Totalt nybörjare - komma igång frågor

En fråga! hjälmen jag har köpt sitter sjukt tight förstås och på butiker i sthlm sa de xs men Lelles tyckte S. så nu har jag köpt S - MEN om jag trycker riktigt hårt i hakpartiket så tar det emot i hakan och slår i nyckelbenen. Ska det verkligen vara så?

Slår hakan i hjälmen om du ligger på hojen eller pressar fram underkäken/hakan? Isåfall är skalformen på hjälmen fel/o-optiomal och du borde valt en annan varm.

Storlekar på hjälmar är inte det enda man kan variera, utan även som sagt välja en hjälm som passar bra för ett rund/smalt-huvud osv.

Last edited:
Tack för tipsen - jag har varit på Lelles och blivit typ 11 lax fattigare. Försökte ladda upp en bild men funkar inte... köpte iaf hela kittet och absolut dyraste shoppingen jag gjort på ett och samma ställe vid ett tillfälle. :gnissla

En fråga! hjälmen jag har köpt sitter sjukt tight förstås och på butiker i sthlm sa de xs men Lelles tyckte S. så nu har jag köpt S - MEN om jag trycker riktigt hårt i hakpartiket så tar det emot i hakan och slår i nyckelbenen. Ska det verkligen vara så? återigen är det jag som tänker för mkt och för långt fram :3freak men tänker vid en ev krock så skadar jag ju mig... men jag har inte reflekterat på det här förut och med andra hjälmar jag testat så det kanske ska vara så... :va

Trycker man till ordentligt fram så går hakan i, tror det är svårt att komma ifrån, även att integraldelen tar i nyckelbenet om man vrider huvet lite åt sidan och trycker ner hakan. Jag tycker det är viktigt med ordentligt med padding runt käften för att få bra käkstöd. Nästan så jag får ta i lite för att kunna bita ihop, jag kör antagligen runt och ser ut som en korkad guldfisk..... Jag trivs väldigt bra med det och det hjälper mig slappna av i käken när jag kör och så sitter hjälmen ordentligt om man skulle få för sig att se sig omkring i farter över 100.

Mm alltså hjälmen sitter tight. Jag biter mig i kinderna.. Men som du skriver JP, om jag trycker in hakpartiet låångt in så tar hjälmen i hakan. För övrigt, sitter hjälmen jätte bra. Köpt en Arai chaser boost.

Mm alltså hjälmen sitter tight. Jag biter mig i kinderna.. Men som du skriver JP, om jag trycker in hakpartiet låångt in så tar hjälmen i hakan. För övrigt, sitter hjälmen jätte bra. Köpt en Arai chaser boost.

Du har köpt en jättebra hjälm, jag skulle oxå ha köpt en chaser V men tyckte mig inte ha råd.

Åk iväg till en lokal handlare och prova 3 olika hjälmar i rätt storlek så kan du se om du kan trycka in hakan på dom med. Ganska säker på att det är så.

Jag provade dom hjälmarna jag hittade hemma. Min nya kolfiber Nexx, en gammal Shoei XR800 och min bilhjälm Arai GP5. Jag kan trycka i hakan på alla.....

Tack FSN!!! känner mig mkt lugnare nu :)
Jag köpte på halva för 3 lax, tyckte de på ordinarie var sjukt dyra...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti