träning!!!

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Har ni några bra tips på vad man ska träna på när man är ny börjare!!!
MVH THOMMY

Kör!! Fram och tillbaka, hit och dit på glest trafikerade vägar. ENSAM! Kompisar passar bättre efter ett tag.

Bromsa onödigt hårt, gasa mycket, gasa lite, bromsa litegrann, pröva att hänga, pröva att sitta spikad i sadeln. Ut och kör grusväg så hårt du vågar.

Allt för att skaffa rutin och slipa på tekniken.

Thommy skrev:
MVH THOMMY

Lite överkurs:

Ta reda på hur en hoj fungerar, rent fysiskt. Vad händer när du gör si och så. Hur styr en mc egentligen? Vad har gyroeffekten för inverkan? Vad gör fjädringen? Hur inverkar centifugalkraften på hojen i kurvorna?

När du vet saker som detta så kan du börja att påverka hojen på ett mer medvetet sätt och du kommer att känna dig mycket säkrare som förare.

Gå in med den inställningen att du ska öva något varje gång du kör. Det gör jag fortfarande efter tio år med mc. Innan jag åker iväg så bestämmer jag mig för att nu ska jag öva det här eller det här. Jobbar mest med blicken och uppmärksamhet för tillfället.

Glöm inte bort att köra bara! Mycket. ;)

Två saker att tänka på:

*Lär av andras misstag, du kommer inte bli tillräckligt gammal för att hinna göra alla själv.

* Du börjar med en tom påse erfarenhet och en full påse tur. Tricket är att hinna fylla påsen med erfarenhet innan påsen med tur tar slut.

:tummenupp

Re: Re: träning!!!

DumDum skrev:
* Du börjar med en tom påse erfarenhet och en full påse tur. Tricket är att hinna fylla påsen med erfarenhet innan påsen med tur tar slut.

Kan man bara inte fylla den tomma påsen med innehållet från den fulla påsen direkt? :eek:

750RR

Thommy skrev:
MVH THOMMY

Träna på balansen! Du kommer att behöva den om du inte har körkort än, så du kan göra garagevändningen samt övriga tekniksaker de kräver för uppkörningen.

Öva på att krypköra på hojen. Du ska kunna hålla samma hastighet som en person som går och kunna hålla den hastigheten i en rak linje utan att behöva svänga för att behålla balansen.

Om du redan har körkort så behöver du inte tänka på det!

Bromsa!

Lär dig att bromsa.
Jag har en polare som är värdelös på att bromsa. Från 50 har han två hojlängder längre stoppsträcka än mig. Från 50, tänk dig då från 110...
Och han har haft sitt kort längre än mig... :rolleyes:

Och svänga.
Ibland är inte lösningen att bromsa utan att svänga sig förbi problemet.

Som någon sa tidigare. Lär dig din hoj. Kör ut på en STOR parkering och bromsa, sväng och känn dig för.
Ta det lungt bara. Och bromsa försiktigt med kalla däck. ;)

:hej

jag tycker att du ska träna på att göra lååååååånga one hand stoppis inne i stan :D

nej jag skojja bara. det där förslaget om att bränna runt på en cross eller enduro för att lära sig håller jag med om. det är suveränt. så gjorde jag. jag kraschade min cross massor av gånger men det händer inte så mycket.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back