Touring?

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Solna
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
:confused:
Planerna är att åka ut och resa lite under våren, sommaren...
Ni som ofta är ute och även längre sträckor, vilka ryggsäckar kan ní rekomendera???
Vill ha en ryggsäck som samtdigt rymmer mycket!!!

Tips på storlekar (antal L osv)

Blir 50 l för mycket.....

Chriz
 
Du hänger på en typ speedbag, eller en vanlig vattentät säck på cutsen. Ryggsäck är skitjobbigt även om det känns bra i 2 min i affären.
 
När jag å en kompis åkte till Norge i somras hade jag med en minimal ryggsäck (20L typ)... var dock störigt jobbigt i axlarna samt varmt som stryk så efter några mil stannade jag på en mack å köpte några spännband å spände fast den längst bak på sadeln, bästa idén någonsin kan jag lova.
 
Satt ni menar att en ev speedbag ska räcka en vecka ute på
semester???

Några fler idiotförslag???

Ursäkta men kom igen, knugga hjärncellerna nu...

:arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele



Verkligen jättebra attityd, kommer med en färsk idiotfråga och hånar svaren??

Vad för j___a ryggsäck ska du ha som är större än en Speedbag?

Då får väl lämna din oversize buttplugg med tillhörande 3-fas 380v laddare hemma så räcker nog utrymmet i en vecka!! ( en vecka förresten, sicken touringräv du är....):huvet :gnissla
 
Jag var iväg en vecka i Tyskland. Hade en mindre tankväska och en 50-liters sjösäck på passagerarsadeln. Räckte gott och väl. Fick plats med byxor, tröja, underkläder, regnställ, extra handskar, luftmadrass och en sovsäck från ÖB:s.

Tältet hade en kompis med sig på sin GSR-1400.
 

Bifogat

  • hoj-urklipp.jpg
    hoj-urklipp.jpg
    20.7 KB · Visningar: 510
Speedbag it is!!!:yoparty
 
Last edited:
Måste hålla med Chronic.
Du får nog börja vara lite ödmjuk om du vill ha hjälp här.

Du kan ju t ex börja med att precisera var du ska åka och hur mkt saker du vill ha med. Vissa kör med tält, spritkök m m och då får man göra på ett sätt. Andra kör "kreditkortssemester" och tar med ett ombyte, bor på hotell, köper all mat ute, lämnar in kläderna för tvätt o s v.

För din cykel bör tidigare förslag funka bra.

Ett viktigt tips är att aldrig ha något tungt, vasst eller hårt i ryggsäck då man kan skada sig allvarligt. Annars kan ryggsäck som komplement vara bra.

Packväskor är annars bäst så jag tycker du skaffar 2 hårda sidoväskor, t ex Givi, till din hoj.

En vecka....då räcker väl deodorant :tungan
 
En fullpackad ryggsäck som väger 10-20kg är inte att rekommendera.
Har själv åkt på detta vis under några år.
Det är ett rent h-e att ta av sig,och på med en sådan ryggsäck:gnissla
Jag började tänka på säkerheten i stället :tummenupp
Jag anser att en sådan ryggsäck kommer att ställa till det ännu mer för verderbörande vid en eventuell olycka.

Kör med tankväska idag:tummenupp
 
Last edited:
Kan rekommendera IXS Travel line. Det är en vattentät säck, typ sjösäck. Finns i olika storlekar.
Jag köpte en ny 40 L för fem Euro på Ebay.
 
Packnät funkar bra också! Lägg en packrulle på sadeln och fäst den med ett packnät. Sedan kan du pula in en massa annat smått & gott under nätet.
En.... "kompis"... körde mycket med packnät. Bland annat till IKEA och handlade. Fast när hon köpte en soffa tog vi den i bilen.
 
Packnät funkar bra också! Lägg en packrulle på sadeln och fäst den med ett packnät. Sedan kan du pula in en massa annat smått & gott under nätet.
En.... "kompis"... körde mycket med packnät. Bland annat till IKEA och handlade. Fast när hon köpte en soffa tog vi den i bilen.

Packrullar kan man hitta billigt lite varstans. Kolla Bilteme eller Clas Olsson. Helt ok kvalitet. Vill man ha lite bättre så finns det på bla North Face på Norrlandsgatan i sthlm.
 
Köpte mjuka packväskor till min R1:a. Var stabila även i högre fart.
Gick till och med att skjutsa med dom på.
Packväskor och tankväska är att rekommendera om du ska köra R6:a eller annan sporthoj.
 
Håller med om att ryggsäck inte är att rekommendera. Jag har hittills bara kört kortare turer (1v-315 mil samt en vecka fram och tilbaka till Uppsala = 160 mil med stopp på mittsverige för bandagar :tummenupp ) och då har jag haft tankväska och ryggsäck. I ryggsäcken packade jag bara regnställ för att ha det lättåtkomligt. I tankväskan får man in rätt mycket och den kan dessutom komprimeras rätt bra (om man har modell med variabel volym). Man vill inte ha en halvmeterhög tankväska som man ska sitta och krama om medan man kör... Så låg som möjligt!
Sen finns det ju väskor att spänna fast på kutsen med gummistroppar. Jag köpte en sån ett par veckor innan jag sålde hojen :gnissla så jag har inte hunnit prova den.
I alla fulla fall... touring blir så himla mycket roligare om man snabbt och enkelt kan få fram regnstället (om man nu inte kör allväders...) samt är fullt rörlig och inte har ryggsäck som ännu snabbare framkallar axelvärk :tungan

Mvh, Danne
 
Jag kan inte rekomendera ett köra med tankväska, det är klumpigt och man kan inte krypa ner bakom kåpglaset.

Tourade sväng på 120 mil i sommras med en Fireblade, körde med tankväska och packrulle. Redan efter några mil på motorvägen började jag ångra hur jag packat hojen. Med fullpackad tankväska träffade vinden mig rakt på hjälmen, resultadet blev mycket jobbigt vindbrus och vobbligt huvud.

På min ZX-12R kör jag med en Givi toppbox när det är dax för Europasemester, ganska skönt att slippa oroa sig för att packningen ska blåsa bort även om det är fult, men vem bryr sig i 300+ :hojraket
 
Jag kan inte rekomendera ett köra med tankväska, det är klumpigt och man kan inte krypa ner bakom kåpglaset.

Tourade sväng på 120 mil i sommras med en Fireblade, körde med tankväska och packrulle. Redan efter några mil på motorvägen började jag ångra hur jag packat hojen. Med fullpackad tankväska träffade vinden mig rakt på hjälmen, resultadet blev mycket jobbigt vindbrus och vobbligt huvud.

Vindbrus och vobbel beror ju först och främst på vilken hastighet man ligger i men även på vad man har för hjälm. Vindbruset likaså, sen finns ju de små gula som man stoppar i öronen...:tungan
Jag med förhöjt kåpglas och "bra" hjälm upplevde det inte alls störande med att vinden träffade på bröstet eller hjälmen. I en viss hastighet hjälper det bara till att bära upp överkroppen.
 
Vindbrus och vobbel beror ju först och främst på vilken hastighet man ligger i men även på vad man har för hjälm. Vindbruset likaså, sen finns ju de små gula som man stoppar i öronen...:tungan
Jag med förhöjt kåpglas och "bra" hjälm upplevde det inte alls störande med att vinden träffade på bröstet eller hjälmen. I en viss hastighet hjälper det bara till att bära upp överkroppen.

Jag körde med bra hjälm, öronproppar, och DB glas men vad hjälper det om luftflödet träffar dig rakt i ansiktet. Det var bättre med orginalkåpglaset då träffades man i bröstet istället. Hastigheten var som den bör vara, hög.:D

Aldrig mera tankväska!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top