touring 25kw, 88a eller äldre tips

CooLCrueL

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Hoj
Honda CBR600F -87
Ja till våren blir det nu dax för det begränsade mc-kortet. Har hållt utkik efter mc sedan i somras, mcställ, skor och hjälm är inhandlat men nu trillar snart pengar in så jag kan köpa mcn också...

Det jag är ute efter är en laglig 25kw som kan klara lite längre resor (runt kanske 1-2 veckors) och klara av att bära 2 personer hyffsat bra iaf. Helst med kåpa och utseende man inte behöver skämmas för (får skämmas nog som kör lagligt ;)) (älskar den svarta kawasaki gpz 900 från slutet av 80-talet till utseendet)
Behöver inte vara världens klös och maxfart utan hellre en pålitlig stabil oxe, så mycket mer än 110 behöver den inte gå utan får hellre istället klara 110 med en del packning och tyngd på.

Jag funderar väl på max 25 papp med strypning och packväskor och från 88a eller äldre så det blir veteranförsäkring, så billig i drift som möjligt osv.

Har letat runt och inte hittat så mycket trådar där folk faktiskt inte är ute efter maxklös och köra olagligt på a-begränsad så fick bli en ny tråd, vet ni något som verkar passa bra?

Har förövrigt blivit kär i gpz 900:an men släppt tankarna om den som 25kw då det känns som att den är lite väl tung och kommer bli väldigt klen, förövrigt är fadern ganska negativ till kawasaki över huvud taget då han tycker de verkar strula ganska mycket, något han bara fått för sig eller är det så?

finns en yamma xj900 på blocket runtikring mina trakter, 25 kw och med packväskor... skulle inte nåt sånt funka? gpz:n är väl lite väl mycket sport för att vara snäll mot röva i egenskap av touringsubstitut?:va

över huvudtaget känns det som man kanske inte behöver ha en 900 riktigt om man ändå kommer ha den strypt till 25kw, skulle tro att dom inte går så kanon då men vad vet jag :)

finns en yamma xj900 på blocket runtikring mina trakter, 25 kw och med packväskor... skulle inte nåt sånt funka? gpz:n är väl lite väl mycket sport för att vara snäll mot röva i egenskap av touringsubstitut?:va

över huvudtaget känns det som man kanske inte behöver ha en 900 riktigt om man ändå kommer ha den strypt till 25kw, skulle tro att dom inte går så kanon då men vad vet jag :)

du kan u strypa den själv! kolla hojjar du gillar och sen tar du kontakt med tex honda elr vad det nu är och kollar om de har en strypsats.
bara montera och regg besiktiga! lätt som en plätt!:tummenupp
alt, låta firma montera men då kostar det mer.

på så sätt begränsar du inte dig så mycket!
lycka till!

//Robin

VFR750 är väl ok 88 och är riktigt bra som touring och fungerar även som lite sporthigare.

Tror det kom många uppdateringar just 88 (fjädring m.m) så den är att föredra framför äldre modeller 86-87. Tror även att dessa tidigare hade problem med kammarna första åren men det blev den återkallad för och har dom missat det så lär den ändå har smällt vid det här laget.

Har rykte om sig att vara oförstörbar vilket tyvärr bara är delvis sant. Sönderkörda exemplar är precis lika usla som vilken annan hoj så provkör noggrant och välj ett pedantskött ex med få ägare, lite dyrare men det är dom värda. Får motorn korrekt service så bara går och går dom, lär inte behöva annat än oljeservice och enstaka ventiljustering dom första 15-20000 milen, dom flesta andra hojar kräver dyrare åtgärder någon gång kring 10000 eller tidigare.

den såg riktigt nice ut och såg rejält mycket lättare ut en gpzan :)

jo robin har kollat på strypning en del och det ser jag inte som något problem, dock det jag funderar över är hur bra det är att strypa en 250 kilos klump till 25kw, känns inte som den kommer bli så pigg att ut att åka med eller?

inga fler förslag på bra touring hojar som funkar bra på 25kw och inte är alldelles för dyra?

inga fler förslag på bra touring hojar som funkar bra på 25kw och inte är alldelles för dyra?

Alltså, ska du åka 25kw så är första rekomendationen att gå ner i kubik. Ju lägre effekt desto lättare kommer de va att köra den som 25kw.

er-5 och er-6(kawa), alt. cb 750(honda). Mycket bra hojar!

Jag började min karriär på en Yamaha XJ600S Diversion, med packväskor och fruga och tält där bak... visserligen inte strypt, men den är inte så vass ostrypt heller...

Den kan jag väl rekommendera, och ska du då ha en från runt 88 så kommer du nog en bra bit under 25000, skulle nog tippa på 15-20 papp... mer än så är den inte värd...

Jag tycker att du ska köpa min! :D Visst, den är lite dyrare i försäkring, men är det inte ganska hög självrisk på veteranförsäkringen ändå? Kostar inte hojen så mycket är det ju inte så lönt att betala hur mycket som helst i självrisk om du skulle sätta den i en stolpe eller nått. Halvförsäkrat betalar jag typ 1500kr om året (visserligen inte jag som står som ägare men BilsportMC tillåter ju "skenförsäkring".)

Nu saknas det ju väskor på min hoj men med tankväska, ryggsäck och en stor väska som är regnskyddad fastsurrad där bak så kan du få med dig en hel del ändå. (Det fick jag i alla fall)

Min är dessutom från -96 och har bara gått 2700 mil, så den lär kännas mycket nyare än nått gammalt lok från 83. :tummenupp

PS. Den väger runt 200kg fulltankad och är mycket lättkörd på konbanan.

