Touringhoj med lagom mycket effekt?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Jag har en vän i Norge som nu ska byta upp sig från sin förstahoj. Han har bestämt sig för att det är en touringhoj som gäller, med lagom mycket effekt och som får kosta runt 65 000 (norska)kr. Utbudet i grannlandet verkar vara riktigt dåligt, samtidigt som priserna ligger en "bra" bit över de i Sverige.

Själv har jag ingen erfarenhet av denna sorts hojar, därför vänder jag mig till er experter :rolleyes:.

Han vill ha åsikter om denna hoj (Suzuki V-Strom 650 2006):

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=27881301

Min känsla säger att en Yamaha FZS600 eller en Suzuki SV 650 S är betydligt roligare och kanske bättre alternativ. Vad har ni för åsikter/ erfarenheter?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=28252726

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=28266591

Edit: Moderna modeller från runt 2004 och framåt.

Last edited:
har en fzs600 - 98. dock strypt till 25kw då ja övningskör till medel mc. min har utan framkåpan så blir lite blåsigt i högre farter. annars har ja åkt ca 30 - 40 mils enkel resor med nån kiss paus och köpa en korv eller 2:D kan starkt rekomendera den. hyffsat ok kräm i den med om man inte är van vid 150hk+ hojjar. vill du ha lite mer effekt än 95hk kan fzs1000 vara ett alternativ annars. lite mer kräm än 600:an:)

Kan varmt rekommendera Suzuki och då deras gsf1200 Bandit av lite äldre modell(ja, även de nya är ju superba) Bra vrid, härlig balans, skön sittställning, bra packåsna och kan även ge lite ordentlig fart då det behövs =)

Honda Hornet 900 Kan jag rekommendera duger till det mesta och lite till :banana

Bifogat

• PICT0013.jpg
    PICT0013.jpg
    191.3 KB · Visningar: 72
  • IMG_0283.jpg
    IMG_0283.jpg
    244.6 KB · Visningar: 72
Har en kompis som kört drygt 30000 mil genom åren, Norton, Honda Blackbird, GSX-R 1000 mfl. Nu kör han en Suzuki V-Strom 650. Som han tourar med. Med sin lilla spätta sedan många år blir det Italien i sommar. Så visst funkar den.

Är det touring han vill ha tycker jag dessa modeller är helt fel..bättre med lite mer effekt och vridmaskiner, jag menar bara för att det lurar 30-50 hk mer effekt i rovan så innebär det oftast enbart mer bekvämt åka och bättre hojar både för om du har mycket packning och passagerare är min åsikt iaf. Man behöver inte använda all kraft, men det skadar inte veta att det finns en stark maskin.

600/650 BLIR mer surrigt också, kommer man aldrig ifrån.

Last edited:
Vad jag förstått från folket över på advrider så är wee stroom väldigt bra hoj för touring, kan ju alltid skicka över honom dit, advrider.com och så får han läsa lite för killar/tjejer som verkligen tourar mycket.

Alla hojar du nämnder funkar, välj den som ser snyggast ut, upplevs som roligast att köra och där din polare sitter bäst på. Möjligheter att montera väskor/pakethållare är också värda att beakta. XF650 är ett bra alternativ till v-strom om det är lätthet och smidighet som prioriteras.

Är det touring han vill ha = mer effekt och vridmaskiner = mer bekvämt
Egentligen är GW den bästa tourern av dem alla, men inte för alla.

Alla hojar du nämnder funkar, välj den som ser snyggast ut, upplevs som roligast att köra och där din polare sitter bäst på. Möjligheter att montera väskor/pakethållare är också värda att beakta. XF650 är ett bra alternativ till v-strom om det är lätthet och smidighet som prioriteras.

Egentligen är GW den bästa tourern av dem alla, men inte för alla.

Där har du fullträff:tummenupp, tycker den är för mycket inne på custom hållet i sittställning. För att inte snacka om alla Bmw Bumsar som är idealiska långåkarhojar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park