Träningsdagbok

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nån som kan tipsa på eller dela med sig av en bra träningsdagbok? Gärna i excel- eller wordformat. Jag tränar styrketräning och löpning, spinning mm och vill hålla kolla på vikter (inkl min egen) och tider.

Tack på förhud!

Själv använder jag Ove Rytters träningsdagbok.
Eller just nu är jag inne i en slöfas. :rolleyes:
Men annars rekommenderar jag den starkt!
Dock bäst för styrketräning.

Problemet är ju att den är i bokform.
Har ingen aning om den finns tex word format.

RQ

Jag kan nog hjälpa dig fixa, idrottat hela mitt liv, o nu förtillfället så är ja på gymmet 5 pass i veckan, å nån form av aktivtet händer varje dag, så kan nog hjälpa till om du vill! :)

Vad vill du uppnå med det du ska köra? FAS lixom, vad vill du få ut av träningen, hur mkt har du gymmat innan? Det är rätt viktigt, så ja inte väljer ett för svårt program isåfall...

Men om du vill så hojta till, så kanske ja kan hjälpa till med någe! :tummenupp

maccan#22 skrev:
Jag kan nog hjälpa dig fixa,

Bra Maccan för som du vet har jag tappat lite på gymet.
Hur får jag tillbaka motivationen. När jag väl tränar är jag ju där jämnt och kör på bra.
Nu blir de max 1-2 dagar i veckan.

Hur får jag tillbaka suget?

RQ

RocketQueen skrev:
Bra Maccan för som du vet har jag tappat lite på gymet.
Hur får jag tillbaka motivationen. När jag väl tränar är jag ju där jämnt och kör på bra.
Nu blir de max 1-2 dagar i veckan.

Hur får jag tillbaka suget?

RQ
Jag hade tränat runt 8 - 9 år på gym och motsv. Slutade tvärt för nästan ett år sen, tröttnade helt enkelt, men nu börjar jag komma igång så smått igen..
Den bästa motivationen är musklerna som försvinner och ersätts av fläsk, konditionen byts ut mot ofantlig slöhet osv..

Det är bara att bita ihop så kommer man igång så småning om..

Hultan skrev:
Jag hade tränat runt 8 - 9 år på gym och motsv. Slutade tvärt för nästan ett år sen, tröttnade helt enkelt, men nu börjar jag komma igång så smått igen..
Den bästa motivationen är musklerna som försvinner och ersätts av fläsk, konditionen byts ut mot ofantlig slöhet osv..

Det är bara att bita ihop så kommer man igång så småning om..

Jag vet!
Man märker skillnad direkt. De konstiga är att jag mår så mycket bättre när jag tränar. Som tur är har jag inte lagt av helt utan bara dragit ned. En grej är att min träningskompis bytt gym.
De är ju sjuk skillnad att träna två jämfört med att träna ensam. Utan pass är de fan omöjigt att känna att man gett 100%.

Kul att du kom tilbaka till träningen efter ett år. :tummenupp

RQ

RocketQueen skrev:
Jag vet!
Man märker skillnad direkt. De konstiga är att jag mår så mycket bättre när jag tränar. Som tur är har jag inte lagt av helt utan bara dragit ned. En grej är att min träningskompis bytt gym.
De är ju sjuk skillnad att träna två jämfört med att träna ensam. Utan pass är de fan omöjigt att känna att man gett 100%.

Kul att du kom tilbaka till träningen efter ett år. :tummenupp

RQ
Japp! nu kör vi 8 år till! ;-)

träning

vad vill du uppnå? vill du bli köttigt muskelberg (big) eller lätt och rippad? För kost planering skulle jag föreslå pauluns hemsida. :tummenupp

Tjena.
Ganska ny här men jag har två olika saker du kan tycka vore intressanta.
1 PDF fil med Mens Health total body workout. Lite bra info om övningar och ett träningsprogram att fylla i på slutet. Vid utskrift blir häftet 28 sidor och filen är på drygt 10MB.

Inspirerad av detta har jag gjort ett word dokument där hela veckans styrketräning tillsammans med en veckas cardio-träning får plats på 1 A4.
Vill man inte ha med cardio-träningen kan man alltid ha 2 veckors styrketräning på 1 A4.
Som ganska ny, hur skickar jag över PDFen till dig på lättaste sätt?

/Hasse :banana

Mer styrka åt folket!
(Så att man orkar resa upp hojen ensam efter vurpan!)

Bifogat

Last edited:
Jag tror ni har missuppfattat lite här :tungan

Killen är ute efter ett sätt att bokföra sin befintliga träning som han redan har full koll på hur han ska utföra. Han vill nog inte ha nytt träningsprog eller liknande rådgivning.

Bara hacka ihop ett enkelt excel-blad med lite kolumner med antal kilo man lyft och lite annat mek ju.

Träningsdagsbokhacket verkar rätt bra faktiskt, höll på att bygga liknande förut men tröttnade.

Jag skulle vilja ha motsvarande fast på webben eftersom windows-hack är svårt hos mig.

Last edited:
sege skrev:
Bara hacka ihop ett enkelt excel-blad med lite kolumner med antal kilo man lyft och lite annat mek ju.