PMa om du vill ha mer info!

Cbr600f kan funkar.. har haft en 92a själv och det gick bra att åka två på den.

Dock kostar den rätt mycket mer i försäkring...

någon som provat en honda gl 500 silverwing?
storebror goldwing verkar ju vara en fin touring hoj iaf, silverwing kan jag däremot tänka mig passar bättre till 25kw, några kommentarer och synpunkter? :)

någon som provat en honda gl 500 silverwing?
storebror goldwing verkar ju vara en fin touring hoj iaf, silverwing kan jag däremot tänka mig passar bättre till 25kw, några kommentarer och synpunkter? :)

Är det inte läge för permban nu eller? ;) Om du tyckte 250kg var för mkt så är den ju ganska nära den gränsen eftersom den väger 235... Tror ju förvisso du får svårt att komma så mkt under 250kg om man räknar in packväskorna och att hojen ska vara -88 eller tidigare, min GSX-R från 91 väger runt 220...

Jag vill slå ett slag för den lättsvängda och roliga CBR600F från 1987!
Mycket bra bromsar med tanke på årsmodell är det också, och tjejen sitter prima på den!

Har själv kört 60 milsetapper med packning med min (iofs behöver ajg inte köra strypt) och de var no problemas!

Jag vill slå ett slag för den lättsvängda och roliga CBR600F från 1987!
Mycket bra bromsar med tanke på årsmodell är det också, och tjejen sitter prima på den!

Har själv kört 60 milsetapper med packning med min (iofs behöver ajg inte köra strypt) och de var no problemas!

+1

kul när det varvas men funkar att toura med oxå då det även finns en del knuff på lågvarv. Skottsäker konstruktion med.

hehe hittade aldrig åt hur mycket silverwingen vägde, nej då går den bort iaf. cbr600f ser riktigt lovande ut och håller fortfarande utkik efter vfr750 men inte hittat någon sådan.

Hur är cbr600f att meka med om något går sönder? är det lätt att få tag på delar? är det något speciellt som brukar kunna ryka på dom och om man väl hittar en, vad ska man kolla lite extra på innan man köper den? (eventuellt köper jag i vinter om jag hittar, finns det några tester man kan göra mitt i vintern för att känna sig lite mer säker?)

hehe hittade aldrig åt hur mycket silverwingen vägde, nej då går den bort iaf. cbr600f ser riktigt lovande ut och håller fortfarande utkik efter vfr750 men inte hittat någon sådan.

Hur är cbr600f att meka med om något går sönder? är det lätt att få tag på delar? är det något speciellt som brukar kunna ryka på dom och om man väl hittar en, vad ska man kolla lite extra på innan man köper den? (eventuellt köper jag i vinter om jag hittar, finns det några tester man kan göra mitt i vintern för att känna sig lite mer säker?)

CBR600F är en av de skottsäkrare konstruktionerna som finns!

Det som kan vara piss på dem är kamkedjesträckarn, det är i princip ett GENOMGÅENDE FEL för alla CBR600F fram t.om. "nya 600RR", det är emellertid ett problem du lätt upptäcker genom att köra hojen varm, stänga av den i ca 1 minut (simulerad tankning?) dra igång den igen, hörs ett rassel innebär det att kamkedjesträckaren behöver bytas.

Väldigt lätt gjort iofs, själv bytte jag den på en hojparkering utanför hojfirman ;)
Tror jag gav ca 500 kr för en kamkedjesträckare.

Gamla CBR600F(87-90) är en otroligt lättmekad cykel! Eftersom jag haft min nere i molekyler o ihop igen så VET jag detta...
edit: bifogar en bild från förra årets vinterprojekt...

Bifogat

• DSC00014.JPG
    DSC00014.JPG
    70.6 KB · Visningar: 68
Last edited:
Låter ju riktigt lovande! Tack för all bra info, känns som man börjar närma sig lite iaf :)

Föresten, om det inte finns topbox och packväskor på den man köper? Brukar det vara svårt att få tag på och sätta dit det då? Själv kan jag väldigt lite om mekbiten men farsan har haft hoj i yngre dar och är hyffsat mekkunnig iaf.

Vad tycker ni det är viktigast att man tittar på på just cbr600:an om man ska köpa den mitt i vintern? Hur mycket kan man göra för att undvika att köpa grisen i säcken?

Låter ju riktigt lovande! Tack för all bra info, känns som man börjar närma sig lite iaf :)

Föresten, om det inte finns topbox och packväskor på den man köper? Brukar det vara svårt att få tag på och sätta dit det då? Själv kan jag väldigt lite om mekbiten men farsan har haft hoj i yngre dar och är hyffsat mekkunnig iaf.

Vad tycker ni det är viktigast att man tittar på på just cbr600:an om man ska köpa den mitt i vintern? Hur mycket kan man göra för att undvika att köpa grisen i säcken?

Själv kör jag med mjuka packväskor som man bara hänger på, de går ju o komplettera med både rygga o tankväska så de går o få med mkt på hojen hursom!:tummenupp

Ska man vara overkill så köper man en packrulle modell FET...

cbr600f är en bra hoj de är o kolla de gamla vanliga som gäller...bromsar, däck,drivpaket osv osv osv

hehe kommer bli min första hoj så jag vet inte allt det gamla vanliga och vet inte hur man testar det heller, nån som kan förklara utförligt hur man kan göra olika tester och vad man ska hålla utkik efter för resultat?

kom på en sak till, om man ska frakta mcn hem på släpvagn, vad har ni för knep för att få hem den säkert?
Massor av spännband går ju att ordna, är det något mer man behöver? :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...