Träning på Knudan 1/8 för HMS

Axxexs skrev:
2348223 Helt rätt, tycker jag, att man som klubb väljer att ge sina egna licenserade förare en bra träning för en gångs skull inför en kommande SM-deltävling. Varför skulle det vara viktigt att en amatör får träna inför en tävling den inte ens får köra på?
Fast har man amatörlicens får man ju faktiskt lösa en engångslicens för tävling, vilket de kunde gjort vid träningen som diskuteras nu men det var väl inte så intressant....

Gustav O skrev:
2349687 Fast har man amatörlicens får man ju faktiskt lösa en engångslicens för tävling, vilket de kunde gjort vid träningen som diskuteras nu men det var väl inte så intressant....
Men det bekräftar ju att det är en pengafråga - lös engångslicens för 300 så är man helt plötsligt välkommen att träna med de andra. Annars får man tydligen inte ens träna på samma bana - är det verkligen sant?

Jag ska väl inte ha för mycket åsikter då det inte är min klubb men det är ju märkliga undantag när man inte har fullt på träningarna heller. Man vill ju gärna tro att man är berättigad att träna på vilken bana man vill när man genomgått samma utbildning som alla andra.

Det har snackats (läs gått rykten) om att amatörlicens inte skulle vara gångbar på Falken och Åsen heller men jag kontaktade Tony på Åsen och han förklarade att amatörlicensen inte är grenbunden och man kan alltså ha kört enduro innan och komma med en rr-hoj och vilja träna. Därför accepterar de bara amatörlicensen som ett försäkringsintyg och vill också se kursintyget så de vet att man gått rätt grenutbildning. Låtter vettigt och som vanligt mer logiskt än ryktena.

Last edited:
Licensen är väl i grund och botten en "försäkring" och då blir det väl en pengafråga:confused: . Betalar man inte full premie så får man väl inte full "service" och "försäkringen" gäller väl inte överallt. När jag körde på falken en gång så delade de in licensgruppen i a och b förare men då var det några som hade amatörlicens och då sa personen som delade in oss att man skulle ha RRlicens, men de blev inte bortkörda ändå:confused: .

I crossen vet jag iaf att olika tävlingar har olika krav. Det finns amatörtävlingar som det är okej att köra med amatörlicens samt divisionstävlingar där man löser engångslicens eller kör med mxlicens.

Övrigt måste jag säga att det var kanon att köra, man hade nästan banan för sig själv i sub600 gruppen:D . Det var första gången på Knutstorp för min del, och banan är ju riktigt rolig och teknisk. Billigt var det också:tummenupp . Ända nackdelen var väl att det inte fanns ström. Men på det stora hela :tummenupp .

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...