Träningsläger på lagret med koolfiber!

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Okej, inga hojbilder men bilder på kåpor och kolfiberkommer framöver. Första kolfiberdelen är klar 09:14 imorgon (idag?). Då har den härdat i 66'C i 16 timmar. Ungnen är en frysbox (icke fungerande) med kupévärmare. Värmeregleringen är en planka som styr öppningen på locket :yoparty Snittsigt värre :D

jaja, jag och TwinSucker har tjuvtränat lite på lagret inför vår RRrrrrr säsong.
(Seriösa bilder kommer frånochmed imorgon ;) )

Thinner ÄR kul!
bild047.jpg

bild050.jpg

bild052.jpg

bild054.jpg

Vakuumpressat glasfiberlaminat för honform.
bild046.jpg

Va ska jag säga...thinner-race i garaget är inte det sämsta :yoparty
Det känns ju som om vi har ett stort försprång i träningen gentemot många andra :hihi

Här är lite fler bilder som tyvär är gamla vid det här laget. Ska ta nya på lite bra kolfiberdelar.

Kolfiber som har dragit med sig spackel och gelcoat pga dålig tvättning :huvet
kolfiber_002.jpg

Kolfiberdel laminerad med båtplast. potlife ~5-7minuter :gnissla
kolfiber_009.jpg

Nya vakuumanslutningen funkar, mobiler gillar inte vakuum. :hihi
img_0078.jpg

Dessa var lite tester, vi har kommit en bit på vägen nu och kommer antagligen få till bra finnish :yoparty

Toppenjobb
Beskriv exakt hur ni gör
samma sätt som man plastar båtar med kanske?
å material
å vart har ni fått tag i kolfibret nånstans
Tack på förhand :Bugar

Jag vill ha en potlife på 40 minuter. Sen härdningstid på 4-8 timmar med värme (66'C). det får vi genom att blanda i 5% accelerator i epoxyn. Annars har epoxyn (som kan värmehärdas) en härdtid på 16-24h med värme och 48h i rumstemp. Det var jättesvårt att hinna med mer än två lager med båtplasten som ite är lika bra som epoxyn heller.

Alla produkter kan man köpa från Epotex eller annan åf. Vi använder oss av Epoxy 650 (tror jag) och kolfiberväv samt glasfiberväv.

Först så ska man ha en bra form. Så slät som möjligt eftersom ytan du kommer att se är ytan mot formen. Vi gjuter av med glasfiber som vi gelcoatlackar, spacklar, gelcoatlackar och om så behövs epoxylackar. Är det "stora" gropar använder vi "gelcoat filler".

När ytan är lenare än lenaste barnrumpa så vaxas ytan med vanligt hårdvax (vi använder Sonax flytande) ungefär 5 gånger. Sen sprayas ytan med silikon och torkas av lätt. Detta är alltså för att få epoxyn att släppa.

Efter det så penslar vi på med epoxy, låt torka till tejpkladdigt om du vill ha tjockt lager utanpå fibret. Sen blöts väven i epoxy och läggs på. Gärna tre-fyra lager med :) Det är bekvämt men tidsödande att låta epoxyn klibba mellan lagren.

När all väv är pålagd så läggs släppväv, uppsugningsduk och vakuumtransportör (grov filt).

Sen packas det i en påse med anslutning för vakuumpump och vakuum sugs. Nu pressas laminatet ihop och blir ballt!

Sen in i ugnen i antal timmar som behövs innan det tas ut, bryts loss, skärs till och putsas :yoparty :tomten

TwinSucker skrev:
Ahhh...en laminatpolare :Bugar
Vad gör du mellan lagren då? :tungan

Putsar på lönen ;)

Danny, vi tar bilder sen under en hel laminerings gång och gör en riktigt tutorial.

TwinSucker skrev:
Varför inte göra en liten film...jag har ju videokamera hemma :D

Ok maestro!

Gott folk! Låt mig presentera operation "filmanärvilaminerarsomfaan" som inledd!

följer med intresse
bra gjort, man blir sugen

Jaa gör en film!! Vad bra att du kan det där Vågen... Då vet jag vart jag ska vända mig när jag går omkull på bulten i sommar! Sidokåpor i kulfiber, kan knappt vänta! :brinnerup

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!