Touring!!!!!!!

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
R1-04 race/banhoj
Jag och en polare har suttit å spånat på sommarens mc semester, då vi båda går ut gymnasiet i nästa år och måste göra något riktigt kul att starta sabbatsåret med.
Resan är tänkat att gå rakt ner till norra italien och tillbaka (med lite omvägar såklart) och ett av de viktigaste stoppen är såklart nürburing.
Allting kommer att hållas väldigt lågbudget så övernattningar på något annat än vandrarhem är inte att tänka på. Faktum är att vi kommer försöka oss på att sova ute så mkt som möjligt.
Hojarna som kommer att användas är zxr 400 och gsxr 600.
Nu till frågorna, är det någon som har erfarenhet av liknande resa, hur mkt packning är möjligt att ha med sig och är den alls möjlig att genomföra?
Har ni några roliga reseminnen kan ni ju dela med er av dem här, skulle vara kul att höra.
/viktor

Jag ska "toura" från Sydkorea och hem nästa år :banana
Det kräver lite planering. Se länkarna nedan.

Åker ni ensam på varsin hoj så går det väl att få med en del i tankväska och en vattentät packrulle på passagerarplatsen. Men först och främst se till att hojarna är i bra skick... bromsar, däck, kedja, kopplingswire mm. Tänk på att det är en lång resa. Med bra planering och bra saker så får ni säkert en fin resa och ett fint minne.

Ta med var sitt litet lättviktstält, parkbänkar kan vara jävligt blöta.
Ska ni åka budget så förslås också att ni tar med ett Trangiakök,
stadig och billig frukost åker man länge på.
Prova vägen förbi Val deser (stavning) och upp över Col de Iseran över 3000 m.ö.h,
en 400:a är lite trött på den höjden.
Men den vägen måste upplevas :banana

Starstriker skrev:
Jag ska "toura" från Sydkorea och hem nästa år :banana
Det kräver lite planering. Se länkarna nedan.
Grym resa, ska kolla länkarna sedan.
Är ni många som åker hoj? Och vad åker du på?

Skit i campingutrustningen. Lägg på lite pengar och spar på packningen i stället. Hojarna blir roligare att köra och ni kommer att vara överlyckliga när ni äntligen får komma in i en varm stuga ur regnet i stället för att slå upp ett tält som sedan ska packas ihop ur leran på morgonen för att sedan bli mögligt och fint till nästa övernattning. För att inte tala om skinnställ m m som aldrig torkar.

Neutral skrev:
Skit i campingutrustningen. Lägg på lite pengar och spar på packningen i stället. Hojarna blir roligare att köra och ni kommer att vara överlyckliga när ni äntligen får komma in i en varm stuga ur regnet i stället för att slå upp ett tält som sedan ska packas ihop ur leran på morgonen för att sedan bli mögligt och fint till nästa övernattning. För att inte tala om skinnställ m m som aldrig torkar.

Här var vi positiva och optimistiska! :4skrika :)

Tälta funkar klockrent! Antingen köper ni ett tält för 200 på biltema/coop/rusta/öb. Det håller, gör (nog) sitt jobb och väger inget. Ni kan med fördel kasta det efter sista natten. Litet är det också! Eller så slantar ni lite mer och köper ett riktigt tält, som håller hur länge som helst med lite skötsel. Långsiktig investering, eller kortsiktig besparing, det är frågan. Vi (jag å tanten) åker runt med ett 3mannatält på 4,3kg, lite klumpigt, men får lätt plats i en packväska eller överbaksadeln om man åker själv, och vi får in allt och lite till. Kniper det kan man tom få in hojen i det, bra om man vill skruva tex!
Riktiga sovsäckar rekommenderas! Haglöfs har en liten, billig säck som är komprimerbar, kostar 2-400 kr. Funkar klockrent, och blir stor som en handboll med lite våld! :tummenupp Likaså liggunderlag kan vara en bra investering. Uppblåsbara madrasser funkar klockrent, touringbutiken har vettiga som är lätta.
Trangia som sagt, finns stora, små och allt där emellan. Köp trangia eller primus, inte ÖB/Biltema/annat skräp, där lönar sig kvalitet!
Glöm för all del inte kamera, verktyg, kedjan kommer att behöva sträckas tex, viktiga telefonnummer till försäkringsbolag, lite kontanter som ni inte har på samma ställe som plånboken osv. Kartor är ett måste, tankväska med kartfack är helt underbart. Skippa GPS eftersom ni verkar ha stram budget. Folk har åkt jorden runt i tusentals år utan GPS, då kommer ni till Italien och tillbaka utan också :) (Därmed inte sagt att GPS inte är bra, för det underlättar otroligt, men det är inget måste)

Man behöver mindre prylar än man tror, det viktiga är bara att ha rätt prylar med sig! :fakta
Dessutom, ni kommer att ha gemensamma prylar som tält osv med er. Lägg personliga saker i varsin hög, och det gemensamma i en hög, sen fördelar ni dom så ni båda har lika mycket. Möjligen så 600'an får ta lite mer eftersom den är starkare.

Packa nära tyngdpunkten, både i längsled och sidled. Jag gjorde misstaget att fylla mycket i packväskorna, tjej med ryggsäck och både hon och jag satt lite för långt bak. Då lättade framhjulet i kurvorna ibland, det var INTE skoj!
Provkör hojen med packningen, kolla så att hojen fortfarande beter sig som en motorcykel och inte som en fyllsjuk huggorm :rolleyes:
Knyt dessutom fast allt noga, det blåser mer än man tror och man vill INTE tappa något, eller ännu värre, något som lossnar lite och fastnar i någonstans.

Och skinnställ torkar inte över natten på ett hotellrum heller :7peta

Hoztic skrev:
Och skinnställ torkar inte över natten på ett hotellrum heller :7peta
Beror väl på hur blött det är, eller hur? Har man haft regnkläder på sig så att det under bara är "lagom" blött så torkar det fint i hotell/stugrum, i tält inte alls plus att man själv är fuktig och kall. Ingen bra start på dagen enligt mig. Det är tufft nog att hålla humöret uppe på Autobahn i 130 med kraftig sidvind och spöregn, ska man då slå upp något jävla tält på kvällen? Knappast, det går fetbort.

Men alla är olika som tur är. :pannkyss

Neutral skrev:
Beror väl på hur blött det är, eller hur? Har man haft regnkläder på sig så att det under bara är "lagom" blött så torkar det fint i hotell/stugrum, i tält inte alls plus att man själv är fuktig och kall. Ingen bra start på dagen enligt mig. Det är tufft nog att hålla humöret uppe på Autobahn i 130 med kraftig sidvind och spöregn, ska man då slå upp något jävla tält på kvällen? Knappast, det går fetbort.

Men alla är olika som tur är. :pannkyss

Det regnar väl aldrig på sommaren... :tungan

Med bra regnställ är det inga problem att tälta.
Jag brukar korsa Tyskland på en dag om det är dåligt väder.

Jag och en kompis båda tar sabbats år nu -06

Fler som slapp lumpen:hihi

Så vi ska ner till spanien med motorcyklarna

Vore ju alltid kul med sällskap.

tält vs. hotell

Om man läser lite noggrannare så är det ju en budgetresa.
Hotell var ju inte aktuellt utan vandrarhem, eller motsvarande. Att då ta med ett litet tält att kunna nyttja de nätter vädret tillåter är ju ett ypperligt sätt att hålla igen på reskassan. Och leta reda på något torrt boende när man är blöt/frusen.
Glöm bara inte bort att neråt finns ingen allemansrätt som ger dig tillåtelse att slå upp tältet var du vill. Men det är ju lösbart det med.

Lycka till! :tummenupp

SKa ni tälta ska det vara ett bra tält. SOver ni inte bra är resan i princip förstörd. Är inte trevligt vakna var morgon med allt i tältet fullt av kondens. Gjorde själv den tabben på en cykelfärd. Inte skoj cykla 10mil om dan när man inte sover bra pga fukt/kyla. Regnar det ute och ni har tält från Biltema för 200kr är ni dyngsura av kondensen. Är inte saker torra kyls de ner otroligt fort dessutom. Sikta på lite vettigare tält med genomtänkt ventilation. Läs även resetips från (tramp)cykelsemestrar på nätet. Finns massor av godbitar hämta även där hur man packar lätt och effektivt.

Nordkapp...

Jag och en polare åker till Nordkapp nästa sommar, men det blir ingen "budgetresa". Vi tänker iofs. inte slänga pengar omkring oss, men lite tänkte vi kosta på oss. Får se om det blir hojbyte tills dess. SV650S har väl sina begränsningar. Är sugen på nåt med kardan, så man slipper oroa sig för kdejan... Möjligen en K1200RS eller en R1150GS...

