Tourningstips...

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
Tjena alla!

Tänkte be om lite råd. Jag å fröken siktar på långtouring i europa nästa år. Är det någon som har tips på hoj till att börja med skulle jag vara tacksam. Jag har bara tourat på R1 och GSX-r 750 hitintills men nu ska vi åka lååååångt länge så dår blir det till att investera lite.

Bra kombo touring offroad inte för mycke av nåt?
TDM 850
Denna har jag ingen aning om den är bra men formen tilltalar mig. Antar att den inte har så hög effekt. Bekväm?

Bra kombo sport touring inte för mycke av nåt?
Blackbird
Tillförlitlig? Lättrepad i europa? Bra att göra långa snabba dagssträckor på?

Någon som tourat på någon av dessa som kan tipsa lite? Eller någon som har nåt annat hojtips?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Köp en bil. Man sitter bra och får plats med massor av packning/öl m.m

annars är det väl Africa twin som gäller om man ska ha rejäla grejer http://www.blocket.se/vi/9520101.htm?ca=10_s

Ful och slö precis som en touringhoj ska va.

Appropå ful och slö varför ska du ha en Blackbird????
Hayabusa är ju det solklara valet då.
50-55 borde du hitta en utan problem. Bara att sälja och få igen pengarna.
 
Last edited:

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
Bil? Varför bil när det finns traktors
http://www.ntpapull.com/images/actionshots/Tony-Sietsema.jpg

Africatwin:
Känns liiite för offroad/grusotimerad

Hayabusa:
Det är en fråga om kvalitet. Vågar/orkar inte åka på Hayabusa runt europa eftersom jag skulle få lov att släpa med mig reservdelar och mek. :D

Skämt åsido så liiite därför men även för att den är snudd på för sportig, skönt när man ska kryssa igenom tyskland i 160 men lite trist inne i städer och på slingriga alpvägar.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
FredR1k skrev:
2623712 Tjena alla!

Tänkte be om lite råd. Jag å fröken siktar på långtouring i europa nästa år. Är det någon som har tips på hoj till att börja med skulle jag vara tacksam. Jag har bara tourat på R1 och GSX-r 750 hitintills men nu ska vi åka lååååångt länge så dår blir det till att investera lite.

Bra kombo touring offroad inte för mycke av nåt?
TDM 850
Denna har jag ingen aning om den är bra men formen tilltalar mig. Antar att den inte har så hög effekt. Bekväm?

Bra kombo sport touring inte för mycke av nåt?
Blackbird
Tillförlitlig? Lättrepad i europa? Bra att göra långa snabba dagssträckor på?

Någon som tourat på någon av dessa som kan tipsa lite? Eller någon som har nåt annat hojtips?

Hayabusa då?
VFR 750/800 tror jag är en suverän hoj, bra vrid, bra för passagerare, hög tillförlitlighet och en oslagbar bränsleförbrukning trots högt tempo, bra andrahandsvärde, billig försäkring..

ex
http://www.blocket.se/vi/10047587.htm?ca=9_s
.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
FredR1k skrev:
2624019 Bil? Varför bil när det finns traktors
http://www.ntpapull.com/images/actionshots/Tony-Sietsema.jpg

Africatwin:
Känns liiite för offroad/grusotimerad

Hayabusa:
Det är en fråga om kvalitet. Vågar/orkar inte åka på Hayabusa runt europa eftersom jag skulle få lov att släpa med mig reservdelar och mek. :D

Skämt åsido så liiite därför men även för att den är snudd på för sportig, skönt när man ska kryssa igenom tyskland i 160 men lite trist inne i städer och på slingriga alpvägar.

Vad skulle det vara som inte är kvalitet på busan då?
Att den inte håller om man smaschar in i räcken och träd då eller?:tungan

Finns det något som skulle vara bättre på Blackbirden?
Möjligtvis lågt pris men det är ju en anledning till det.
 

Lunkan

Å det spruta kyckling...
Gick med
8 May 2003
Ort
Eknö
Hoj
...
Träffade två tyskar i Nordnorge i sommras som hade åkt från tyskland på en BMW GS1200 å en GS750! Vi hade 178 mil från köping dit å dom hade åkt från nån stans i Tyskland...så det är en bit till! Fast dom hade ju varsin hoj! Å dom har ju hyfsat me nabbar i sina däck, men det gick tydligen bra!


För oss tog det 22 timmar att åka upp, å 16 timmar hem, trots att hela bagaget va fullt av djupfryst lax! Volvo 940 Turbo å massa hemlängtan
:tuttar
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
FredR1k skrev:
2624019

Africatwin:
Känns liiite för offroad/grusotimerad

Hayabusa:
Det är en fråga om kvalitet. Vågar/orkar inte åka på Hayabusa runt europa eftersom jag skulle få lov att släpa med mig reservdelar och mek. :D

Skämt åsido så liiite därför men även för att den är snudd på för sportig, skönt när man ska kryssa igenom tyskland i 160 men lite trist inne i städer och på slingriga alpvägar.
Och du tror att Blackbirden skulle vara bra på slingriga alpvägar, va besviken du kommer att bli när du upptäcker att så inte är fallet.:huvet
 

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
Lunkan skrev:
2624909 Träffade två tyskar i Nordnorge i sommras som hade åkt från tyskland på en BMW GS1200 å en GS750! Vi hade 178 mil från köping dit å dom hade åkt från nån stans i Tyskland...så det är en bit till! Fast dom hade ju varsin hoj! Å dom har ju hyfsat me nabbar i sina däck, men det gick tydligen bra!


För oss tog det 22 timmar att åka upp, å 16 timmar hem, trots att hela bagaget va fullt av djupfryst lax! Volvo 940 Turbo å massa hemlängtan
:tuttar

Jag skulle köpa en BMW om jag inte var så fåfäng. Dom ser bara för taskiga ut. Eller så måste min smak mogna eller nåt :D

aRWe skrev:
2624929 Och du tror att Blackbirden skulle vara bra på slingriga alpvägar, va besviken du kommer att bli när du upptäcker att så inte är fallet.:huvet

I det fallet var det nog snarare TDMen jag jämförde med, kul att du hugger iaf :tuttar

Optimalt vore en Hayabird 850 kanske?

Men jag måste erkänna att jag börjar fatta tycke TDMen:pannkyss
 
Last edited:

*CASHMAN*

Ceterum censeo Sandviken esse delendam
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
SUZUKI RM250 -91
Vfr 800!

Jag och frugan tuffade upp efter norska kusten i somras. ca 30 mil norr om Narvik som längst. Vi åkte båda två på en -03:ans Honda VFR. Med fulla väskor och två på hojen trodde man det skulle bli lite tufft för dämparna i kurvorna, men ack vad vi bedrog oss. Inte ett genomslag och den ormade sig ingenting vid hyfsad hård kurvtagning. Det enda som var att det luktade lite bränt om bromsarna efter tre berg på en dag.
 

benzzon

ride on, ride on..
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
CBR929, WR426
Nice med lite semester-touring.. har inget tips på "bra" touring-hoj, det känns som att det blir en kompromiss vad man än väljer.. tror iaf att det kan vara skönt med någon slags kåphoj för att kunna hålla lite tempo och slippa fartvinden som kan vara tärande.. TDM:en har en liten kåpa, är ju bara frågan hur mycke den skyddar.. :confused: Den ser iaf ut att vara smidig o rolig på alp-vägar..

Tyvärr är väl nackdelen med sporthoj att de inte är helt lämpade att skjutsa på, minimal bönpall och taskig benvinkel, annars skulle jag välja något sport-touring-aktigt, typ en fireblade :tungan (som iof har lite för dålig kåpa.. :rolleyes: )

Ett tips är i vilket fall att skaffa en tankväska modell större, det är jäkligt skönt att kunna "vila" mot den, det avlastar både handleder och rygg..

Har ni funderat på var ni ska åka..? Alltså länder, resmål och så..?
 

*CASHMAN*

Ceterum censeo Sandviken esse delendam
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
SUZUKI RM250 -91
Bekvämt för gumman oxå!

:tuttar
Hon påstod att sittställningen var mycket bra för henne. 166 cm lång e hon ca!
 

Bifogat

  • Clipboard02.jpg
    Clipboard02.jpg
    46.9 KB · Visningar: 42

skitskrajmc

Djupgående terapi
Gick med
15 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
En sån där snabb sak
Det som kan tala för en Blackbird är att du sitter en aning mera upprätt än på en busa och för passageraren är det lite bekvämare knävinkel om man är känslig. Man svänger lättare med busan och om man gör som jag gjorde med men passagerarsadel och lägger in lite mera skumgummi så blir inte knävinkeln så farlig. Eftersom jag har haft både Blackbird och busa och min uppfattning av dem så väljer jag lätt busan först för att åka på långtouring.

Lasse
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
skitskrajmc skrev:
2627033 Det som kan tala för en Blackbird är att du sitter en aning mera upprätt än på en busa och för passageraren är det lite bekvämare knävinkel om man är känslig. Man svänger lättare med busan och om man gör som jag gjorde med men passagerarsadel och lägger in lite mera skumgummi så blir inte knävinkeln så farlig. Eftersom jag har haft både Blackbird och busa och min uppfattning av dem så väljer jag lätt busan först för att åka på långtouring.

Lasse

Din gamla pärla är till salu nu såg jag.
http://www.blocket.se/vi/10128319.htm?ca=10_s
 

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
Tackar för tipsen! Ska svara lite ordentligt sen bara inte nu...

VFR tror jag på det ska kollas upp lite nogrannare. Du skulle inte sälja din mister $$

Lägger in en bild på den hoj jag är mest sugen på just nu. (48kkr på blocket)
 

Bifogat

  • mobil1 057.jpg
    mobil1 057.jpg
    58.3 KB · Visningar: 38

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
sporTlovEr skrev:
2624339 Hayabusa då?
VFR 750/800 tror jag är en suverän hoj, bra vrid, bra för passagerare, hög tillförlitlighet och en oslagbar bränsleförbrukning trots högt tempo, bra andrahandsvärde, billig försäkring..

ex
http://www.blocket.se/vi/10047587.htm?ca=9_s
.

"oslagbar bränsleförbrukning trots högt tempo" har du bra koll? asså sett några siffror? $$-man kanske vet?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
FredR1k skrev:
2627771 "oslagbar bränsleförbrukning trots högt tempo" har du bra koll? asså sett några siffror? $$-man kanske vet?

Jag pratade med en kille som har en VFR 800, han sa iaf...oavsett hur hårt han körde så kom han aldrig över 0,65, körde han hyffsat lugnt så var det 0,5.
Men man kan inte hårdlita på det.

gå in på bike.se och läs ägarnas egna reccensioner annars.
 

*CASHMAN*

Ceterum censeo Sandviken esse delendam
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
SUZUKI RM250 -91
Förbrukning

FredR1k skrev:
2627771 "oslagbar bränsleförbrukning trots högt tempo" har du bra koll? asså sett några siffror? $$-man kanske vet?

Lite törstig är den allt, åtminstone om jag jämför med föregående maskin, Triumph Sprint RS -02.
VFR'n drog runt mig, gumman, tre hårda väskor och en bagster cirka 30 mil per tank i snitt. Cirka 20 liter kunde man då som allra mest tabnka i. 15 liter på 25 mil ger 0,6 en rättvis bild.
Kom och provkör om du vill, den är helförsäkrad året om. Har tänkt att sälja den till våren pga prisbild, men man ska ju aldrig vara vrång. :tummenupp
 

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
Mer å mer förvirrad! Chillar med hoj några dagar å kollar efter GPS.

GPS-tisp önskas!

Garmin Zumo 550 1a på min topplista just nu. Vad säger ni?
 

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
Mer å mer förvirrad! Chillar med hoj några dagar å kollar efter GPS.

GPS-tisp önskas!

Garmin Zumo 550 1a på min topplista just nu. Vad säger ni?
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
FredR1k skrev:
2633039 Mer å mer förvirrad! Chillar med hoj några dagar å kollar efter GPS.

GPS-tisp önskas!

Garmin Zumo 550 1a på min topplista just nu. Vad säger ni?
FredR1k skrev:
2633039 Mer å mer förvirrad! Chillar med hoj några dagar å kollar efter GPS.

GPS-tisp önskas!

Garmin Zumo 550 1a på min topplista just nu. Vad säger ni?
Eftersom du tjatar så!:D
Kan inte annat än att hålla med, Garmin Zumo 550 är det som gäller, fast det tror jag du visste vad gäller mig:)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top