Touring Moped

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
Nojjig=överlevnadsinstikt. Dagens tuffare och agressivare trafikklimat kräver att man är lite nojjig av sig. Sen om man färdas på cykel, moped, motorcykel eller på nåt annat oskyddat ekipage spelar ju egentligen ingen roll, på alla gör det ont när man blir påkörd.

Exakt min mening också.

En ytterligare fördel med Norge-touring på moped är att man kan vara ganska säker på att slippa fortkörningsböter och/eller fängelse :tungan
Har iofs sett 10 och 20 km/h begränsningar så helt immun mot lagens långa arm kan man inte vara när man kommer susande i 42 km/h :D

Råkade ut för en hastighetskontroll på min senaste Norge-tur, norska porkys stod fegt och fult och lurade på en 70 km/h raksträcka med mycket trafik, där hade jag lätt kunnat åka dit på 140+ om jag råkat köra om precis där. Som väl var så varnades jag av mötande ivrigt blinkande norrbaggar, det finns alltså hopp även för medtrafikanterna:tummenupp, jag gled skenbart lagliglydigt igenom kontrollen och gäckade "purken" (snuten på norska) än en gång! :D
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
Jag har tänkt åka till Nordkap antingen relativt snart eller så tidigt det är möjligt nästa säsong, just för att få en liten utmaning vädermässigt. Det hör ju liksom till tycker jag.
Ni verkar vara flera i denna tråd som varit där.

1. Hur är möjligheterna till boende längs vägen? Endast tält eller finns billigare vandrarhem etc?
2. Hur lång tid bör man avsätta givet att man åker fullstor motorcykel med goda möjligheter att ta sig fram även på dålig väg i hög fart?
3. Hur många mil blir resan med en trevlig rutt?

MVH
Johan

Bra frågor, har själv inte varit i Nordkap. Har läst ett antal reseberättelser där de resande hävdar att Nordkap är dyrt/överreklamerat och att det inte finns någon egentlig poäng med att åka längre än till Lofoten/Narvik. Ser fram att läsa vad "åsikts-expertisen" här på sporthoj anser. Jag skulle lämna tältet hemma och åka så snart som möjligt istället för tidigt nästa säsong.
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Moppeluffade Gotland runt för sisådar 22år sen, grymt kul och fortfarande fina minnen från det, vi levde på burkmat, smet in sent på campingarna och ut tidigt, lyssnade på Eddy Meduza och Onkel Kånkel, snattade folkbärs + massa annat hyss. :)

Dock har jag svårt att tänka mig moppesafari nu.. Är för gammal och bekväm.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Nu vart det tyvärr några år sen man körde långtouring med moped, det längsta senaste va Kalmar - Torsås - Kristianopel - Jämjö och hem igen.

Fordonet: Crescent Compact -75 med Reedventilcylinder :)
734273_ieeyv8.jpg


I Vassmolösa smälte tändstiftet, på med liten fil och skruvmejsel och knacka det i asfalten för att få rätt avstånd, och sen kör igen :)
Mötte upp med flera i Torsås, genemsam tur till Jämjö, äta på Wärdshuset, sen hem igen. Fruktansvärt roligt! Och roligt på ett annat sätt än motorcykel...

Har åkt touring på min Husqvarna Novolette -56 enpetare också, DET är en prövning! På vägen hem från Rockneby gick kondensatorn sönder i Lindsdal, att cykla på den därifrån till Kalmar var nog bland det jobbigaste jag gjort, men jag kommer minnas det! :)

Herregud... Nu blev jag sugen på att åka en långtur med Compacten...
Får ta det till vintern :)
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
visst är det lite lockande att puttra fram i lugnt tempo så att man hinner njuta av landskapet och stressa ned lite. En fördel måste ju vara att man på en moppe inte behöver kränga på all säkerhetsutrustning som man gärna vill när man kör mc.

Men 30-40 km/h känns en liiiite väl sakta för en längre semestertur. Däremot en tur på några mil till närmaste svampställe/fiskesjö eller liknande, givetvis på mindre vägar och gärna grusvägar, skulle kännas kul.

I flera dygn och med tält o liknande så skulle jag nog hellre välja en 125:a.

Men kul i alla fall läsa om att det finns "glada tokstollar" som i vuxen ålder åker på moppesemester. :tummenupp

Edit: Rekordet på moppe för mig när jag var 15 ligger nog på 20 mil på en dag, med "ont i röva" flera dagar efteråt. (Suzuki k50) :näsblod
 
Last edited:

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
I slutet på 90-talet då jag träffade min fru såldes min 80-tals Kawa Gpz 1100 motvilligt. Efter ett tag blev abstinensen efter 2-hjul för stor så ett stycke EU-moppe inhandlades som transportfordon till jobbet.

Trots att jag vid denna tidpunkt var 35 år så minns jag fortfarande glädjen i att snigla fram längs mindre vägar och grusvägar på kvällarna. Kändes som man var ung på nytt. Det enda som bekymrade mig var att det skulle vara lite skämmigt om man stannade och någon fick reda på min riktiga ålder. Omoget men så var det då.

Efter hand växte mina 2-hjulingar till det jag har idag. Men att köpa en Zoomer och strosa fram skulle nog kunna vara något framöver. Problemet är att jag åker över Tranebergsbron på väg in till jobbet och där är det en trafikfara om man inte kan hålla 70 km/h. Är det möjligt att regga en Zoomer utan strypning som lätt MC , eller är det dödsdömt projekt?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Moppetråden vaknade till liv igen? Kul o läsa era små bekännelser och det känns lite som om vissa kommit ur garderoben :)

gzr:
1. boende finns det gott om. Många campingar har t o m längre öppet än vad dom har söderut. Tält är alltid bra att ha med sig om man reser mitt i turistsäsongen, dvs fullbokat.
2. Bra vägar dit, så avsätt den tid du gör i Sverige. Räkna dock inte med motorväg direkt.
3. Stockholm-E4-Finland upp via Rovaniemi- Nordkap- E6 ner till Narvik- sen är det bara att välja....Kiruna eller fortsätta neråt i Norge och vika av hemåt när det passar. Räkna med ca 450 mil totalt.
R1 nämnde att man ska åka senare på året: håller med....

R1: Dyrt i Nordkap är det väl inte. Dyraste i Norge är just nämnda Lofoten. Att ta sig till och från Nordkap är dyrt. 70 NOK tunneln gånger 2 samt 235NOK till udden. Tror det är billigare ändå än att ta färjan Bodö-Åå i Lofoten?.
Visst är det lite överreklamerat annars, men det är en vacker väg dit(såsom på många andra platser i Norge), men stället har ju ett mervärde, dvs.....been there!

swingline: eftersom Zoomern är en EU-moped så får man ju inte köra efter cykelvägar. Nån 125 skoter eller min favorit nummer 2(Honda 110 Lead) kostar mindre än en Zoomer och är 5 gånger billigare i försäkring

Har du ambitioner att göra längre turer, eller tankpressa i motvind så är Innovan bättre: jo, jag har varit med en sån till Nordkap också :eek:)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild06/060624.html
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
alltså... ... ...hmm... detta låter på din beskrivning som en närmast pervers böjelse.

Man skulle inte, hypotetiskt, kunna bestämma sig för att bara använda ettan på sin båge?
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
alltså... ... ...hmm... detta låter på din beskrivning som en närmast pervers böjelse.

Man skulle inte, hypotetiskt, kunna bestämma sig för att bara använda ettan på sin båge?

Fatta vilken mental prövning... köra nordkap ToR utan att växla upp:näsblod. Nä enda alternativet är nog för de flesta att sitta på en båge som inte går så mycket fortare än 45.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tänkte damma av lite moppetråden. Har ett litet touringprojekt med mata mil på gång nu. Eller, om inte mil...... så tid iallafall :)

Jag har på väg en Vision 50 cc som jag räknar med att ska komma idag eller imorgon. Var igår i Piteå hos säljaren och kikade där på en, kände och klämde på den och det kändes väl okej. Lite besviken bara att tanklocket sitter under sadeln och inte som på Zoomern, dvs framför sadeln vid fotplattorna. Innebär att vid varje tankning måste packningen lossas.
Topfarten är tydligen inte heller mycket mer än på Zoomern, tydligen ska den göra 45 både mätarfart och GPS..

