Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag fick en idé, då jag tog och sprayade såpvatten på bakre bromsslangen till GSX:en för att den lättare skulle glida in i hållarna i svingen.

En sprayflaska är ju en perfekt dimmunstycke, jag har ju en svarv så man borde ju kunna tillverka ett eget spraymunstycke. Försöker nu klura ut vad som ger själva dimman från sprayflaskan?

Gör man munstycket själv så borde man ju lättare kunna anpassa det till att dimma med en spolarpump.

Har googlat som en tok men hittar ingen principskiss på ett dimmunstycke.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På den tiden när bilmekar lagade grejer i stället för att bara byta ut grejer, hade dom som jobbade med spridarmunstycken till dieslar provningsapparater där dom såg spridningsbilden. Sen fixade dom till dom tills dom fick rätt spridningsbild.
Annars kan du titta på en riktig färgspruta. Där kan man ställa sprutbilden.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan du inte bara ta ett munstycke från en billig tryckspruta?
De är ju av metall, ställbara och borde kunna ge lagom mängd.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Upptäckte här om dagen att det sitter metallmunstycke på Biltemas spruta så jag funderade på att testa se om man kan använda det. Dock har allt fokus legat på GSX:en och att hinna få till den inför besiktningen.

Vatteninsprutningen blir nog mer ett vinterprojekt, fram til dess få jag slå av på gasen om jag skulle få för högt ladd.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Upptäckte här om dagen att det sitter metallmunstycke på Biltemas spruta så jag funderade på att testa se om man kan använda det. Dock har allt fokus legat på GSX:en och att hinna få till den inför besiktningen.

Vatteninsprutningen blir nog mer ett vinterprojekt, fram til dess få jag slå av på gasen om jag skulle få för högt ladd.

Om du ska köra på vintern måste du i med glykol i vattenbehållaren :hihi
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om du ska köra på vintern måste du i med glykol i vattenbehållaren :hihi
Glykol är väl inte att rekommendera, men metanol eller etanol. Tydligen ska man kunna köra på spolarvätska.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vatten-metanol var väl det som tyskarna körde i sina jaktflygplan under andra världskriget. Etanol kanske är lite trevligare att handskas med dock.

Tror nog att boost skojade om glykolen ?

Metanol är fränare, bara det att man har en varningsdekal med döskallen ökar ju på fränhetsfaktorn, sen vet väl ingen vad för sprit man har i behålkaren ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Väljer du metanol så kan du väl skippa både vattnet och bensinen.

Jo men enligt Australiensaren ska det visst ha vissa nackdelar, han kör på metanol och säger att man måste byta olja, spola bränslesystemet och konservera motorn efter varje körning annars rostar den ihop.

Har för mig att han också kör med nån form av iskylning, men kommer inte ihåg om han kyler bränslet eller laddluften innan kompressorn. Fast hans bygge är ju lite mer seriöst och racebetonat än mitt bygge ?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Glykol är väl inte att rekommendera, men metanol eller etanol. Tydligen ska man kunna köra på spolarvätska.

Jag tror att spolarvätska funkade förr och att det var metanol i den då. Nu har tex biltemas mindre än 24% etanol i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo men enligt Australiensaren ska det visst ha vissa nackdelar, han kör på metanol och säger att man måste byta olja, spola bränslesystemet och konservera motorn efter varje körning annars rostar den ihop.

Har för mig att han också kör med nån form av iskylning, men kommer inte ihåg om han kyler bränslet eller laddluften innan kompressorn. Fast hans bygge är ju lite mer seriöst och racebetonat än mitt bygge ?

Jo, metanolen är väl ganska aggressiv. Har du planerat att köra i minusgrader?

Is till intercooler är väl mest nåt man använder för kortare körningar typ hastighetsrekord. Då slipper man en kylare som förstör luftmotståndet plus att isen förstås kyler till lägre temperaturer än luften i en saltöken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle tro det funkar med spolarvätska det är väl egentligen frysskyddet man främst är ute efter, metanol ger väl oktanhöjning men kyler sämre än vatten om jag fattat rätt.

Om man bor i Australien och kör land speed racing med en 250 cc kompressormatad Honda har man säkert mer nytta av iskylning än om man kör som jag och fräser runt nån gång på en kompressor Honda för att det är kul?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo de va ett skämt om glykol men nu när vi liks är inne på sprit så är metanol ett elände att köra på. Man måste som sagt tvätta ur motorn efter varje dagskörning,,typ köra den på bensin och förmodligen byta olja dessutom. Speedwayåkare har såklart full koll på det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En uppdatering av tråden, har pillat lös ett munstyckefrån en biltema sprutar att testa det för vatteninsprutning men inte kommit längre än så. Väntar på att en kompis ska ta loss en strålkastarspolpump från en skuren Mondeo för att testa ordet skulle funka.

Nästa lite större projekt är att byta ram för att få 400 papper och på så vis kunna regbesikta hojen som en CB400N med bytt motor, som det verkar då får jag har 20% effektökning från 400:ans 42 hp vilket ger 50 hp och det är lär jag inte ha i kompressor motorn. Kommer att byta ut gaffel till en CBX550 med dess framhjul som är tänkt att konvertera till ekerhjul vilket ser ut väldigt snyggt på en cafe racer då det är väldigt likt en trumbroms.

Kunde inte hålla mig utan skruvade ihop 400 ramen med CBX550 gaffeln och det verkar bolt on, nu är styrlagren en kombination av det som satt kvar på gaffeln och i ramen men tror det kan passa men CBX550 eller CB400N lager. Vill passa på att tacka L. Mäkinen som hämtade ramen hos Spinning Wheel och fixade transporten av den åt mig.

Nu fick jag dock nya griller i huvudet, jag är inte 100% nöjd med hur min hoj ser ut, visst den ser väl, ut bättre än många cafe byggen på CB250/400N men jag är ändå inte 100% nöjd. Jag har en tank från en GS450 liggandes på hyllan och den skulle ju sitta fint på denna hoj med sin raka undersida, sen skulle jag gärna gjuta en ny sadel i glasfiber för nu känns det som att jag vill göra detta bygge så seriöst det går och lätta hojen till max även om det säkert inte gör nån större skillnad prestanda mässigt. I sånt fall lämnas nuvarande hoj intakt hoj bara motorn plockas från den till den nya hojen med 400 ramen, CBX550 gaffeln, GS450 tank och ny sadel, jag får väl bygga det planerade 250 turbobygget på den gamla hojen.

Här är i alla fall början på det hela, lär dock dröja innan jag fortsätter pga älgjakt.
20211008_175941.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är alltid kul att kunna hjälpa till. Nu har jag underhållning i vinter!

Tack än en gång, hoppas det ska bli lite underhållning.

Vi får väl se det finns nog stor risk att det blir en till ny hoj av denna ram och gaffel. Ska se om jag lite snabbt kan palla upp en av de sist köpta 250:eek:rna och sno sving, bakstötdämpare, bakhjul och centralstödet då han man ju en bra början.

En fråga hur skulle ni göra med framhjulet, till CBX550 gaffeln är hjulet 18" original på CB250N 19". Om jag ska konvertera till ekerhjul om så kan jag ju välja vilken storlek jag vill. Jag gillar stuket på Dunlop TT100 däcken men framhjulet finns bara som 19"

Varför jag funderar på framhjulet nu är ju att detta påverkar utseendet på hojen hur den kommer "att stå", detta är en miss jag gjorde vid bygget av Hondan då den ofta stod på centralstödet vid byggandet så resulterade detta men att hela hojen blev låg bak och detta är det jag stör mig på då det kommer till utseendet som den ser ut nu. Rent spontant tror jag att 17 eller 18 tum skulle se snyggare ut än med 19 tum, då skulle hojen luta mer framåt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Minns inte några problem med metanol från tiden när jag körde speedway. Att den är giftig att dricka och att man inte ser lågorna när den brinner är ju oftast inget problem. Metanol är ju ändå snällare än nitrometan. Begriper inte hur man skulle kunna köra en motor med mellan 14 och 16 i komp på bensin utan att den knackar. Om den över huvud taget går att starta på bensin med munstycken för metanol. AMAL hade typ 1200 huvudmunstycke och Dell'orto hade 3 mm huvudmunstycke. Att man fick byta mellan varmkörningsstift och racestift kanske berodde på att dom gick på metanol, vad vet jag. Såg aldrig några rostproblem när jag rev motorerna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det snackas metanol och vatteninsprutning är det nån som kan tipsa om någon lämplig vattentank? Jag hade gärna velat ha en smal och hög tank så man kunde byta ut höger sidokåpa mot en tank eller fälla in tanken i sidokåpan, vore ju lite fränt med en synlig genomskinlig vattentank gärna med en döskalledekal på?

En tank i järn är väl knappast att föredra att ha vatten i och aluminium duger jag inte att svetsa. I sånt fall skulle väl kanske en tank i mässing eller koppar med nivårör kanske vara ett alternativ att ersätta höger sidokåpa med för då borde jag ha en sportslig chans att löda ihop en tank? Skulle ju inte bli lika snyggt som en plasttank eller en blank aluminiumtank då den skulle bli lackad, men mässing och koppar passar inte riktigt in på denna hoj.

Har kollat lite snabbt och via Google verkar det som att CB400N och CBX550 har likadana styrlager, stämmer detta går det ju väldigt smidigt att montera CBX550 gaffeln på 400 ramen. Verkar ju funka som den är nu med grejerna som satt kvar på ramen och gaffeln, inga hugg och inget glapp i lagringen men jag vill ändå montera nya grejer för just styrlager känns dumt att chansa med.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top