Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Många gånger är det inga större problem att sätta på en annan gaffel på en hoj. På CB250 K4 räsern sitter en annan Hondagaffel med skivbroms. Bakhjulet är Suzuki. På Suzuki RG räsern satte vi dit Yamaha framgaffel och hjul. Fick svarva till en distans till styrlagret och flytta in bakbromsskivan.
En vattentank borde inte vara så svår att göra i glasfiberarmerad polyester. Eller ta en vattenflaska som folk sätter på sin trampcykel. Trodde du var ute i skogen så här års.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit ute i skogen med en jaktgalen jämthund, då jag jagar mycket själv och endast med hund har jag inte alltid så bråttom ut på morgonen ?

Gick ju ganska smärtfritt att bara skruva ihop gaffeln med ramen. Kollade lite mer och det är samma art nr på styrlager till CB400N och CBX550, höjden på stolpen verkar också stämma. Just i detta fall verkat det turligt nog bara vara bolt on med CBX550 gaffeln på CB400N ramen.

Expansionskärl borde ju bli bra, undra rent av om inte expansionskärl från KLR650 eller liknande kunde vara lämpligt det är ju ganska tunt och högt.

Är lite sugen på att gå ut och skruva loss stötdämpare, bakhjul och sving från en av de två CB250N jag köpte för att få chassit på hjul för att få ett hum om hur det hela kommer att se ut, så det inte blir chopper stuk. CBX550 gaffeln är något längre ocv har lite längre fjädringsväg men det kompenseras nog med 18 tums framhjul.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Eller här för att få fram vad som går att kombinera lagermässigt
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eller här för att få fram vad som går att kombinera lagermässigt

Sökte den sidan men spelade ingen roll, CB250N eller CB400N finns inte med och CBX550 finns ingen data på.

Dock hittade jag i mina sökningar bland trådarna här att Spinning Wheel skulle ha ringar för att ekerkovertera CBX550 hjulen, har mailat Grandell men har har inga och verkade svindyrt att låta tillverka, har testat maila nån som kallar sig gazzz garage som gjort liknande ringar.

Jag kan rita CAD själv om det behövs dock så är jag osäker på hur man ska placera hålen till ekrarna och även vilka material som är lämpliga till dessa ringar. Man vill ju inte att framhjulet ska ge vika, har ju testat klota med GSX:en och det räcker gott och väl.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar vidare på vatteninsprutningen, undra om det är smart att montera tanken vid sidokåpan? I sånt fall lär man väl ha nån form av kran för att inte vatten ska rinna genom pumpen och in i förgasaren.

Nån som har tips på lämplig kran, en elektriskt styrd kran vore nog enklast som öppnar då pumpen startar för att pumpa in vattnet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I detta läge känns det ut som att det kan finnas en viss överhängande risk att det blir ett nybygge, är ju inte mycket som fattas för att få ihop en ny hoj. La dit en GS450 tank och sen låg ju en lös Thruxton sadel i garaget så då blev det nåt sånt här. Detta blir ju betydligt mer klassisk cafe racer än mitt nuvarande bygge även om mitt bygge väl ändå ser ut hyfsat.

Sadeln passar ju inte riktigt bra men nåt åt det hållet med en böjd sadel som sitter ner över ramen istället för en rak, lägre clip-ons och sen ny bakram verkar ju inte bli helt tokigt tror jag.

Måste dock få dit sving, stötdämpare och bakhjul så jag får en riktig uppfattning om hur det hela kan tänkas bli så man inte är helt ute och cyklar.

20211011_181614.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Funderar vidare på vatteninsprutningen, undra om det är smart att montera tanken vid sidokåpan? I sånt fall lär man väl ha nån form av kran för att inte vatten ska rinna genom pumpen och in i förgasaren.

Nån som har tips på lämplig kran, en elektriskt styrd kran vore nog enklast som öppnar då pumpen startar för att pumpa in vattnet.
En vanlig vakuumstyrd bränslekran kanske? Enklare än att sätta en solenoidventil.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En vanlig vakuumstyrd bränslekran kanske? Enklare än att sätta en solenoidventil.

Jo jag har funderar på det med, med tanke på att det är monterat accpump på förgasaren kan jag väl lika gärna montera en nippel för att ta ut vakuum, kan ju inte ta ut vakuum på insuget för där har jag ju nu mer tryck.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Talade idag med Mectec i Kalix om att bänka och fixa intyg på effekten och han hade en del idéer om förgasaren och bestyckning basterat på erfarenheter av kompressormarade H-D detta och trodde bland annat att det skulle vara bra med en fjäder till trotteln och sen att nålen är galen att detta gör att man får bestycka upp för mycket så den går fett på låga varv.

Ska försöka göra bort bänkningen närmaste veckorna om det går för när det blir kallt ute kan han inte bänka. Har varit skönt att få bänkat nu så man slipper göra det till våren.

Har nu också ganska klart för mig hur sadeln ska byggas, det blir att friskt modda basplattan från en original sadel för att få en kunna behålla original fästen i ramen och på så sätt enkelt kunna lossa sadeln. Sadeln kommer att måste vara böjd ungefär som Thruxton sadeln några inlägg upp, detta gör att jag tror att en helklädd sadel med kuts passar bättre än en böjd sadel med lackad kuts.

Tänker också gjuta en glasfiberplatta mest för att enklare få en kant att häfta fast klädseln i jämfört mot att fästa klädseln i en plåtkant.

Rent tillverkningsmässigt är det nog enklare att göra en klädd sadel då man "bara" har att limma på stoppningen på bas plattan och sen firma till stoppningen jämfört med att göra en kuts i plåt eller glasfiber.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förkylningen gav sig så mycket att jag fick lite gjort på hojen, började modda original plattan för att sänka sadeln och detta ska funka hyfsat. Har grovt gjort en pappmall av profilen på sadeln och det bör bli ca 3-4 cm stoppning på sadeln med den profilen, kommer att få svetsa på plåt i nedre kanten bak och kapa bort lite i framkanten, i bakänden vid låsningen kommer att jag att smaken av sadeln för att få den smäckrare.

Hoppas få lite tid över för att börja punkten ihop sadeln, tror den kommer att bli hyfsat styv tack vare de vecken som behövdes för att den nya plåtbiten ska passa ihop med original plattan.

20211015_121132.jpg20211015_123051.jpg20211015_182141.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har börjat fixa till sadeln och börjat punkta ihop den så smått. Har smalnat av bakänden genom att kapa ur två kilar så den ska bli lite smäckrare. Ska fortsätta att bygga mig bakåt och nedåt.

Funderar på baklyset hur man ska montera det? Undrar om man kunde fälla in ett Lucas 525 i sadeln och få det att se vettigt ut eller om man ska ha det under eller bakom sadeln?

20211023_183340.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Passar på att uppdatera tråden lite, i onsdags var jag hos Mectec i Kalix och körde hojen i bänk för att få papper på effekten för att kunna regbesikta med kompressorn, finns lite om den på Mectec:s facebook sida https://sv-se.facebook.com/Mectecpower/ Effekten var brutala 27 hp på bakhjulet, enligt Kjell-Anders runt 10% effektökning mot de 27 hp på veven original hojen har.

Dock konstaterades det att hojen går ordentligt fett på tomgång, och sen går den fett på det högre varvtalet men med rätt bestyckning (vilket nog inte i sig är så bara) och lite pill trodde Kjell-Anders att man nog bör kunna komma upp i hela våldsamma 32-35 hp.

Dock är jag faktiskt ganska nöjd med resultatet för det innebär ju att jag ska kunna regbesikta hojen som den är med original pappren, om jag fattat det hela rätt kan man regbesikta med max 20% effektökning. Att jag nu verkar få över en hoj som är på gång att byggas av 400:a ramen gör ju inget för den får nog då bli den kommande 250 turbon eller nåt annat stolleprov.

Ska kolla upp detta med han som regbesiktar och sen blir det väl att få till ett remskydd och dB-killers för jag kan tänka mig att det kan man ha invändningar mot vid en besiktning

20211027_142441.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu känns det lite som för dom där byggarna på TV, deadline förmodligen nästa torsdag. Ringde Opus och det ska gå att regbesikta hojen med kompressor med hela 27 hp på bakhjulet och han trodde att han kunde göra detta och en vanlig besiktning nästa torsdag. Nu är det lite bråttom att få dämpat ljudet och få till nåt skydd över remmen till kompressorn vilket är det jag tror dom kan gnälla över.

Har tillverkat extra dB-killers utöver de som redan sitter i dämparna som jag har lindat med stålnät i hopp om att dom ska dämpa lite till. I min jakt på dämpull som bara blåste bort såg jag Supertrapp dämparen till KLR:en som låg på en hylla så det blev nåt Supertrapp inspirerat dB- killer system med plattor som jag har skruvat fast i insatsen med brickor mellan. Hoppas bara hojen går hyfsat med strypningen avgassystemet för det är inte läge att testköra i ishalka. Misstänker att en dB-killer liknande den jag gjort men med vinklade bafflar borde dämpa ljudet mer och flöda bättre men i detta läge är det ju bara att klara besiktningen inget annat.

Sen började jag tillverka en mall till ett skydd av en plexiglasskiva men tänker göra skyddet i lexan och vika kanterna så dom täcker remmen. Är dock lite tidsbrist för jag ska åka till Sundsvall nu på torsdag och måste fixa lite hemma i morgon och blir borta till på söndag.

Ljuddämpningen tror jag klarar sig nu och skyddet är ju inte noga hur det ser ut bara jag har nåt över remmen vid besiktningen, jag misstänker starkt att dom kan klaga på den öppna remmen om jag bara går skyddet som sitter på nu.

20211102_200533.jpg20211102_191411.jpg
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Säkrast att runda av de två hörnen på plexiglasskivan för ibland klagar de på skarpa kanter.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Säkrast att runda av de två hörnen på plexiglasskivan för ibland klagar de på skarpa kanter.
Ska göra den så rund och följsam mot generatorkåpan som det bara går, denna skiva är bara en mall för att få ett hum om hur det hela ska bli, de raka långsidorna ska få 90 graders vinklar så man täcker ovan och undersidan av remmen. Ska försöka få tag på 3 mm polycarbonat och göra skyddet ifrån.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tänkte att du säkert skulle göra det även fast du har tidsbrist och att det är provisoriskt då du gör allt så snyggt men ville bara försäkra mig om att du rundar av mjukt när du kapar för de berättade för mig att de kollar efter sådant när de kände på mina hemmagjorda miniblinkershållare och det fanns noll chans till att de skulle kunna orsaka skada.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fixade 3 mm polycarbonat i onsdags så då jag kommer hem fr0n Sundsvall ska jag fixa skyddet. Hade ju varit kul och skönt att få den besiktad med kompressorn redan i höst.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag nästan gjort klart hojen för besiktning på torsdag, det fattas en något längre vagnsbult än den som nu håller fast skyddet för remmen som precis räcker till men blir för kort med en bricka.

Bytte baklyset till ett E-märkt fast jag inte ska behöva ha det på en 81:a om jag nu läst på allt rätt.

Nu är det bara att hålla tummarna att det nu går vägen att få igenom hojen med kompressorn och att det följande vanliga besiktningen också ska gå vägen.

Skulle ju vara väldigt skönt om man fick igenom denna så man har gjort bort detta och kan börja fokusera på lite annat, som att få överblick på hur skadad GSX:en är efter vurpan och fundera vidare på en CB250 turbo.

20211109_181141.jpg20211109_192312.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top