Visst är det det, men jag tänkte att det vore bättre om nån som redan har gjort det kan dela med sig, eller att man kan få lite idéer. :tummenupp

Trango_B skrev:
Jag tror ni har missuppfattat lite här :tungan

Killen är ute efter ett sätt att bokföra sin befintliga träning som han redan har full koll på hur han ska utföra. Han vill nog inte ha nytt träningsprog eller liknande rådgivning.

Precis!

Har du kikat på den där Trainerslab?
www.trainerslab.net

Min flickvän använder den och den verkar helt OK.
Är man ambitiös så kan man ta med kosten där också.

// Henrik

Edit: Det innehåller även en massa träningstips, men de kan man ju låta
bli att läsa om man vill =)

Edit 2: Man kan även lägga in mått på sig själv och sådär.
Åsså kan man enkelt göra olika grafer över tiden också... skoj med
statistik =)

Last edited:
Har uttryckt mig luddigt, vilket jag beklagar. :huvet

Jag är sifferfreak. Jag gillar att hålla ordning på övningar, set, reps och vikter.
När jag tränar springer, simmar och kör inlines använder jag alltid puls klocka.
För att lyckas hålla ordning på min form och följa (den förhoppningsvisa) förbättringen för jag bok över samtlig träning. Som hjälp att hålla ordning på detta använder jag den "log" som jag lagt upp(i word format). 1 blad, en vecka.

Vad gäller Mens Health, kompendiet beskriver den övningar på ett ypperligt sätt. Dessa sidor går att strunta i fullständigt om så önskas.
På de första sidorna däremot finns det ett par log blad där man för in sitt träningsprogram/övningar och de resultat man gör. Denna log ser profesionell ut och är ett bra redskap för att hålla ordning på vilka övningar, man kör och vilka dagar i veckan. Kroppen har delats in i 6 grupper; Armar, bröst, axlar, mage/korsrygg, rygg och ben. En annorlunda indelning än vad jag är van vid men å andra sidan är det kul att "lära så länge jag lever..."

Denna fil kan hämtas på "the pirate bay". För mer information om hur detta går till, kolla in www.piratbyran.org

Näe, dags för paus i jobbet och ta ett mördarpass i gymmet! :yoparty

/Hasse

så pass...

Sånt där skit höll vi på med i laget oxå, man ska föra dagbok bla bla bla...

Enligt min mening kanske det bara är SKIT, för du lurar psyket bara med det där skiten, det körde jga på förra gången, då kör vi det igen...
Det är bara mosa på lixom, sen variera från veckor när man höjjer setten vice versa sänker setten å höjjer vikter.... Man ska aldrig fokucera så mkt på antal "kilon" man lyfter, ser skit många på gymmet , som lastar på mkt, för det ser bra ut, å gör helt fel...
Så min mening, lägg på lagom, å mosa på! :)

Strönta helt i å föra anteckningar, ha ett riktigt bra schema du följer, vill du vara riktigt seriös, är det kosten du ska inrikta dig på föra dagbok istället, å räkna det du stoppar i dig...

Jag har alltid tränat mkt i mitt liv, men nästan aldrig brytt mig om vad jag stoppat i mig, på senaste tiden har ja börjat brytt mig om kosten istället, & POFF, efter 4 månader, så såg det ut som dag å natt...
Sen 10 månader har jag tappat 17 kilo, och då är jag ändå lika stark som jag var då, & då var ja på min topp, för eftersom jag har säsong på sommrarna, så bygger man upp sig på vintern, underhåller på sommaren, men det mesta tappar man... så bygger man upp sig igen på vintern för å orka med säsongen... & jag märkte dirket skillnad om man är seriös med kosten!

Men som ja sagt, alla vill väl olika, men tror det är bara onödigt å dåligt å föra anteckningar på hur mkt man lyfter....!

Nån som rekommenderade www.paulun.com där kan man läsa skitmkt bra saker helt gratis...! lär mig just om GI-värden, å på den sidan finns tabeller på gi-värden om folk är intresserade...
en sida jag starkt rekommenderar!

Nu kanske det här vart lite långt, men jag har tråkigt å kan inte sova! :(

maccan#22 skrev:
*klipp* Man ska aldrig fokucera så mkt på antal "kilon" man lyfter...

Strönta helt i å föra anteckningar, ha ett riktigt bra schema du följer, vill du vara riktigt seriös, är det kosten du ska inrikta dig på föra dagbok istället, å räkna det du stoppar i dig...

Nån som rekommenderade www.paulun.com där kan man läsa skitmkt bra saker helt gratis...!

Grattis till att du lyckats så bra med träning och vikt och sånt! Jag har också förstått att kosten är viktig. Karaktär! Ska kolla in paulun.com!

Jag tror att det är bra att hålla koll på vad jag gör för att se om jag gör rätt. Vikterna är inte så intressant just i träningsögonblicket för mig utan kanske en månad tillbaka. Orkar jag lika mycket nu som då? Men ännu mer intressant för mig är uthållighet, vikt och kroppsmått. Detta eftersom jag har som mål att springa Sthlm Marathon. Frågor som jag vill kunna få svar på genom att föra dagbok är utveckling i tex kilometertid och viktminskning.

[Akryl]*Amid skrev:
Har du kikat på den där Trainerslab?
www.trainerslab.net

Verkar ju riktigt bra förutom att det inte är gratis! Får kolla lite mer på detta. Spanx!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back