Jaja, hur som helst, vi åkte till Norge i sommras, så mitt tips är: Ta inte med dig för mycket! Jag hade 115 liter packutrymme på transan, och dom hade jag fyllt till bredden, använde inte hälften av grejjerna jag tog med mig. :kocko
Vi bodde bara på vandrarhem / stugor. Blev inte alls dyrt, och då var vi ändå i norge! Där kunde man bo i en juste stuga för 300 nok, inte alls farligt tycker jag när man är två som delar...

Mat lagas på spritkök eller liknande, går kanon! Kosta på er resturangkäk nån ång ibland! Det värmer!

En ordentlig service / genomgång av hojen rekommenderas! Kolla olja / smörj kedja vid varje tankning... Men sånt är kanske självklart.

Ha en trevlig resa!

Åka med kedjehoj är inga problem.
Det man ska vara noga med attt man efer regnkörning
stannar och smörjer kedjan.

Ett bra tält blir det också kondens i. Men det är klart, rent generellt så får man vad man betalar för. Har ett Hilleberg Nallo 2. Perfekt lättviktstält för 2 pers, ca 2,2 kg. 2 rundor i fjällen med det, kondens oavsett. Dock har jag inte testat ett biltematält i fjällen, kanske ännu mer kondens i det... Har inte gjort ngn långtur på mc själv men jag hade strävat efter så lite packning som möjligt på hojen. Den gyllene medelvägen är väl att föredra, ekonomi vs packning.

Oj, diskussionen om tälts vara eller icke vara tog verkligen fyr. :D

Om man åker till ödsligare trakter som Nordkap eller något så får man förstås räkna med att ha både tält, sovsäck och trangia med sig men åker man i civiliserade trakter är det en fantastisk frihet att slippa detta i packningen. Antingen utnyttjar man det till att ta mer av annat eller det bästa - minska packningen för bättre åkning. Det gör verkligen skillnad på hojen hur man packar och hur mycket packning man har.

Sedan behöver man ju inte anta att för att man inte bor i tält så bor man på femstjärnigt hotell. Jämför t ex priserna på en tältplats och en plats i stuga på samma camping så blir ni nog förvånade över hur lite det skiljer. Som tidigare nämnts kan man inte i andra länder bara smocka upp tältet var som helst ändå.

Angående kedjan så blir det ju så pass långa dagsetapper att det är lämpligt att smörja kedjan vid varje kvällsstopp oavsett om det regnat eller inte under dagen. Kedjan ska ju smörjas ungefär var 50:e mil och det kör man ju lätt på en dag.

numero_uno skrev:
Jag och en polare har suttit å spånat på sommarens mc semester, då vi båda går ut gymnasiet i nästa år och måste göra något riktigt kul att starta sabbatsåret med.
Resan är tänkat att gå rakt ner till norra italien och tillbaka (med lite omvägar såklart) och ett av de viktigaste stoppen är såklart nürburing.
Allting kommer att hållas väldigt lågbudget så övernattningar på något annat än vandrarhem är inte att tänka på. Faktum är att vi kommer försöka oss på att sova ute så mkt som möjligt.
Hojarna som kommer att användas är zxr 400 och gsxr 600.
Nu till frågorna, är det någon som har erfarenhet av liknande resa, hur mkt packning är möjligt att ha med sig och är den alls möjlig att genomföra?
Har ni några roliga reseminnen kan ni ju dela med er av dem här, skulle vara kul att höra.
/viktor

Jag har vart runt i Norge och Sverige 2 veckor för några år sen. Jag sov i tält 2 nätter under den resan och det var dom absolut sämsta nätterna. Om jag gjorde om resan skulle jag skippa tältet, det kräver så mycket engagemang och extra packning. Roligare att parkera hojarna efter en lång dag, duscha, gå ut och käka och sen sova i en säng.

Fråga: Eftersom ni går ut gymnasiet, betyder det att ni ska köra på strypta hojar till Italien?

Halogen skrev:
Fråga: Eftersom ni går ut gymnasiet, betyder det att ni ska köra på strypta hojar till Italien?

bara för att få kaxxa lite så påminner jag om att alla inte är under 20 då dom går ut gymnasiet :tungan

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN