Touring måste inte va så himla trisst som det låter :P

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
http://www.youtube.com/watch?v=IqLO4BO-Q2c

...skicka pm eller kolla evenemangstråden framöver, jag tänkte åka till norge igen, åker dit varje sommar. och de finns så mkt roligare vägar än de som är med i filmen som dom åker på.

:yoparty

finns några nackdelar dock,

-sämre avåkningszooner än sverige
-dyrt med böter
-bensinmackarna ligger inte så nära inpå varann (ibland måste man tanka fullt fast man har halv tank eller mer för att komma till nästa)
-akutsjukvården i norge motsvarar sverige på 60-talet
-5 mil utanför oslo motsvarar lika mkt öde som 50 mil in i norrlands inland

annars kan det nog inte bli mer skoj :tungan

Last edited:
När ska du dit o vilken färdväg blir det ?

Vi är ett gäng på 4 som åker V30.....

När ska du dit o vilken färdväg blir det ?

Vi är ett gäng på 4 som åker V30.....

tänkte köra min "vanliga runda" ...åkt den et par år, med undantag av några avstickare. kan i princip åka hela sommaren, jobbar flexibelt =) vecka 30, vilka datum är det?

slänger upp en bild på min runda... en övernattning i odda, en i geiranger =)

Bifogat

• karta.jpg
    karta.jpg
    96.2 KB · Visningar: 675
Blir ngn gång runt den 22 Juli o ca 1 vecka framöver... Ingen av oss har hojat i Norge innan , så vi tänkte passa på att se sånt som alla pratar om... Predikstolen , den där "bolten" , trollstigen , geiranger , dalsnibba , Lysebotn.... Är jag inte helt ute o cyklar , så verkar din runda täcka det mesta av det där ?
O givetvis....Hittar man DEN vägen , så vänder man o tar den igen !:D ( Lär väl bli ett jävla vändande....:rolleyes: )

Du gör bara 2 övernattningar ?... Du kör dit för vägarnas skull ?... Har förmodligen redan sett det som vi turister dreglar efter att få se o uppleva...:)

Last edited:
http://www.youtube.com/watch?v=IqLO4BO-Q2c

...skicka pm eller kolla evenemangstråden framöver, jag tänkte åka till norge igen, åker dit varje sommar. och de finns så mkt roligare vägar än de som är med i filmen som dom åker på.

:yoparty

finns några nackdelar dock,

-sämre avåkningszooner än sverige
-dyrt med böter
-bensinmackarna ligger inte så nära inpå varann (ibland måste man tanka fullt fast man har halv tank eller mer för att komma till nästa)
-akutsjukvården i norge motsvarar sverige på 60-talet
-5 mil utanför oslo motsvarar lika mkt öde som 50 mil in i norrlands inland

annars kan det nog inte bli mer skoj :tungan

Vägarna som är i filmen verkar ju helt underbara! :yoparty

Blir ngn gång runt den 22 Juli o ca 1 vecka framöver... Ingen av oss har hojat i Norge innan , så vi tänkte passa på att se sånt som alla pratar om... Predikstolen , den där "bolten" , trollstigen , geiranger , dalsnibba , Lysebotn.... Är jag inte helt ute o cyklar , så verkar din runda täcka det mesta av det där ?
O givetvis....Hittar man DEN vägen , så vänder man o tar den igen !:D ( Lär väl bli ett jävla vändande....:rolleyes: )

Du gör bara 2 övernattningar ?... Du kör dit för vägarnas skull ?... Har förmodligen redan sett det som vi turister dreglar efter att få se o uppleva...:)

Ja sen första repan med bil, utforskade en hel del sommaren 2001, så har man sen åkt hoj. Jag hade då för tillfället tillgång till en gård i Dalsland, varpå jag tog vägen över gränsen till drammen (redan där fick man aha-upplevelser) vidare mot oslo, men man tar av strax innan, tunneln under oslo-fjorden, kommer ut, åker mot Odda. Kör man den sträckan så når man Odda på en dag, därav blev det naturligt att natta där...

Man kliver upp tidigt dan därpå, åker norrut, mot Geiranger - denna sträckan tar sin tid, för man måste åka en del färjor, tunnlar osv. Men vägen är helt gudomlig, stundtals under vatenfall i princip, upp på höga fjäll, man känner under hjälmen att luften blir tunn, man åker torra vägar, men intill vägkanten ligger snön djup...

Sen kommer man ner till Geiranger, som är en ganska exotisk plats, påvägen, i fjordarna så odlas det tropiska frukter mm. Klimatet är intill strandlinjen - exotiskt. För att pö om pö, bli ett äventyr uppåt, som i filmklippet, uppför, nedför, medförs. Det är galet.

Efter en övernatting i Geiranger så rullr man vidare norrut, via stryn (där filmen är inspelad) - mot Trollstigen. Själva trollstigen är mer glida runt å kika påden magnifika omgivningen, men strax före, och efter så är det rena rama banan. Perfect asfalt, perfect doserade kurvor, i ett kuperat landskap, så man trodde att de byggt vägarna först - för kul, för att sedan bidra med omgivningen. Från Geiranger till Trollstigen, tar inte så lång tid, man når området vid lunch om man åkt från Geirange tidigt. Sen är sträckan Trollstigen-Lillehammer-Oslo, en slags högfarts-sträcka, i jämförelse med som varit innan, här är det långa svepande kurvor i djupa dalar intill forsar. Marschfarten ligger runt 160, och det är precis lagom, man kommer ner till oslo runt middagstid. Säg 18, därifrån når man större delen av Sverige innan läggdags :)

Last edited:
Käre Gud... Det där låter som riktigt sensuell erotik i mina öron !:) . Man längtar ju inte precis mindre efter Norgetrippen efter den "vägbeskrivningen" !:tummenupp

Är det knepigt att få tag på hytter eller campingplatser i slutet på Juli , efter vägen du beskrev från Odda upp till Trollstigen ? Kan tänka mig att den rutten skulle passa oss ganska bra , med skillnaden att vi troligen kommer att göra en hel del utflykter o se det som ska ses..... Därav kommer det att ta längre tid.

Når man Lysebotn efter den vägen oxå ? Har lite dålig koll än så länge på var allt ligger....:rolleyes:

Käre Gud... Det där låter som riktigt sensuell erotik i mina öron !:) . Man längtar ju inte precis mindre efter Norgetrippen efter den "vägbeskrivningen" !:tummenupp

Är det knepigt att få tag på hytter eller campingplatser i slutet på Juli , efter vägen du beskrev från Odda upp till Trollstigen ? Kan tänka mig att den rutten skulle passa oss ganska bra , med skillnaden att vi troligen kommer att göra en hel del utflykter o se det som ska ses..... Därav kommer det att ta längre tid.

Når man Lysebotn efter den vägen oxå ? Har lite dålig koll än så länge på var allt ligger....:rolleyes:
Nä det är inga större problem, har kommit ner till Geiranger i mitten av juli mitt i natten, utan att ha förbokat ngt, finns gott om övernattningsmöjligheter. Första gången jag åkte så var jag nojjig, men det har visat sig funka i ett gäng år att bara droppa in. Odda & Geiranger är inga problem.. Kommer inte ihåg vad det kosta men jag tror ett dubbelrum på finaste hotellet inkl frukost ca 800 svenska kr sen fanns det billigare alternativ, men det jag kommer ihåg mest är att dom säljer starköl i matafären fram till kl 22, så jag siktar alltid på att nå Geiranger innan 22 haha :yoparty

Den vägen jag bifogade bild över, inkluderar inte Lysebotn, men man kan ju lätt dra en avstickare, ligger i närheten.

http://travel.zerogdesigns.com/images/96/map_intro.gif

Sen har du ju Hardangervidda intill Odda, Norges 3e största glaciär, känns ganska pampigt att åka intill 3-4 meter höga isblock mitt i sommaren hehe, en trevlig väg, och spännande område. Man kommer till Jondal, där man kan käka, för att sen dra serpentinvägen upp till Glaciären, där finns bl a sommar-skidåkning mm. Vi åkte stolsliften upp å käkade picknick på glaciären, med milsvid utsikt över atlanten, höga berg å dalar mm.

Själva glaciären på Hardangervidda heter Folgefonna,

http://www.folgefonna.net

:)

Klockrent ! Tack för all info !:tummenupp. På 6-7 dagar borde man ju ganska lätt hinna med att åka från Oslo , runt sydkusten till Lysebotn o sen över till Odda...Hardangervidda , Geiranger o sen fortsätta på din rutt upp till Trollstigen o sen hem igen ? Även om man landar i matbutikerna framåt 7-8 tiden på kvällen för att vara säker på att få sina öl ..:D.

Det är så mkt man vill passa på att se när man ger sig iväg , samtidigt som man vill njuta av så mycket vägar som möjligt. Uppleva känslan av att åka mc med 2 meter höga snövallar direkt inpå vägen.... Wow !!!

Ser du 2 superdukar , 1 Fazer 1000 o en v-max på de norska vägarna så skrik till ! Bjuder på pilsner som tack för infon...:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...