Träna svängteknik, små ytor, låg hastighet.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Låter trist kanske? Men jag vill gärna bli en bättre förare på små ytor och med tvära svängar.

Exempel:

Nu förväntar jag mig inte att bli lika vass som han eller hon i videon, men jag vill bättre än vad jag är idag.

Hojen jag har är en standard R1 från -98 och den kommer inte att bytas styre utan det sitter clip-on på.

Jag har testat lite och kört i åttor och andra figurer, men jag tänkte ta och fråga om det är någon av er som har tränat på sånt här och har tips?

Finns det några "optimala" övningar att använda sig av för att lära sig på lättast sätt?

Jag har problem med att hitta rätt läge på rullen efter jag har släppt av gasen och det blir ofta för lite eller för mycket gas, vilket leder till ryckig och kass körning.
Hur tränar man detta på bästa sätt? Finns det specifika "gaspådragsövningar"? (Inga Hitler skämt nu, lol.)

Tacksam för tips och råd!

En knixkurs med SMC kanske vore nåt. Kolla på deras hemsida ifall dom har nåt nära dig.

Det låter kanske konstigt, men träna krypkörning, all hojkörning bygger på gaskontroll, blick och sittställning/position. Först lär du dig finlira med gasen i tex uppkörningskonbanorna, eller cirklar med fullt styrutslag. Sen, när du kan det, då ökar du hastigheten lite, då får du få in tajmingen på gaskontrollen också.

En knixkurs med SMC kanske vore nåt. Kolla på deras hemsida ifall dom har nåt nära dig.

Jo, Knixkurser har jag gått, 8 stycken totalt och jag har planerat att hinna med de 6 sista på Gröndal i år:D
Skitbra tips och grymt lärorikt är det:) Tack i alla fall:D

Det låter kanske konstigt, men träna krypkörning, all hojkörning bygger på gaskontroll, blick och sittställning/position. Först lär du dig finlira med gasen i tex uppkörningskonbanorna, eller cirklar med fullt styrutslag. Sen, när du kan det, då ökar du hastigheten lite, då får du få in tajmingen på gaskontrollen också.

Ok. Det var ju ett tag sen man tränade krypkörning. Måttligt less på det efter att man nötte det när man tog kortet. Det är ju faktiskt väldigt enkelt att ta några minuter varje gång man drar ut, att jag inte tänkte på det:O
Tack för tipset:)

8 stycken:confused: Hur bra ska du bli på det här egentligen? Jag förstår, du ska bli som Japanen i videon och lägga upp en egen film. Det ska bli spännande :)

Ha:D Jag är inte "bra" än, det är därför jag vill träna:) Banan på Gröndal är lite större än vad jag hade tänkt mig, den är ändå 870 meter lång så den gör sig inte perfekt för ändamålet. (Länk)

Det blir nog ut på de lokala parkeringsplatserna och slira sönder kopplingen, få motorstopp och välta tills man är nöjd:näsblod Ska göra som Hoztic föreslår, börja krypköra igen och öka farten ju säkrare man blir:tummenupp

Tips från en bra hojförare som jag träffat några gånger:

Kör långsamt med bara ena tummen och pekfingret runt gasen, accelerera, manövrera och bromsa med samma lätta grepp.
Led cykeln från bägge sidor, kliv på/av likaså från bägge håll.
Kör på mjuka underlag.
Luta cykeln ifrån dig när du svänger snävt.

Själv är jag långt ifrån duktig, men såpass kan jag säga att övningarna är bra.

Träning ger färdighet brukar det ju sägas.Själv är jag enormt road av att i sakta rullande köer försöka hålla balansen på hojen i nära stillastående utan att behöva sätta ner fötterna. :crash

Träning ger färdighet brukar det ju sägas.Själv är jag enormt road av att i sakta rullande köer försöka hålla balansen på hojen i nära stillastående utan att behöva sätta ner fötterna. :crash

Haha! Då är vi två:D Ibland vid rödlysen så känner jag mig som killen mellan 00:06-00:11 i klippet nedan.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...