Trängselskatt i sthlm

I och med trängselskatten på essingeleden så är det rätt knapigt för oss utbölingar att bara ta oss förbi..

Skatten kan därmed göras rejält hög så jag ser inte det som en nackdel för mitt förslag.:tummenupp
 
Jag stödjer också idén med avgifter för att köra in i kommuner. Både min nuvarande stad Halmstad, och min hemstad Jönköping, har ju utmärkta lägen att i princip avskaffa kommunalskatt och ersätta den med "trängselskatt".

:banana
 
Nä men de försökte väl igen har jag för mig? man vet aldrig med vår leksaks regering.. :huvet
Moderaterna kör spel för galleriet i vanlig ordning, idag skrev några en debattartikel om Österleden igen. Det vore i och för sig en våt dröm trafikmässigt
 
Jag stödjer också idén med avgifter för att köra in i kommuner. Både min nuvarande stad Halmstad, och min hemstad Jönköping, har ju utmärkta lägen att i princip avskaffa kommunalskatt och ersätta den med "trängselskatt".

:banana

Med tanke på att såväl Göteborg som Stockholm i praktiken har infört en passageavgift även för sådana som bara ska norr eller söderut vore det ju inte fel ur ett rättviseperspektiv om andra städer längst Europavägarna hade haft en liknande avgift. Det hade varit ett fint tillskott i kommunkassorna. Inte minst i annalkande tider som närmar sig. De lär behöva alla intäkter de kan få.
 
Med tanke på att såväl Göteborg som Stockholm i praktiken har infört en passageavgift även för sådana som bara ska norr eller söderut vore det ju inte fel ur ett rättviseperspektiv om andra städer längst Europavägarna hade haft en liknande avgift. Det hade varit ett fint tillskott i kommunkassorna. Inte minst i annalkande tider som närmar sig. De lär behöva alla intäkter de kan få.

Hade inte Jönköping planer på vägtull på E4an vid A6 för många år sen? Har för mig man såg förberedelser till det när man var i krokarna...?
 
Hade inte Jönköping planer på vägtull på E4an vid A6 för många år sen? Har för mig man såg förberedelser till det när man var i krokarna...?

Inget jag känner till tyvärr. Har svårt att se att man skulle sätta upp en "passageavgift" utan att ha för avsikt att sätta upp en trängselskatt in till en stad.

Den staden som står näst i tur med trängselskatt är sannolikt Malmö. Jag vet dock inte om det egentligen går att motivera. Kanske har man lagt planerna på is.
 
Inget jag känner till tyvärr. Har svårt att se att man skulle sätta upp en "passageavgift" utan att ha för avsikt att sätta upp en trängselskatt in till en stad.

Den staden som står näst i tur med trängselskatt är sannolikt Malmö. Jag vet dock inte om det egentligen går att motivera. Kanske har man lagt planerna på is.

Researchade lite och det visade sig var en testanläggning för SAAB/Sensys som är/var beläget i Jönköping. Tydligen ganska gammalt.
 
Med tanke på att såväl Göteborg som Stockholm i praktiken har infört en passageavgift även för sådana som bara ska norr eller söderut vore det ju inte fel ur ett rättviseperspektiv om andra städer längst Europavägarna hade haft en liknande avgift. Det hade varit ett fint tillskott i kommunkassorna.
De nuvarande skatterna är ju statliga vilket i praktiken innebär att de tar Stockholmarna/Göteborgarnas pengar och sprider över landet. Inget bra sätt att stärka kassan.
 
Med tanke på att såväl Göteborg som Stockholm i praktiken har infört en passageavgift även för sådana som bara ska norr eller söderut vore det ju inte fel ur ett rättviseperspektiv om andra städer längst Europavägarna hade haft en liknande avgift. Det hade varit ett fint tillskott i kommunkassorna. Inte minst i annalkande tider som närmar sig. De lär behöva alla intäkter de kan få.

Hur har "Stockholm" kringgått det där egentligen, det är en "statlig" skatt antar jag?
Utgår från att kommun eller landsting inte har rätt att besluta om sådana skatter på vägarna.
Danderyd var ju sköna 2006 i alla fall, stängde alla infartsparkeringar för icke boende, vilket medförde ett visst problem för alla norr där om som ville parkera i Danderyd och ta tunnelbanan förbi tullarna. :)
 
De nuvarande skatterna är ju statliga vilket i praktiken innebär att de tar Stockholmarna/Göteborgarnas pengar och sprider över landet. Inget bra sätt att stärka kassan.

Det är nog som du säger -en statlig skatt där intäkterna var tänkta att spenderas i Stockholm. Inget fel i det alls egentligen om man nu verkligen öronmärkte pengarna och satsade på rätt saker. Tanken att få folk att välja andra färdsätt och kanske även satsa på att förbättra infrastrukturen och allmänna kommunikationer är ju knappast fel när man betänker hur illa det kan vara att ta sig fram i Stockholm med bil. När jag själv bodde i Stockholm stod bilen i garaget i Skåne. De gångerna jag hade den i Stockholm var den mest ett problem. Var det inte trafiken var det p-böter så fort man skulle på ett ärende. Smidigare och billigare att ta tunnelbana/taxi.

Hur har "Stockholm" kringgått det där egentligen, det är en "statlig" skatt antar jag?
Utgår från att kommun eller landsting inte har rätt att besluta om sådana skatter på vägarna.
Danderyd var ju sköna 2006 i alla fall, stängde alla infartsparkeringar för icke boende, vilket medförde ett visst problem för alla norr där om som ville parkera i Danderyd och ta tunnelbanan förbi tullarna. :)

Jag tror inte Stockholm eller Göteborg har kringgått något. Det är väl statliga vägverket eller motsvarande som står bakom projekten. Hur tänkte man i Göteborg där man först hade en tullstation längst motorvägen? Kanske tyckte man att det var nödvändigt att sätta upp en tullstation för att få det hela att fungera. Men det kan ju inte ha varit grundtanken med idén att beskatta folk som reser norrut eller söderut utan att ha avsikt att köra in i själva stan. På samma sätt kan jag tycka att det är fel att beskatta folk som kör igenom Stockholm på väg norr eller söderut. Det finns ju inte några större rimliga alternativa vägar som ni konstaterade tidigare i tråden. Inte för en struntsumma i sammanhanget. Vissa tider på dygnet utgår ju ingen trängselskatt heller för den delen. En lösning skulle kunna vara att man har betalstationerna vid avfarterna eller helt enkelt ha två stationer. En i norra delen och en i södra delen. Passerar man mellan dem nollas man och ingen skatt utgår.

Ska man tullstationer som beskattar folk som passerar städer som i Stockholm och Göteborg där intäkterna nog mer eller mindre är öronmärkta till att investeras regionalt. Då hade man kunnat sätta upp tullstationer på andra håll i landet och sett till att intäkterna främjar infrastruktur och allmänna kommunikationer i just den regionen. Malmö- Helsingborg är t ex en hårt trafikerad sträcka med en underdimensionerad motorväg. Tung trafik som kommer från kontinenten som ska norrut genom landet. En motorväg i tre filer hade suttit fint eller en förändring att varor skeppas sjöväg eller via järnväg norrut närmare sina slutdestinationer.

Det är nog många städer runt om i landet som skulle behöva göra satsningar (läs finansiering till att bygga infrastruktur för att utveckla staden). Staten är inte villig eller har inte prioriteringar att satsa och det förhalar andra utvecklingsprojekt. Det är hämmar utvecklingen. Folk ger upp och flyttar helt enkelt till andra regioner där det satsas mera. T ex våra tre stora stora städer - Stockholm, Malmö och Göteborg. Malmö har ju fått ett stort tillskott av statsfinansering och det märks tydligt när man kommer dit. Vi bortser nu från de sociala problemen utan ser endast till infrastruktur. Det ger ringar på vatten. Företag är villiga att satsa på etableringar.

Man kanske helt enkelt skulle ge kommunerna lite mer självbestämmanderätt :)
 
Med tanke på att såväl Göteborg som Stockholm i praktiken har infört en passageavgift även för sådana som bara ska norr eller söderut vore det ju inte fel ur ett rättviseperspektiv om andra städer längst Europavägarna hade haft en liknande avgift. Det hade varit ett fint tillskott i kommunkassorna. Inte minst i annalkande tider som närmar sig. De lär behöva alla intäkter de kan få.

Ja precis. Fatta hur mycket trafik det passerar Halmstad på väg mot Gbg, och Jönköping på väg mot Sthlm. NTF skrev att E4 genom Jkpg har 40 000-65 000 fordon varje dygn. 10 spänn var tycker jag är lämpligt vilket skulle ge runt en halv miljon om dagen i inkomst. Då skulle kommunen ha råd att fortsätta köpa strippklubbar! http://www.jnytt.se/jonkopings-kommun-koper-strippklubben

Hade inte Jönköping planer på vägtull på E4an vid A6 för många år sen? Har för mig man såg förberedelser till det när man var i krokarna...?

Skulle precis svara när jag såg att du listat ut det själv. Mycket riktigt är det en teststation med tjusiga lila lampor. Fattar inte vad det är dom testar dock eftersom den suttit där i säkert 10 år om inte ännu längre.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top