfb i matande central eftersom hygrostaten ska sitta i ett våtrum.

Fas på 1:an på hydrostaten. Tändtråd från 3:an på hydron, till fas på pumpen, nolla och jord direkt in på pumpen!

Spelar ingen större roll om man kopplar in fasen på nollan på pumpen då det är växelström.. Strömmen byter riktning fram och tillbaka i kabeln 50ggr per sekund (50hz)

Men blåa på ovansidan av plinten ser ut att ligga tillsamans med brun, vilket inte verkar rätt

Last edited:
Motorn (fläkten) ser felkopplad ut ja, borde vara inkopplad som på kopplingsschemat.

Hygrostaten som skall användas för "avfuktning" har en slutande kontakt mellan plint 1 och 3. Inkommande fas skall alltså kopplas in på plint 1 och tåten som skall vidare mot fläkten till plint 3. Tänk på att det måste sitta jfb i matande central eftersom hygrostaten ska sitta i ett våtrum.

Tack för utförligt svar!
Då var jag inte fel ute då men jag vågade inte säga nåt om jag skulle göra bort mig :D
JFB är inkopplad på denna del av huset, ska snart byta ut hela elcentralen och få det överallt...

Fas på 1:an på hydrostaten. Tändtråd från 3:an på hydron, till fas på pumpen, nolla och jord direkt in på pumpen!

Spelar ingen större roll om man kopplar in fasen på nollan på pumpen då det är växelström.. Strömmen byter riktning fram och tillbaka i kabeln 50ggr per sekund (50hz)

Men blåa på ovansidan av plinten ser ut att ligga tillsamans med brun, vilket inte verkar rätt

Precis, inget problem med att skifta nolla/fas men när det är en konding där emellan så går det inte så bra. Jag vettefan hur de har lyckats få till det så, jag öppnade kartongen idag så det är ingen annan som har varit där och pillat heller.

Om jag vore du så skulle jag faktiskt ringa en elektriker.

Det pinsamma är ju att jag faktiskt har jobbat som elektriker och brukar hoppa in ibland även nu för tiden. Men jag får skylla på att det var över tio år sen jag satt i skolbänken samt att jag inte har jobbat med det på heltid, och att jag inte brukar koppla in hygrostater var dag.

Men annars är din idé inte så dum, men jag är inte sååååå mycket Nyteknik av mig :tungan

Last edited:
Fan också, jag funderar på det där kopplingsschemat är för min fläkt :va
De har ju kopplat totalt fel i plinten om man jämför med hur schemat ser ut, i plinten ligger kondensatorn endast över en fas och sen är det tomt i andra änden. I min värld ska den såklart ihop med nollan, men hur fan kan den levereras så felkopplad?

Skitsamma, nu till viktigare frågor;
Den fuktstyrningen jag har gillar jag inte, den är ful samt går endast att styra via fuktighet. Jag vill ha en modell som jag även kan styra manuellt samt stänga av.
Någon som kan rekommendera någon leverantör av detta? Jag hittar bara liknande min :(

Edit/ En sån här vill jag ha:

Bifogat

• 1119_original.jpg
    1119_original.jpg
    232.9 KB · Visningar: 68
Last edited:
Fan också, jag funderar på det där kopplingsschemat är för min fläkt :va
De har ju kopplat totalt fel i plinten om man jämför med hur schemat ser ut, i plinten ligger kondensatorn endast över en fas och sen är det tomt i andra änden. I min värld ska den såklart ihop med nollan, men hur fan kan den levereras så felkopplad?

Skitsamma, nu till viktigare frågor;
Den fuktstyrningen jag har gillar jag inte, den är ful samt går endast att styra via fuktighet. Jag vill ha en modell som jag även kan styra manuellt samt stänga av.
Någon som kan rekommendera någon leverantör av detta? Jag hittar bara liknande min :(

Edit/ En sån här vill jag ha:

Koppla enligt schemat längre upp. Kondensatorn är till för att ge en "fasförskjutning" iom att det är en 3-fas motor du kör på 1-fas. Utan den = ingen snurr på motorn

Edit: Glömde visst, den ser ut att vara kopplad enligt den nedre bilden.

Brun sitter fel, Ska sitta mot den vita till höger

Koppla sedan

Fas mot BLÅ
Nolla mot SVART/VIT
Pe mot Pe

Last edited:
Koppla enligt schemat längre upp. Kondensatorn är till för att ge en "fasförskjutning" iom att det är en 3-fas motor du kör på 1-fas. Utan den = ingen snurr på motorn

Jodå, jag ska koppla så men jag undrar fortfarande hur de kan leverera den så. Jag ska till butiken där jag köpte fläkten imorgon och då ska jag slita upp en ny kartong och se om det är samma lika där. Det kvittar ju iofs då en elektriker måste installera det hela :rolleyes:

Jodå, jag ska koppla så men jag undrar fortfarande hur de kan leverera den så. Jag ska till butiken där jag köpte fläkten imorgon och då ska jag slita upp en ny kartong och se om det är samma lika där. Det kvittar ju iofs då en elektriker måste installera det hela :rolleyes:

Sånt som händer tyvärr. Troligen made in china by ett barn på 4år som precis börjat skriva kopplingsplintar och läsa ritning.

Men koppla som jag skrev. Kondningen sitter pararellt mellan första och andra alt. andra och tredje lindningen i Delta kopplingen. Endast två av dessa tre lindningar behöver anslutas mot nätet då =) Fas + nolla

Hur menar du nu?:va
Kan man köra den på 400V?

Beror helt på vilken 3~ spänning den var avsedd för. Norska 3~blir inte riktigt 400V, men en bit ifrån :)

Du kan även trolla fram 690V med Y-koppling om du nu sitter på ett 230/400V nät dvs

Enligt broschyren och bilden så är det en 3 fas asynkronmotor med en hjälpkondning för att få till det roterande magnetfältet som sätter fart på rotorn i den. 3-fas Asynkronmotorn är billigare än 1-fas motorer, kondningen kostar inte den heller några pengar. Därför använder man 3-fas asynkronmotorer.

Om du undrar vad det roterande fältet är så eftersom det är tre faser kan du fantisera att du och två kompisar står exakt 120 grader från men mot varandra. Står det en fylld hink mellan er som du pissar i så händer inte mycket mer än lite bubbel och stänk. Men gör alla det men liiiite efter varandra och kniper till. så snurrar det. Ungefär sådär funkar motorn

Det pinsamma är ju att jag faktiskt har jobbat som elektriker och brukar hoppa in ibland även nu för tiden. Men jag får skylla på att det var över tio år sen jag satt i skolbänken samt att jag inte har jobbat med det på heltid, och att jag inte brukar koppla in hygrostater var dag.

Men annars är din idé inte så dum, men jag är inte sååååå mycket Nyteknik av mig :tungan

Har du kopplat innan så är det väl bara att skruva på och lukta efter varm plast:)

Om du undrar vad det roterande fältet är så eftersom det är tre faser kan du fantisera att du och två kompisar står exakt 120 grader från men mot varandra. Står det en fylld hink mellan er som du pissar i så händer inte mycket mer än lite bubbel och stänk. Men gör alla det men liiiite efter varandra och kniper till. så snurrar det. Ungefär sådär funkar motorn

Haha, vad ska man säga :D

Har du kopplat innan så är det väl bara att skruva på och lukta efter varm plast:)

Nejdå, det är ännu bättre! Fläkten är installerad direkt ovanför brännbart material på vinden (sågspån från 1946, lagom torrt) så jag behöver egentligen bara hålla koll efter rökslingor som stiger från taknocken, på det viset behöver jag inte sitta och lukta efter bränd plast :)

Last edited:
Hoppas du fått iordning på sladdarna! :)
OT: Vad har hänt med mannen i rubriken, han verkar ha varit bannad ett tag nu eller? Man riktigt saknar hans alla dumheter...

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8