Nåja, annars en grym kärra med grymt fett grenrör :)
vision.jpg
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ena dagen är man i Pajala och kör ett mopperally. 2 mils runda och jag njöt och skrattade gott åt stilarna :)
120526b9.jpg


Några dagar senare träffar man på i Gedser ett trevligt gäng(faktiskt) från Köpenhamn tillhörande en välkänd mc-klubb. Frågorna var många och jag noterade gillandet, speciellt som vi var på väg åt samma håll.

120530b1.jpg



Nåja, Visionen toppar unger samma som Zoomern, dvs 42 kilometer i timmen. Är just nu tillbaka i Tyskland efter ett litet avbrott in i Tjeckien.

.......imorgon söderut, me and my very heavy loaded bike :)

120531b2.jpg
 

Bifogat

  • 120526b9.jpg
    120526b9.jpg
    50.7 KB · Visningar: 141

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
VS är utan konkurrens forumets i särklass coolaste biker! Räserputtar, bakhjulsåkare och andra har inte en chans! Jag får alltid ett gigantiskt leende på läpparna när det börjar pratas moppetouring. STENHÅRT! Bra gjort. :D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tänk jå bojs för inputten :)

Jädrans vad sura tyskarna blir om man vill campa efter klockan åtta. Fick mig en rejäl uppläxning i förrgår. När orden blev för fula så framförde hon dom på tyska.

Nåja, idag skulle det vara stora matamildagen, men hamnade i ett område med backar av dess like, tom backar med 12 % lutning. Bara att gilla läget och puttra på i nästan gånfart. Moppen behövde servas också och innan jag fick tag på nån som vill ta sig ann detta.....

Trots detta så har jag fått på bra med mil idag. Grossglockner har öppnats i dagarna, stängs dock klockan åtta på kvällen. Meningen var att hinna köra över den idag, men tiden rann iväg och jag har då parkerat för natten några mil därifrån.


Gissar att jag är en av få som dragit genom Tyskland på ett fordon utan en endaste meter autobahn. Trist att folk ser landet som ett transitland. Jag har åkt små och microsmå vägar. rena paradiset för folk som gillar köra motorcykel. Att åkandet sen varvas med häftiga städer och helt sanslöst vackra småbyar gör ju inte saken sämre.

120601b1.jpg
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Gissar att jag är en av få som dragit genom Tyskland på ett fordon utan en endaste meter autobahn. Trist att folk ser landet som ett transitland. Jag har åkt små och microsmå vägar. rena paradiset för folk som gillar köra motorcykel. Att åkandet sen varvas med häftiga städer och helt sanslöst vackra småbyar gör ju inte saken sämre.

120601b1.jpg

Lägg gärna upp vägbeskrivning :) Blir eventuellt planlöst tysklandsköra om några veckor..
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det smidigaste är att kartgoogla fram en rutt med inkryssat "undvik motorväg". Sen när man väl är där, gräver man sig ännu djupare in i träsket.
Förutsätter att man har GPS med sig....
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Backarna i Grossglockner var alldeles för brutala för den extremt överlastade moppen. Från betalstationen upp till toppen har snitthastigheten legat på dryga 10 kilometer i timmen. Den som kört den vägen vet att det är en lååååång sträcka. Fick emellanåt zickzacka mig fram och två gånger fick jag kliva av och gå bredvid. Den sista så klart alldeles nära toppen där ca 50 meter platån ovanför stod en ca 50 pers. kände pekandet och leendena.

Nu i Dolomiterna. Backarna har inte varit lika brutala, men många....väldigt många. Den sista ödslade jag nästan en timma upp, bara för att konstatera att ett ras hade skett....bara att pinna tillbaka.

Hursom helst, grymt kul....tycker jag sitter bara och skrattar åt hastigheterna. Massor av cyklister i farten och jag har surrat med dom i förbifarten. Varför? Jo, moppen går precis om dom och det känns lite pinsamt att inte säga nåt när man ändå kör bredvid dom....ja, ni vet ungefär som att åka en seg hiss i 10 våningar....man måste säga nåt

120602b1.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du är hårdast på SH!

Var du ända upp på "edelweisspitze" på Grossglockner? Det är ju BRANT, t.o.m. med vanlig hoj!
Hur går det med bromsarna nerför, det finns väl inte mycket till motorbroms? Och vad är avgiften för moppe?

Ät mycket schnitsel och må väl!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top