touring 25kw, 88a eller äldre tips

Som det låter på dig så är det ju bara att köpa första bästa åttiotalshoj med toppbox, backväskor och Pischlerkåpa. De grejerna sänker ju priserna så du har ju alla chanser i världen att hitta ett lok för 15"
 
hehe kommer bli min första hoj så jag vet inte allt det gamla vanliga och vet inte hur man testar det heller, nån som kan förklara utförligt hur man kan göra olika tester och vad man ska hålla utkik efter för resultat?

En sök på google gav denna lista som sammanfattar det viktigaste.

Större säkerhetskontroll av motorcykel

Kontrollera följande på motorcykeln:


* Slå av dödarknappen.

* Parkeringsljus- halvljus- helljus - körriktningsvisare.
* Tutan.

* Bakljus och nummerplåtsbelysning, reflex.

* Kontrollera bromsljus med foten, kolla att alla lampor är hela.

* Kontrollera bromsljus med frambromsen, lägg märke till hur mycket du måste dra in handtaget innan det börjar lysa.

* Broms- och kopplingshandtag (spel och funktion).

* Gasen (spel och att den går fritt).

* Bromsvätska och eventuell kopplingsvätska på styret.

* Bromsvätskan till bakbromsen.

* Sidostödet (att det inte kan fastna halvvägs).

* Svinglagret.

* Kedja och drev.

* Hjullager.

* Kontrollera att det inte finns sprickor eller andra skador på bakfälg och däck. (om ekerfälg känner du igenom ekrarna, om gjuten fälg kan du knacka på ekrarna med träskaft och lyssna efter sprickor, om nitad älg kollar du nitarna)

* Mönsterdjup på fram- och bakdäck.

* Bromsbelägg och skiva bak.

* Motoroljan.


bakhjulslager kollar du genom att ta upp bakhjulet i luften och rycka i det för att känna efter glapp, samma visa fram. Svinglagert kollas genom att hålla ett finger på svingbulten och rycka i svingen.
Styrlager: ta upp framhjulet i luften och sväng med styret sakta samtidigt som du lyssnar efter klickande ljud, uppstår dessa skall lagret bytas.
 
okey jag kanske var lite otydlig men det jag skulle vilja veta är vad man ska titta på för att det inte ska bli en dyr affär i längden, småsaker går alltid att fixa i efterhand men skulle va skönt att kunna försäkra sig om att inte några viktiga dyra saker är felande när man köper den och får lägga ut en massa extra pengar det första man gör.
Så vad är dyrsaker på en cbr 600 som man ska kolla lite extra på att det är i bra skick? och hur kollar man dom sakerna? :)
 
nu börjar det mest troligt närma sig ett köp av cbr 600, ska titta på en om en vecka, inget speciellt man bör kolla för att undvika att ett billigt köp blir en väldigt dyr historia?

Några tips från er veteraner vad gäller frakten av mcn på en släpvagn hem?

I övrigt, tips att tänka på vid köp, vilka papper ska man ha med sig därifrån osv?
 
tryck ner gaffelbenen så långt du kan när du spänner fast hojen.
Lägg gemensamt lappen för ägarbyte på postlådan så vet du att det inte blir nå krångel med det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top