Träning och licenser, vad gäller

sidecar

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ktm 540
Har försökt få ett svar av SVEMO om vad som gäller med licenser när man hyr en bana, som vi gjort med knutstorp den 22/10.

Tyvärr så har jag inte fått svar ännu?!?!..."liiite" dåligt faktiskt. Fått ett svävande svar och ett skall kolla upp det svar.

Någon här som vet vad som gäller?
Här finns ett antal banor ute i landet hur brukar ni göra?

Länk till tråden om knutstorp:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89680

Mvh,
Leif

Lite om vad jag lärt mig av banbygget i Örebro...

Är ju inte expert men för att licensen ska gälla så lär ju banan vara besiktigad och godkänd för det ni tänkt använda den till. Klotar du på en temporär motardbana som inte är godkänd av SVEMO kan du troligen glömma allt vad försäkringsskydd heter samt få ett väldigt ont öga från svemo. Och det kan ju vara dåligt att ha på sig i framtiden.
Kör du motardhoj på en bana med en bansträckning (karta ska finnas över godkända sträckningen) som är godkänd för RR så är det ju inga problem eftersom du naturligtvis får köra motarden där.
Det jag skrivit ovan känns ju ganska logiskt men vilka dispenser och vilka fingrar de kan se mellan vågar ju inte jag spåna i.

Ja nu glömde jag att nämna att banan är besiktigad och godkänd av Svemo besiktningsman. Det kommer att bli tävlingar där till nästa år.

sidecar skrev:
Ja nu glömde jag att nämna att banan är besiktigad och godkänd av Svemo besiktningsman. Det kommer att bli tävlingar där till nästa år.
Okej så jag svarade på en annan fråga då... Så dumt...

Försöker igen då. Vem ska hyra av vem menar du?
Det borde ju iofs inte spela nån som helst roll så länge de som är på banan har rätt licens och kör reglementsenliga hojar, "korrekt" tävlings- eller träningsledare finns och att banans banlicens uppfylls (sträckning, antal förare osv).

Edit: Kollade lite i tråden nu och har jag fattat det rätt om det enbart gäller träning?? Det ser så ut i tråden nämligen? Svårt att svara på frågor som inte talar om vad det gäller. Jag trodde frågan gällde explicit om man ska hyra bana...
För träning gäller, enligt de direktiv vi fått, att de som kör endast behöver vara medlemmar i SVEMO-ansluten klubb. Sen ska självfallet utrustning + hoj uppfylla reglementet. Man får såklart inte överskrida de begränsningar som stipuleras i banlicensen vad gäller sträckning och antal förare på banan. Att det skulle göra nån skillnad om man har hyrt banan har jag fortfarande svårt att se att det skulle spela nån skillnad.

Last edited:
Ja det var ju en dumt ställd fråga märker jag, frågan borde lyda så här:
Vad gäller vid träning, måste man ha licens och/eller vara med i en Svemo ansluten klubb.

Tyvärr så tycks inte ens Svemo veta detta...jäkligt konstigt har ändå ringt upp två gånger och talat med de gubbar som skall veta sånt, men får inget riktigt svar. Vad jag vet så behöver man ingen lic. för träning. Då skulle ingen kunna träna innan de löst lic. Tror inte heller man behöver vara med i någon Svemo ansluten klubb för att träna, men jag vill vara säker så jag inte lockar ut en massa oförsäkrade åkare till banan.

sidecar skrev:
Ja det var ju en dumt ställd fråga märker jag, frågan borde lyda så här:
Vad gäller vid träning, måste man ha licens och/eller vara med i en Svemo ansluten klubb.

Tyvärr så tycks inte ens Svemo veta detta...jäkligt konstigt har ändå ringt upp två gånger och talat med de gubbar som skall veta sånt, men får inget riktigt svar. Vad jag vet så behöver man ingen lic. för träning. Då skulle ingen kunna träna innan de löst lic. Tror inte heller man behöver vara med i någon Svemo ansluten klubb för att träna, men jag vill vara säker så jag inte lockar ut en massa oförsäkrade åkare till banan.
Licens = ej krav
Medlem i klubb = krav

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma