Touchskärm eller inte?!

• Thread starter Thread starter Tanja
  • Start date Start date

Tanja

Guest
Ska köpa en ny mobil. Jag har kollat lite på olika alternativ, funderar lite på en med touchskärm. Men ni som har såna mobiler, är det inte jobbigare att skriva sms? Eller funkar det bra?
Vad har ni för mobiler och är ni nöjda med just den ni har?

Skriver ungefär 120 tecken per minut på min telefon med touchskärm, och det är utan hjälp från ordlista, antar att det blir lite mer med ordlistan på.

Tror det är svårt att komma upp i de hastigheterna med en "knappmobil"

Det är jobbigare att skriva sms.
Att skriva utan att kolla på skärmen är tjörrt.

Skrev snabbare på min W810i utan att kolla på skärmen medans jag körde bil än vad jag gör nu om jag sitter i soffan..
Nästan iaf!

Säkert bra om man har den till att skicka sms och kan lägga blicken på den, vill du prata i den och ha bägge händerna fria är dom lite krångliga.

Jag var kass på att skriva SMS på knappsatsen, jag är ännu sämte på att skriva dom på skärm, men dom jag har sett som har lärt sig swype skriver sjukt snabbt.

Tacka vet jag min Palm, där man skrev grafitti med penna, eller Accomplin där man också skrev med penna, men helt vanliga bokstäver...

Jag var kass på att skriva SMS på knappsatsen, jag är ännu sämte på att skriva dom på skärm, men dom jag har sett som har lärt sig swype skriver sjukt snabbt.

Tacka vet jag min Palm, där man skrev grafitti med penna, eller Accomplin där man också skrev med penna, men helt vanliga bokstäver...

[YOUTUBE-ID]jq7HwJ9Q8GE[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
[YOUTUBE-ID]3CbO7EpBhEY[/YOUTUBE-ID]

Jo, jag har sett att det finns, men utan penna tror jag inte att det är någon större fördel med Grafitti, dessutom håller det på att vara några år sedan så jag har nog glömt bort hur man skrev, men sjukt snabb blev jag.

Motorola Accompli hade ett system med två rutor att skriva i vilket gjorde att man skrev varannan bokstav i varje ruta vilket gjorde att man kunde skriva mycket fortare, det var då jag övergav Grafitti.

Har små fingrar, jobbar med att skriva. Toutchskärm gillar jag skarpt,
Har iphone o det jag gillar bäst är att den med apparna går att göra väldigt personlig, har aldrig krånglat.

Väldigt personligt om du gillar det eller ej så prova dig fram o stressa inte till ett köp.

Last edited:
Att skriva är enklast med gamla modellen av telefoner, de som har tre bokstäver per knapp. De kan man ju skriva på medans man tittar på annat. Näst bäst är touch. Qwerty-tangenter är knöligast.

Enligt undertecknad iallafall.

Är nog både en vane sak och en fråga om hur bra touch tangentbordet är.. Haft några touch lurar innan som jag skrotat för det va så drygt att skriva på dem.. Vissa har inte åäö framme t ex vilket jag störde mig på..

Vilken är bäst av Nokia N8 och HTC Desire HD? Kameran framförallt.
Vore kul att få lite äkta värderingar av telefonerna.

Jag valde bort pekskärmsmobiler av många anledningar, jag vill ha en liten å smidig mobil i innerfickan på skinnstället, jag vill kunna använda mobilen med handskar, vilket jag har vintertid, när jag kör hoj osv, jag vill kunna hantera mobilen smidigt med en hand utan att behöva titta på den, jag är ibland oljig/smutsig om fingrarna å de smetar jag hellre ut över knapparna än över skärmen, bla.

Skriver du mycket så är det ett fysiskt QWERTY som gäller.

Jag skriver snabbare på telefonens qwerty än vad jag gör på ett normalt tangenbord. (Fan, fingerfärdigheten har flyttats till tummarna tack vare PS3:näsblod)

QWERTY kräver dock att du använder båda händerna för att du skall ha nytta av det! SMS:ar du bara korta meddelanden så skulle jag ha köra med en vanlig telefon! Känner många som är jävligt snabba på att skriva på petskärm, men det kräver att dom hela tiden håller blicken på tangentbordet.

Sen kan man ju fundera om man inte bör se över Sina telefonvanor om hastigheten med vilken man kan skriva SMS är den viktigaste parametern på en ny telebow...

Skickat från min telefon med pekskärm...

Det är 2011 nu, klart som fan du ska ha en touchskärm. :)

Det är 2011 nu, klart som fan du ska ha en touchskärm. :)

...Å andra sidan är sms är sååå 2009. Längtar till det blir poppis att RINGA på mobilerna igen.

Btw, har en touchskärm nu och quwertyläget på den är grymt jobbigt o långsamt, "vanliga 3 bokstäver" något mindre jobbigt men bäst (minst långsammast) är en vanligt knapptelefon.

Ska man inte surfa på mobilen ser jag ingen anledning att ha en med touchskärm, skönare att ha en liten och smidigare telefon som inte behöver laddas varje natt, typ. :retard

Last edited:
Vilken är bäst av Nokia N8 och HTC Desire HD? Kameran framförallt.
Vore kul att få lite äkta värderingar av telefonerna.

Problemet med Nokian är ju att de envisas med att köra symbian. Vill man ha en telefon där det finns stor tillgång till appar idag, så är det ju android som htcn kör eller iphone som gäller.

Back