Touring med en KTM 690 Duke R?

From Hell

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2016
Hoj
-
Ska köpa ny hoj och funderar på att köpa mig en helt ny 2016 KTM 690 Duke R. Gillar att dra iväg någon eller några veckor varje år på hojresa så jag undrar helt enkelt om det finns någon här som äger eller har ägt en sådan hoj och som har gjort långresor med den. Hur fungerar det? Hur är tillförlitligheten? Finns en del negativt att läsa om denna hoj. Dock vet man ju inte hur dessa ägare har hanterat hojen, om man har slängt på ett annat rör och öppet luftfilter utan att mappa om så den går magert, dåligt skött service, kört dag ut och dag in på bakhjulet etc.

Sett lite olika klipp på YouTube där en 2014 års modell varvar 5000 rpm vid 125 km/h (jag förutsätter att man inget ändrat på vare sig utväxling eller drevning). Den årsmodellen har rödvarv vid 8000 rpm medans nya 2016 års har den vid 9000 rpm. Bör därför vara lite snällare för enstånkan detta år att ligga och pressa motorvägsmil när man vill komma fram "snabbt" söderut (125 km/h är dock inte direkt snabbt).

Denna hoj gör sig bäst på slingriga vägar och det är därför som jag har den i åtanke. Detta med touring sker bara en gång per år och är ingen avgörande faktor men det vore intressant att höra med er som äger eller har ägt hojen, och gjort en långresa, hur ni tycker det gick.

En serie värd att kolla på kanske. Har inte sett hela själv så vet inget men de andra i gänget kör större adventure-hojar iaf.

Vad jag har för mig så har dom ändrat något i motorn på 2016 för att minska vibrationerna. Själv har jag provat en -15 och har man bara rätt växel i så är inte vibrationerna så farliga.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vad jag har för mig så har dom ändrat något i motorn på 2016 för att minska vibrationerna. Själv har jag provat en -15 och har man bara rätt växel i så är vibrationerna inta så farliga.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hoppas dom fixat vibrationerna. En kollega som kör mycker cross på fritiden köpte en 690 för att kunna köra på gata. Efter ha använt den på semestern för 2 x 30 mil dit 30 mil och en vecka senare tillbaka hem 30 mil.
Så sålde han den. Att köra 30 mil på en dag var trots flera pauser.
För mycket med en KTM 690.
Som bäst avnjutes med 1 timme om dagen.
För ändamålet touring med ca 600cc, en SV650S eller liknande Suzuki med V-twin eller Kawa ER-6 R2.

Last edited:
Allt går!! Vi har bara blivit så förbannat bortskämda av alla fina Motorcyklar som man kan färdas som en kung på.... Här är en kille som har lite erfarenhet av just det du frågar om :)

Against popular opinion, it is possible.

I went down to Le Mans for the 24hr race and then a return trip to Plymouth from London a total of 1,300 miles. I used Ventura luggage (brilliant kit) and a Kriega roll bag and Rok straps, plus a tank bag.

This was my first long distance trip and I was a bit apprehensive as I have only had large capacity bikes before with wind protection!!

I was pleasantly surprised, firstly it is quite happy to sit at 75mph on the motorway (my limit as I'm 6'2") and it has decent pick at that speed even in top gear to manage all motorway situations, though this is obviously not its natural habitat. However plan your route away from the A & N roads and its brilliant, awesome handling and brakes and very comfy. Vibrations are well damped though noticeably more vibes than a twin etc, but never annoying.

Now for the most surprising bit, it only has a 14l tank and I was prepared for numerous stops, even though it has averaged about 55mpg on my daily commute. Overall it has managed 66.4mpg over the two trips with a best of 75.5 and a worst of 51.6 the latter on a final dash to the tunnel at 90 ish. Which indicates that the mpg drops dramatically at over 5,000 rpm.

I would not advocate buying one as a tourer but it certainly exceed my expectations and I'll certainly use it again for longer trips.
IMG_0768.jpg Det här var hans hoj... Klart att det går :tummenupp:)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman