Totalkris: Kopplingsras... Help needed!

Dee_cati skrev:
Har ingen aning om vad det är för årsmodell, har haft den i ett år drygt. Fick den av polaren som inte ville ha fler p-boter på den där den stod på gatan så jag ställde den på min parkeringsplats. Tror 440 kom -89, så den lär inte vara äldre än så :) . Vet ej vad som skiljer årsmodellerna mellan. Nu ska jag ner och plocka bort soppapumpen som jag ska slänga dit på min R5:a, men hela bilen är din för 500:- så det är bara att du hyr ett släp och hämtar den eller kommer och plockar av det du ska ha för 500:- så forslar jag bort den sen. Motorlyft och verktyg finns tillgängligt. Vill du ha den så är det bara att ringa mig, 070-40616677. Den ska ändå skrotas nån gång i framtiden när man orkar bogsera den 2 kilometer till skroten :D

Aja, bra å veta iallafall... Men det är ju en bit ut till dig, så chansen är minimal... Jag vill hålla nere projektet på marken så länge det går.. dvs. pilla lite ibland tills den är ok... ;)

Hur långt är det annnars till arboga?

Ceee ya l8r....

Jag har runt 14 mil till sthlm, sen beror det väl på om man ska till södra delarna eller inte. Bara att du hör av dig isåfall, den står där tills tjejen vill ha värme i sin bil. (elstolpe vid rutan)

Edit/ kollade i papprena som låg i bilen, det var en 89'a. Framrutan var fräsch och soppapumpen passade ej så den sitter på 440'n. Har man startkablar så kanske det går att köra den till sthlm...

Dee_cati skrev:
Jag har runt 14 mil till sthlm, sen beror det väl på om man ska till södra delarna eller inte. Bara att du hör av dig isåfall, den står där tills tjejen vill ha värme i sin bil. (elstolpe vid rutan)

Edit/ kollade i papprena som låg i bilen, det var en 89'a. Framrutan var fräsch och soppapumpen passade ej så den sitter på 440'n. Har man startkablar så kanske det går att köra den till sthlm...

Ok, som det ser ut nu är det enda som intresserar mig framrutan... =)

Det är ju inte samma motor i den... =(

Men tack i alla fall.....

/Zana

Några missljud? Riv dän kopplingen, skulle inte förvåna mig om det handlar om skuret lager

Eftersom bilen är framhjulsdriven med tvärställd motor är det ganska trångt. En fördel är om du har tillgång till en lyft eftersom du måste plocka ur växellådan underifrån, tänk på att du kanske måste hänga upp motorn i nånting uppifrån undertiden lådan är ur. Det är en klar fördel om du har tillgång till en assistent oxå. Köp en kopplingssats och byt allting när du ändå har det nere, troligast är att lamellen är tvärslut och det har antaglingen gjort att urtrampningslagret har hamnat på trekvarten, alternativt lagret har pajat. Men som sagt byt alltihop när du ändå har skiten nere så vet du att det är sjysst sen.

GixxerJensa skrev:
Eftersom bilen är framhjulsdriven med tvärställd motor är det ganska trångt. En fördel är om du har tillgång till en lyft eftersom du måste plocka ur växellådan underifrån, tänk på att du kanske måste hänga upp motorn i nånting uppifrån undertiden lådan är ur. Det är en klar fördel om du har tillgång till en assistent oxå. Köp en kopplingssats och byt allting när du ändå har det nere, troligast är att lamellen är tvärslut och det har antaglingen gjort att urtrampningslagret har hamnat på trekvarten, alternativt lagret har pajat. Men som sagt byt alltihop när du ändå har skiten nere så vet du att det är sjysst sen.

Har hållt på i veckan, men fick inte isär motorn - växellådan... Har hängt upp motorn och lådan i spännband, så det ska nog gå bra... Assistenten är väl isåfall sambon som blir otålig så fort det inte hänt nåt på 10 minuter... Ni vet hur det är.... ;)

Har köpt en kopplingssats... Så det ska nog ordna sig... Köpte också en "haynes" men det var pissdålig genomgång av momenten, hade klarat det precis lika bra utan skiten...

Där jag stannat är att jag inte hittar/kommer åt startmotorn samt att högra axeln inte vill lossna... Dessa två måste loss innan lådan lossnar eller har jag fel??

Tack för all hjälp grabbar! I morgon ger jag mig på skiten igen....

Mvh
Zana J...

Byta motor för att kopplingen trasslar? Nejdu....

Skall mycket till för att spränga en kopplingslamell på en bil och i så fall är det sprängkåpan på växellådan som går i bitar.
Är troligen urtrampningslagret om skuret, möjligen tryckplattan som pajjat på nåt vis.
Var noga med att centrera lamellen mot svänghjulet innan du monterar ihop allt, annars får du garanterat ett nervöst sammanbrott när du skall montera växellådan mot motorn.

Pebl skrev:
Byta motor för att kopplingen trasslar? Nejdu....

Skall mycket till för att spränga en kopplingslamell på en bil och i så fall är det sprängkåpan på växellådan som går i bitar.
Är troligen urtrampningslagret om skuret, möjligen tryckplattan som pajjat på nåt vis.
Var noga med att centrera lamellen mot svänghjulet innan du monterar ihop allt, annars får du garanterat ett nervöst sammanbrott när du skall montera växellådan mot motorn.

Jo, kanske det...

Men jag får inte lådan att släppa från motorn... Har lossat alla drivaxlar och alla bultar... Men fattar inte vad det är som håller ihop allt nu... Hur sitter startmotorn fast? Är det "bara" dom tre bultarna på motsatta sidan??

Har jobbat kanske 20 timmar på det här nu och mitt tålamod har tagit slut jävligt många gånger...

Vad fan ska jag ta mig till... :(

Vill inte bryta isär allt och stå där som ett fån när jag upptäcker att jag missat en bult eller nåt annat skit... Men det är mycket nära nu.......

Hur lätt ska det gå att få isär lådan från motorn? Kan tillägga att halva lådan går att få en glipa på 3-4mm med en skruvmejsel instucken, men andra sidan sitter fast (den sidan där startmotorn sitter)

Känner någon att ni vill hjälpa mig kan ni räkna med en 500-lapp i fickan om växellådan släpper från motorn... Orkar helt enkelt inte mer nu...

/Zana

NU kommer jag inte helt ihåg, men det är jävligt surt att byta startmotorn endast och det var en bultjävel som var lite dold och svår att komma åt. Kolla EXTRA noga överallt och bänd så in i helvete, inget kan gå sönder där om du bänder i godset. En kofot är att rekommendera, och bilen på pallbockar. Men jag har för mig att det var endast 3 bultar :va

Dee_cati skrev:
NU kommer jag inte helt ihåg, men det är jävligt surt att byta startmotorn endast och det var en bultjävel som var lite dold och svår att komma åt. Kolla EXTRA noga överallt och bänd så in i helvete, inget kan gå sönder där om du bänder i godset. En kofot är att rekommendera, och bilen på pallbockar. Men jag har för mig att det var endast 3 bultar :va

Tack mina vänner... Bilen är fixad....

Satt en sista sketen bultjävel nedanför startmotorn som man endast såg när man tog bort värmeskölden mellan grenröret och motorblocket...

Summan av kardemumman: En av "dämpfjädrarna" i lamellen hade brutit sig ut och hade klämts mellan korgen och lamellen... Plus att urtrampslagret var glappt som inåthelvete...

Nu känns kopplingen som att trycka foten i en hink varmt smör.... =)

Kan bara säga att det var inte lätt, det var förbannat jobbigt... Tog en vecka. Boken hjälpte inte ett skit, den la jag åt sidan nästan på direkten...

Men iallafall, nu kan man byta kopplingen på en 440 från 94 på ett par timmar max... Man lär sig en del när man ligger och kravlar 8h om dan runt hela motorn, plus alla svettiga drömmar... hehe.... ;)

/Zana

haha de där är jävliga att riva lådan på, dels ska man ju lossa en bärkonstruktion under halva bilen.
Tänk på att ofta sitter startmotorn med nån bult från andra hållet eller på en pinnbult med mutter från andra sidan de vanliga bultarna

edit: såg att du löst det själv.

Men jag kan anställa dig att byta på sånna där på ett par timmar, för fy fasen vad den där ramkonstruktionen under kan vara jävlig tat bända ner o få i mellan lådan.

Silwer skrev:
haha de där är jävliga att riva lådan på, dels ska man ju lossa en bärkonstruktion under halva bilen.
Tänk på att ofta sitter startmotorn med nån bult från andra hållet eller på en pinnbult med mutter från andra sidan de vanliga bultarna

edit: såg att du löst det själv.

Men jag kan anställa dig att byta på sånna där på ett par timmar, för fy fasen vad den där ramkonstruktionen under kan vara jävlig tat bända ner o få i mellan lådan.

Äsch... Kryssramsbalken var minsta problemet... La lådan lite på sniskan bara, men det jävliga var att jag inte förstod att den skulle loss.. Försökte förtvivlat sära på lådan utan att lossa ner balken... Fuck... :-/

Säg bara till, för 1500:- byter jag kopplingen.. hehe.... Investerade i en tryckluftsspärrnyckel, den var mycket hjälpsam....!

Är det förresten nån som vet hur mycket det går på att byta en koppling? Hur mycket har jag tjänat in på mina blod svett och tårar?

Ska köpa en stereo, vore kul å se om jag tjänat in tillräckligt för att stereon ska bli "gratis"
... ;)

/ZZZzzzzzz

Pebl skrev:
Kopplingsbyte brukar väl kosta sisådär 800 spänn ?

Så du menar att det finns firmor som lyfter av växellådan och byter koppling för 800:-

:kocko

Jag hade gjort det för 500:- :D Näemen runt 4000:- med material på det billigaste stället skulle jag gissa på, sen går det nog bara uppåt. Någorlunda seriöst ställe då...

Dee_cati skrev:
Jag hade gjort det för 500:- :D Näemen runt 4000:- med material på det billigaste stället skulle jag gissa på, sen går det nog bara uppåt. Någorlunda seriöst ställe då...

Ok, tack för ditt svar... Och hjälpen annars... =)

Mvh
Zana

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back