Totalkris: Kopplingsras... Help needed!

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Tjabba!

Problem med min bruksbil. Volvo 440 GL 1994.

Idag pajjade någonting i kopplingen. Vill nu höra med er om olika teorier osv.. Kanske lite bollplank ang. åtgärder...

Jag drog iväg på tvåan nere vid globen, och när jag tryckte in kopplinge för att växla upp gick det lite trögt, på något konstigt sätt. Kan inte riktigt minnas hur det kändes, men att någonting hände är klart.

Svängde in mot OK, och när jag sen skulle få i en växel från friläge kände jag att kopplingen inte kopplade ur, fick slita lite för att få i ettan... Och när man väl får i ettan, skuttar den iväg med ett litet skrik dvs. som om kopplingen inte tog för fem öre.... :-(

För att komma iväg var jag tvungen att stänga av motorn, lägga i ettan och starta med växeln i och lite halvt nertryckt koppling... När man har varv på både maskin och drivlina är det dock inga problem att växla osv... Kanske är så på alla bilar oavsett om kopplingen är skuren, tänker på crossar där man utan problem växlar utan koppling om man växlar vid rätt "hjul&motorvarv"...

Kan det vara så att det är kopplingsstaget som gett upp, eller är det nån lamell som splittrats eller så?

Jag har aldrig mekat koppling på bil, så jag kan inte riktigt komma fram till vad det kan vara, så kanske nån av er känner igen symptomen... Plus att jag så sent som igår läste att kopplingen på volvo-400-serien ska vara jävulsk svår att meka med...

Kom på att när man kör med växel i coh trycker ner kopplingen lite halvmycket så skorrar det och vibrerar, precis som om det var en lamell som splittrats eller någonting liknande, för den har väl våt lamellkoppling? (Som sagt är jag helt novis på bilmotorer)

Behöver man lyfta ur motorn för att meka koppling?

Jag har ett annat transportmedel och det är motorcykel, men på morgonen är det nästan frost, plus att regnet faller ner hela jävla tiden... Åker otroligt mycket i jobbet... Minst 10mil om dan... Har kört bilen snart 5000 mil utan problem, fan va jobbigt att det händer nu....

Men iallafall, skulle bli jävligt lycklig om nån kunde ge mig tipps på vad felet kan vara, och vad jag ska kolla på för att kunna gå vidare.... Bilen står nu på parkeringen utanför Mekonomen-Årsta... :(

Mvh
Zana J.

Jag som för ett par dagar har sprutat sparklådorna och hjulhusen osv med rostskydd och spacklat upp + eliminerat all jävla rost... Skulle gå och köpa ny stereo idag efter att jag monterat ny ruta på passagerarsidan efter att skurkjävlarna sondde den gamla stereon... Jag är helt förtvivlad.... :( :( :huvet

Med andra ord:

Ska jag köpa en kopplingssats från Mekonomen när jag bogserar hem skrotet... Eller ska jag söka efter en ny 2liters B20F motor på skroten? Eller ska jag skicka skrotet direkt till skroten???

Kopplingssatsen, vad ingår i den? Den kostar 1400:- Bara lameller? Metallskivorna också?

Ähhh, kom igen nu....

/Zana

Tjena, kolla först om kopplingsgaffeln rör sig när man trampar ned kopplingen (sticker ut en pinne från växellådan där vajern är fäst vid.)
Det är torrkoppling, behöver inte lyfta ur spisen för att byta, ganska trångt att få bort växellådan dock.

Vet inte exakt vad som ingår i kopplingspaket från Mekonomen, borde vara lamell, tryckplatta och urtramningslager.

/Robert

RG skrev:
Tjena, kolla först om kopplingsgaffeln rör sig när man trampar ned kopplingen (sticker ut en pinne från växellådan där vajern är fäst vid.)
Det är torrkoppling, behöver inte lyfta ur spisen för att byta, ganska trångt att få bort växellådan dock.

Vet inte exakt vad som ingår i kopplingspaket från Mekonomen, borde vara lamell, tryckplatta och urtramningslager.

/Robert

Gaffeln rör sig... Ska testa att spänna upp den rejält, men tror inte det ändrar någonting...

Men tror du det är kopplingen som fuckat upp sig, eller?

Kommer jag som har tummen mitt i hand när det kommer till bilar klara av ett kopplingsbyte??

Kopplingen fungerade 100% innan, inget slir eller hackande..... :( :( :(

/Zana

Det du först skall göra är att låna en Haynes verkstadsmanual till 440 från närmsta bibliotek. I den finns en bra beskrivning av ett kopplingsbyte. Morsan har också en 440 med halvkass koppling. Tilläggas kan att den har ombesiktning pga av förhögt lambdavärde. Hollänsk volvo = SKIT

Zana skrev:
Kom på att när man kör med växel i coh trycker ner kopplingen lite halvmycket så skorrar det och vibrerar,

Nått knas med urtramningslagret/tryckplattan låter det som.
Svårt hitta fel via internet dock.

Hur mycket rörde sig gaffeln?

RG skrev:
Nått knas med urtramningslagret/tryckplattan låter det som.
Svårt hitta fel via internet dock.

Hur mycket rörde sig gaffeln?

Hur mycket den rörde sig vet jag inte... Men den rörde sig ialllafall... Kollade med pinne mellan pedal-säte...

Jaja, nu ska jag snart röra mig mot bibblan... Om nån annan expert vill lägga ett utlåtande är det väldigt uppskattat från min sida...

Och att holländsk volvo är skit är kanske lite att ta i... :hihi

Tack för hjälpen!

"gaffeln" är ett klassiskt gammel Opel problem iaf :)

Själv satsar jag mina sista ören på urtrampningslagret.. Inte hört några missljud från lagret innan?

Rammstein skrev:
"gaffeln" är ett klassiskt gammel Opel problem iaf :)

Själv satsar jag mina sista ören på urtrampningslagret.. Inte hört några missljud från lagret innan?

Nope, inga missljud innan... Lådan + kopplingen har alltid varit en fröjd.... men när jag tänker efter så känns kopplingen STENHÅRD efter man kört en modern bil... Men så är det iofs på min andra bil en opel kadett 89´....

Hoppas det löser sig....

Finns en motor på blocket, för 2500:- men den finns i blekinge... uuurrrkkk...

/Zana

Det är inte så svårt att byta koppling på den, har både 440 och renault 5 och det är samma på dem båda. Med verkstadshandbok fixar du det lätt.
Vill du ha en komplett 440 så kan du få köpa min billigt, kopplingen är fräsch på den, likaså lådan. Enda felet just nu är avgassystem och tändspole, går som en traktor ibland men annars hur fint som helst. Rostig som as dock.

Kopplingen i en vanlig bilmotor ser absolut inte ut som en vanlig hojkoppling, bara så du vet :) Jag skulle inte köpt nåt innan jag konstaterat vad felet var.
/Nisse Järnet från MikkEs konto

Att byta koppling på dessa(eller bara kontrollera) är inte så knepigt. Men att kopplingen rasa så där då skulle jag gissa på uttrampnings lager eller kanske bara staget. Kolla hur mycket armen rör sig. Och ja kopplingen är lite trög i dessa volvo lådor. Jag har två verkstads böcker du kan få köpa den ena. Eller varför inte hela 460in.

Qwerty skrev:
Att byta koppling på dessa(eller bara kontrollera) är inte så knepigt. Men att kopplingen rasa så där då skulle jag gissa på uttrampnings lager eller kanske bara staget. Kolla hur mycket armen rör sig. Och ja kopplingen är lite trög i dessa volvo lådor. Jag har två verkstads böcker du kan få köpa den ena. Eller varför inte hela 460in.

Hann inte kolla vidare den här helgen.... Men en verkstadshandbok vill jag ju gärna lägga vantarna på... Ring mig eller skicka sms så kommer jag, ett plus vore ju om det kunde ske idag (söndag)

/Zana

Tel: 0704936972

Jag lägger min 5 öre på tryckplattan eller urtrampningslagret.

Kom ihåg att du måste centrera kopplingen sen också, annars får du inte dit växellådan. :)

Dee_cati skrev:
Det är inte så svårt att byta koppling på den, har både 440 och renault 5 och det är samma på dem båda. Med verkstadshandbok fixar du det lätt.
Vill du ha en komplett 440 så kan du få köpa min billigt, kopplingen är fräsch på den, likaså lådan. Enda felet just nu är avgassystem och tändspole, går som en traktor ibland men annars hur fint som helst. Rostig som as dock.

Vad är det för årsmodell? Lägger max 2000:- på en 440, från 94...

Behöver vindruta också, ingen som har en liggandes???

Solid snake skrev:
Jag lägger min 5 öre på tryckplattan eller urtrampningslagret.

Kom ihåg att du måste centrera kopplingen sen också, annars får du inte dit växellådan. :)

Jaja, bara det beskrivs av haynes.... =)

Brukar inte vara några problem för mig när jag väl sätter igång... ganska tekniskt lagd... Plus att jag gärna lägger till kopplingsbyte på bil till min meritlista.. hehe...

Zana skrev:
Jaja, bara det beskrivs av haynes.... =)

Brukar inte vara några problem för mig när jag väl sätter igång... ganska tekniskt lagd... Plus att jag gärna lägger till kopplingsbyte på bil till min meritlista.. hehe...

Haynes måste beskriva hur man gör, annars e dom dåliga, kopplingsbyte är inte svårt, har gjort det på många volvo:s.

Jag har en sönderplockad mercamotor o sen ihopsatt igen + toppackningsbyte på en saab 900 på min meritlista + en massa annat som e lätt. ;)

Zana skrev:
Vad är det för årsmodell? Lägger max 2000:- på en 440, från 94...

Behöver vindruta också, ingen som har en liggandes???

Har ingen aning om vad det är för årsmodell, har haft den i ett år drygt. Fick den av polaren som inte ville ha fler p-boter på den där den stod på gatan så jag ställde den på min parkeringsplats. Tror 440 kom -89, så den lär inte vara äldre än så :) . Vet ej vad som skiljer årsmodellerna mellan. Nu ska jag ner och plocka bort soppapumpen som jag ska slänga dit på min R5:a, men hela bilen är din för 500:- så det är bara att du hyr ett släp och hämtar den eller kommer och plockar av det du ska ha för 500:- så forslar jag bort den sen. Motorlyft och verktyg finns tillgängligt. Vill du ha den så är det bara att ringa mig, 070-40616677. Den ska ändå skrotas nån gång i framtiden när man orkar bogsera den 2 kilometer till skroten :D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back