Touringdäck på muskelhoj

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I år räknar jag med mycket pendling på Fazer 1000:n (fz1-isch) och det är dags för däcksbyte.
Jag hoppas på att det blir några bandagar också.

Vad tror ni om touringdäck? Bra eller anus?
Jag brukar köpa någon form av sporthojsostar normalt men snåltarmen drar nu i takt med räntehöjningar och annat.
Det går inte jättefort runt Kinnekulle men jag har varit på ytterkanten och vänt och doppat fotpinne några gånger.
Hur är det allmäna gatfästet på ett touringdäck? Det hade varit tråkigt om det släpper den dagen man behöver älgnita.

Ni som svarar: var tydliga med om ni TROR eller om ni testat.

gatsportdäcken brukar hålla mellan 300-600mil, sen kan du ju gå på ett sporttouringdäck beroende på modell och märke runt 700-1200mil, vad har du åkt på för modeller tidigare som du gillat respektive ogillat?

Vad tror ni om touringdäck? Bra eller anus?
Ni som svarar: var tydliga med om ni TROR eller om ni testat.

Jag åker en likadan hoj som dig och åker på Dunlop Roadsmart, de funkar alldeles utmärkt till högt tempo på väg och de Knixkurser jag kört i både vått och torrt har de funkat oväntat bra. Livslängden för mig har varit ca 600-700 mil på bakdäcket och framdäcket några hundra mil till, men det kan säkert variera beroende på körstil!

Idag sitter det Pirelli Diablo på, jag TROR det är Corsa (sporthojsdäck iaf). Tidigare satt det Metzeler som jag glömt benämningen på, kan det varit m3 kanske?

Jag brukar få ut runt 700 mil men då är det duktigt platt på slutet.
Folk på touringdäck brukar berätta att de får ut omkring 1200 mil på ett set vilket låter fint nu när det sannolikt blir en del motorväg i år.

Vad talar för att fästet skulle bli bättre med ett touringdäck? Har det med temperaturer att göra?
Hur är de att svänga med, de ser lite "platta" ut?

Ska man pysa ut dem till 2,2 bar på bana också?

Definiera "muskelhoj". Är det en hoj med 144 kusar och 130 Nm? I så fall har jag en sån.
Och har alltid kört med touringdäck, f.n. Michelin Pilot Road 3.
Både bankörning och gata. Ofta långa touringresor. Kanon både i torrt och vått. Med och utan packning och passagerare.

Fundera över varför man säljer olika typer av däck. Olika mönster, gummiblandning, stomme etc.

lite ot kanske men kolla gärna på beggade däck här och blocket tex. finns ju rätt ofta riktig fina däck som kosta väldigt lite. folk som helt enkelt ville byta till ett annat märke, krockade hojar osv.
att köpa ett däck med 80% kvar för ngr spänn kanske kan vara roligare än att köpa ett billigt-dåligt däck bara för att man ville spara pengar

Idag sitter det Pirelli Diablo på, jag TROR det är Corsa (sporthojsdäck iaf). Tidigare satt det Metzeler som jag glömt benämningen på, kan det varit m3 kanske?

Jag brukar få ut runt 700 mil men då är det duktigt platt på slutet.
Folk på touringdäck brukar berätta att de får ut omkring 1200 mil på ett set vilket låter fint nu när det sannolikt blir en del motorväg i år.

Vad talar för att fästet skulle bli bättre med ett touringdäck? Har det med temperaturer att göra?
Hur är de att svänga med, de ser lite "platta" ut?

Ska man pysa ut dem till 2,2 bar på bana också?

"Touring" däck är ju en definition. Pratar du om Pan European touring eller sporttouring som typ Roadsmart?

Släppa ur luft behövs inte. Problemet med touringdäck på bana är att de blir överhettade, inte att fästet inte räcker!

Så kallade Touringdäck är bättre än man tror.
Touringdäcket har hyfsat grepp redan när när dom är kalla, då sladdar man runt på sportostarna.
Däremot när tempot är rejält högt. Alltså knäskrap och +150km/h. Då blir Touringdäcken för varma och blir hala. Sportdäcken gillar den höga värmen och till en viss gräns greppar ännu bättre.
Men ska du vara säker på att hinna bromsa för Älgen. DÅ är det Touringdäck som gäller.

Mats

Muskelhoj är en Fazer 1000, 143 pappershästar/106Nm.
Men genom att släppa ur luft så kyler man väl däcket?

Så fattade jag tongångarna när jag snackade med Andy Ibbot i alla fall även om jag vet att den Allmäna Uppfattningen™ är tvärtom.

Om det stämmer borde man kanske vara ännu mer petig med lufttrycket på bana med (sport)touringdäck.
Får kolla typ med den lokale handlaren. Det är alltid bra att kolla efter innan bara.
Men sporttouring låter rättare än ren touring.

Så fattade jag tongångarna när jag snackade med Andy Ibbot i alla fall även om jag vet att den Allmäna Uppfattningen™ är tvärtom.

Om det stämmer borde man kanske vara ännu mer petig med lufttrycket på bana med (sport)touringdäck.
Får kolla typ med den lokale handlaren. Det är alltid bra att kolla efter innan bara.

Sporttouringdäcken har funkat bra för mej på bana.Smc kurser på Knutstorp inte snabbt men i röd grupp allafall

"Touringdäcken" som finns på marknaden idag är riktigt bra, särsklit för den applikation du nämner. Köp o testa själv.
Ang körkänsla finns det ju en del nyttiga däckstest du kan leta upp.

Till 145 hk o 107 Nm fanns det ju däck som dög -91.

Min FZR1000 gick som en dröm med ME-Z2 1999, för o inte tala om ME-Z4 (som fortfarande finns!)

Mina hojar kör jag på sporttouring däck (ligger ett par generationer efter på däck = billiga men bra) o det funkar finfint på landsväg.

Edit: Poängen är att det finns inga dåliga däck idag om du köper Metzeler, Conti, Michelin, Dunlop eller Pirelli.

Last edited:

Ett sporttouringdäck har en arbetstemp från ca 40grader. Sportdäck från ca50-60grader och racedäck brukar ha från ca 80grader.
MAO har du snabbare arbetstemp på gatan på ett sporttouringdäck jämfört med sportigare däck.
Greppen i moderna sporttouringdäck räcker gott och väl till för inspirerad körning på gata.
Dock är profilen på däcket lite annorlunda mot sportigare däck och de känns lite mer "sega" att svänga in tex.

Ett gatdäck är inte gjort för att släppa ut en massa luft.
Då kommer stommen att arbeta på fel sätt, inte ge den stabiliteten som krävs och i värsta fall, höja tempen i däcket.
Racedäck/slicks kan du sänka lufttrycket i då det ger ett större "avtryck" och då blir det mindre belastning och däcket går kallare.

Dunlop släpper sitt Roadsmart 2 nu och det är uppdaterat.
Pallar med både lugn touring samt banåkning ttyp SMC-kurs utan bekymmer.
Var ett test på det däcket något av de senaste MC-folket.

Finns massor med bra sporttouringdäck som pallar med det du vill göra och som dessutom håller 1000mil +

Har en R1 -07, är 185 hk i dom +/-.

Körde förra sommaren på Michelin Pilot Road 3, ingen bana men en del inspirerad körning, fungerade klanderfritt hela sommaren. Gått relativt hårt och har väll 60 % kvar efter 450 mil. Man blir lite fundersam när man tittar på framdäckets mönster men det verkar ju greppa ändå :)

Jag åker en likadan hoj som dig och åker på Dunlop Roadsmart, de funkar alldeles utmärkt till högt tempo på väg och de Knixkurser jag kört i både vått och torrt har de funkat oväntat bra. Livslängden för mig har varit ca 600-700 mil på bakdäcket och framdäcket några hundra mil till, men det kan säkert variera beroende på körstil!

Samma här. Har bara upplevt släpp med kalla däck, annars är det som på räls med roadsmart. Kan noterad att jag kör rätt hårt.

Eftersom tråden heter "Touringdäck på muskelhoj" så vill jag bara inflika att det inte är hojtypen eller effekten som bestämmer vilket däck som är lämpligt för dig, utan hur just du kör hojen.

Finns t ex gott om folk som kör slicks på motarder med 40hk.

Last edited:
Jag har också läst mest positivt om Dunlop Roadsmart 2 så trro nog det blir ett set nu till våren!
Förhoppningsvis håller dom lite längre än mina gamla Shinko 003 :P
Och angående muskelhoj så kvalar väl 200hk/160nm in där under? :hoppa

Kalas.
Roadsmart ligger bra till.
Eller ny hoj om någon köper min.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...