Träna/Tävla Licens B - Vad krävs?

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Jag har en fundering kring detta......

Att man skaffar en licens efter genomgången kurs är jag med på -

MEN vad gäller för hojen? Kan man köpa en skrotad ram på en mc demontering och köra med den oreggad i tävlingar/öppna bandagar med licens??

Vad ställs för krav på hojen undrar jag? - Sökt men hittar inget bra svar.... :huvet

B licens finns inte längre...

beroende på ålder heter det

Senior, Ungdom eller Junior

125 Junior kan köras, av förare mellan 13-20år, med någon av licenserna: Ungdom / Junior / Senior

Klasser som tidigare var A+B (125GP och 250GP) kan köras med: Elit / Senior / Junior.

Tidigare A klasser (Superbike Challenge t.ex) kräver Elitlicens.

B licens finns inte längre...

beroende på ålder heter det

Senior, Ungdom eller Junior

125 Junior kan köras, av förare mellan 13-20år, med någon av licenserna: Ungdom / Junior / Senior

Klasser som tidigare var A+B (125GP och 250GP) kan köras med: Elit / Senior / Junior.

Tidigare A klasser (Superbike Challenge t.ex) kräver Elitlicens.

Ok då är det Senior som gäller för mig men fick jag verkligen svar på min fråga?? :mad:

VAD GÄLLER FÖR HOJEN???

Ok då är det Senior som gäller för mig men fick jag verkligen svar på min fråga?? :mad:

VAD GÄLLER FÖR HOJEN???

Ett komplett svar gällande hojen finns på Svemos sida, men en sammanfattning är att du plockar bort orginalkåpor inklusive lyse blinkers, skylt, speglar, stöd, och tjoffa dit kraschkåpor med båt som kan samla upp eventuellt läckage. Sedan najar du bromsok, oljefilter, oljeplugg. Du byter ut din ordinarie kylvätska med glykol till vanligt vatten med en skvätt Waterwetter (smörjer pumpen). Du kan köra med kryssad ram, eller importerad hoj som ej är regbar, ska du köra race så ska du skaffa mcId kort (finns mer info i egen tråd om det)

Ja tror det är alles.

/Christer

Last edited:
Discovery.....yeah right:D

Tack Christer! :tummenupp
Så om jag skaffar en oregbar hoj finns där fortfarande hopp om ett MCid-kort?
Det är ju bara till att handla då :) Tråkigt nog är det en 750 så vilken jävla klass skall man då tävla i? ERF?

Håkan - slå av tv:n och omedlbums i säng!

Det är ju bara till att handla då :) Tråkigt nog är det en 750 så vilken jävla klass skall man då tävla i? ERF?

nää mcid är typ till för att du inte ska ha en stulen hoj och det är större risk att den är stulen om ramnr är kryssat. däremot om du köper papprena till en likadan hoj som är skrotad så får man väl knacka in dem? tror jag

jag kom i säng :)

oregbar behöver ju inte betyda att den är utan ram/motornr, utan att den inte får tas i trafik igen.

Finns "massor" som har gamla inlösta hojar o kör på banorna med, så det bör inte va ett problem.

750 är väl att köra i R1000 med eller ERF...

LMS har klubbmästerskap 26:e Maj man kan testa sina talanger på :D

nää mcid är typ till för att du inte ska ha en stulen hoj och det är större risk att den är stulen om ramnr är kryssat. däremot om du köper papprena till en likadan hoj som är skrotad så får man väl knacka in dem? tror jag

Nej, man får inte knacka in en identitet från en annan hoj hursomhelst. Det är heller inte större risk att den är stulen bara för att ramnumret är kryssat. Däremot är det stor risk att den är stulen om ramnumret är utraderat eller bortslipat. Ett kryssat ramnummer kan bero på att ett försäkringsbolag dömt ut ramen pga nån liten buckla i ramen, även om den inte påverkar funktionen, eller på att hojen varit stulen men återfunnits och därefter sålts till en handlare eller mc-skrot.

Med en 750 så kan du köra i 1000 klasserna, dock lite mer motstånd med en 750 ;)
och så klart så kan du köra erf...
nått som är tråkigt är ju att vi inte har någon 750 klass längre.

Jag pratade med Brånalt om det där med ramar utan ramnummer, och så länge man kan bevisa att ramen inte är olaglig så kan man knacka in ett eget ramnummer. Tex om man köper en ram som reservdel, då kan man knacka in ett eget nummer. Dock krävs det att man skickar in kvitton på köpet när man beställer mc id-kortet, och att man inte ska tävla i någon klass där det är krav på homologiserade hojar, klasser som har med stock nånstans i namnet kan man alltså inte tävla i med en sån hoj. Men ERF, rookie-klasserna mfl är alltså helt ok.

Fast det säger sig väl självt att man inte vill köra runt med en stulen ram? Då skapar man ju marknaden för tjuvarna, och nästa gång kanske dom stjäl just din hoj! :huvet

Jag pratade med Brånalt om det där med ramar utan ramnummer, och så länge man kan bevisa att ramen inte är olaglig så kan man knacka in ett eget ramnummer. Tex om man köper en ram som reservdel, då kan man knacka in ett eget nummer. Dock krävs det att man skickar in kvitton på köpet när man beställer mc id-kortet, och att man inte ska tävla i någon klass där det är krav på homologiserade hojar, klasser som har med stock nånstans i namnet kan man alltså inte tävla i med en sån hoj. Men ERF, rookie-klasserna mfl är alltså helt ok.

Fast det säger sig väl självt att man inte vill köra runt med en stulen ram? Då skapar man ju marknaden för tjuvarna, och nästa gång kanske dom stjäl just din hoj! :huvet

Fick också tag i Brånalt idag - Jävligt vettig snubbe att tala med! :yoparty
Jo det verkar inte vara ett bekymmer med ett kryssat nr....
Man kan mycket riktigt knacka ett eget nr i ramen om man har papper från mc skroten där den köptes.

Jag kommer nog med i R1000 i år och hoppas på ett tufft motstånd för då utvecklas man ju själv! Alltid gillat vara underdog :näsblod

Hoztic har du inga prylar till en 750 Gixxer? Typ fotpegs (WM) eller nått som gynnar min banhoj?

Grid-girls Kowe? :rolleyes:
Ah, nu kom jag på hur jag ska ha chans på pallplats! Jag ser till att ha en bunt jävligt läckra, nästan nakna gridgirls som går runt min hoj å kråmar sig. Då blir alla andra så ofokuserade så dom missar starten å tänker på annat hela stinten :rofl Själv får jag ha silvertejp på visiret som jag drar av precis när starten går :D

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!