Touringruta eller double bubble

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag störs av turbulens i hjälmen när jag kör min hoj och funderar på att byta till en högre/längre "touring" ruta. dock så kommer det ju påverka utseéndet till det negativa enligt mitt tycke.

men jag funderar då på dubble bubble ruta men har ingen erfarenhet alls av dessa. den dubbla "bubblan" gör väl att rutan i sig blir högre och luften då kommer högre upp från mc och då borde avledas på ett annat sätt än den gör idag med orginal ruta.

har jag rätt i mitt tänkande eller tänker jag helt fel???. snälla kom med era tankar och ideér.

Jodå, nog har du rätt i ditt tänk, men det är inte alltid det blir rätt i praktiken. =)

Jag tänkte i precis samma banor, och köpte ett dubbelbubbel. Men, då hamnade luftströmmen precis i underkant på hjälmen, och skapade ett horribelt oljud, och en del turbulens. Åkte två längre vändor, på ca 60 mil totalt, och sen var det bara att sätta tillbaka orginalet. Då hamnade luftströmmen återigen mellan bröstet och halsen, men med betydligt mindre oljud och turbulens för huvudet.

Men det beror kanske också på hur lång man är själv, och hur man sitter. I mitt fall så är det sju gånger bättre med orginalet. Nu har vi ju inte lika hoj, annars hade du kunnat få min. =)

Last edited:
då var jag ej helt fel ute då..... tråkigt att höra att det ej funka. blir nog en touringruta ändå...

Jag tycker det är sällan det blir bättre med högre touringrutor och trots det så är jag +190cm, de brukar bara skapa mer turbulens som bullrar och stör.

Bästa varianten tycker jag är flärpen man stter på originalrutan vilken går att vinkla manuellt och ger en därmed bättre inställningsmöjligheter.
Fördelen är ju också att den går att ta bort om man inte vill ha den till vardags.

Typ den här http://search.eim.ebay.se/?en=50&es=1&elc=-2&kw=Motorcycle+windscreen+spoiler&ect=

Finns massor av olika varianter på ebay, sök i olika länder för bästa pris och form.

Har samma problem och samma erfarenheter
satt en MRA touringruta på min VFR när jag köpte den , bytte till en Double Bubble och satte på flärpen från touringtrutan och shiiite vilket bulller det blev. Nu sitter MRA Touringrutan på, men jag ska byta till den låga original och se om det inte blir bättre, om jag ställer mig upp lite grann nu så då blir det nästan helt tyst så hoppas på det bästa .............

satt en MRA touringruta på min VFR när jag köpte den , bytte till en Double Bubble och satte på flärpen från touringtrutan och shiiite vilket bulller det blev. Nu sitter MRA Touringrutan på, men jag ska byta till den låga original och se om det inte blir bättre, om jag ställer mig upp lite grann nu så då blir det nästan helt tyst så hoppas på det bästa .............

Ja, det var precis så jag gjorde också. Reste mig lite, så blev det tyst. Så jag chansade att montera tillbaka orginal, och det hade önskad effekt. :)

Jodå, nog har du rätt i ditt tänk, men det är inte alltid det blir rätt i praktiken. =)

Jag tänkte i precis samma banor, och köpte ett dubbelbubbel. Men, då hamnade luftströmmen precis i underkant på hjälmen, och skapade ett horribelt oljud, och en del turbulens. Åkte två längre vändor, på ca 60 mil totalt, och sen var det bara att sätta tillbaka orginalet. Då hamnade luftströmmen återigen mellan bröstet och halsen, men med betydligt mindre oljud och turbulens för huvudet.

Men det beror kanske också på hur lång man är själv, och hur man sitter. I mitt fall så är det sju gånger bättre med orginalet. Nu har vi ju inte lika hoj, annars hade du kunnat få min. =)

Hur lång är du? Jag har kikat på bubblekåpglas. Har ett touringkåpglas som jag inte använder för att det blev fult och satte luften mitt i plytet. Iaf som jag satt då, för nästan 10 år sedan. Sitter väl litet mer hopkrupet nu kan jag tänka...

Jag åker norrut i början av nästa vecka och passerar Gävle. Ska vi byta?

Hur lång är du? Jag har kikat på bubblekåpglas. Har ett touringkåpglas som jag inte använder för att det blev fult och satte luften mitt i plytet. Iaf som jag satt då, för nästan 10 år sedan. Sitter väl litet mer hopkrupet nu kan jag tänka...

Jag åker norrut i början av nästa vecka och passerar Gävle. Ska vi byta?

Tjena. 2 meter är jag. Tror att det finns någon bild i Sprint-tråden, så får du se hur den ser ut. Ett byte kan vara intressant. :)

SwePace, har du monterat det ännu? Nyfiken att höra om det funkar bättre för dig. :)

Min ytterst begränsade erfarenhet av bubble-glas (dock på sporthoj) har varit att visst, man kanske får lite mindre vind om man verkligen kryper ner bakom det..

Men som man (åtminstone jag) sitter vid gatkörning så ger det bara mer turbulens.. Känns lite som att det är ytterligare en sån där pryl som folk köper för att det är "ballt".

Min ytterst begränsade erfarenhet av bubble-glas (dock på sporthoj) har varit att visst, man kanske får lite mindre vind om man verkligen kryper ner bakom det..

Men som man (åtminstone jag) sitter vid gatkörning så ger det bara mer turbulens.. Känns lite som att det är ytterligare en sån där pryl som folk köper för att det är "ballt".

Sporthoj? Då finns det väl inget annat än det här... :va
View attachment 388853

Ja, tanken var att den skulle skjuta vinden över mig helt, men det var nog en önskedröm. :) Den funkade alldeles utmärkt om man betedde sig som på TheWhips bild, men en kroppshydda på 2 meter och 115 kilo klarar bara av sådana företeelser under korta stunder, så merparten av tiden på hojen blev det just ett jefla oväsen och turbulens.

Även vid lägre hastigheter, och med hörselplugg var det olidligt. Så jag lade mig ner på tanken, och upptäckte att det blev bara bra allra längst ner, och ligger man så lågt, så känns det ju lite fånigt att köra sakta, så då var jag ju tvungen att stå på lite. ;) Så det var nog rätt beslut att sätta tillbaka orginalet. :)

köpte en dubble bubble den billigaste på ebay som jag hittade. för jag hade ett kraftigt oljud som kom o gick av och an och vid högre fart så fick jag skakningar i hjälmen men som sagt för mig så försvann allt vad turbulens heter och oljudet jag upplevde försvann likaså men totalt har jag lite mer vindljud nu men som sagt ingen turbulens eller konstiga ljud som med originalrutan så vist kan en dubble bubble fungera.
kör en Bmw F800s och är 178cm.

Nu sitter originalrutan på och det blev ju klart bättre, inte helt bra enligt mig men nu funkar det i alla fall.

en Xjell kåpa med tillhörande ruta maximerar blickfång och vindfång :fakta

jag upplevde precis som så många andra här ett extremt vindbrus av högre kåpa, det som haft minst oljud av sig i hoj-väg var på brorsans kåplösa, dock blir det ju ett helt annat tryck i bröstet vid högre hastigheter, men man skall ju inte köra så fort säger fabbro blå...

På min så kan jag höja och sänka framrutan en hel del faktiskt. Den är alltid i lägsta läget så att vinden tar i bröstet. Så fort man höjer den så ökar bara bullret i hjälmen.
Enda gången jag höjer rutan är vid körning i regn då det är gott att trycka upp den max så att regnet inte får en direkt träff mot kroppen.

Jag har den lägsta original rutan som finns till nya sprinten

Köpte en dubbelbubbel-ruta och den funkar super då jag ligger och tittar genom rutan,
jobbigt men ljud- och vindlöst

Men vid vanlig körning bullrar den mycket mer och det värsta är om det regnar så ligger
vattnet kvar på visiret och det immar igen så fort jag stannar

Så tillbaka med det låga original och med en Windjammer II på hjälmen så funkar det

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman