Total motorrenovering på gång..

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Ska totalrenovera min motor till en Suzuki dr 650 -90. Kamkedjan gick av och saboterade det mesta..

Vad blir billigast/bäst? Måste lämna ifrån mig toppen för inslipning av ventiler osv. Kanske plana den åxå?

Cylindern ska borras om och ny kolv i..

Var köper man delar? Finns någon där ute som kan tänkas hjälpa till?

Vad borde en totalrenovering som detta kosta???
Bara ta tag i det så man kan åka till sommaren igen =)

Tack å hej
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Kolla ebay!! Jag köpte en topp till min hoj från Tyskland för 1800. Det blev mycket billigare än att fixa den gamla.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Tror att det billigaste alternativet kan bli att hitta en annan motor, ev med komplett elsystem om det blir från en annan årsmodell!

Topp: Ca 1800:- som någon tidigare skrev.
Cylinderborrning och kolv: Ca 2500:-
Kamkedja: Låt oss säga ca 1000:-
Packningssats: Ca 1200:-

Dessa delar och arbeten = Ca 6500:-
Sedan tillkommer det egna arbetet och ev andra kostnader!
(Är kedjesträckaren i gott skick?)
(Är dreven på vev och kam i bra skick, eller har den slitna kedjan sabbat dom så att den nya kedjan slits ut på nolltid?)
(Är teflonstyrningarna för kedjan i gott skick?)
(Slog kolven i ventilerna så att det ev. finns skador på vevstake och lager?)

Alternativt en beg motor: Ca 4 - 8000:- beroende på skick.
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Tror att det billigaste alternativet kan bli att hitta en annan motor, ev med komplett elsystem om det blir från en annan årsmodell!

Topp: Ca 1800:- som någon tidigare skrev.
Cylinderborrning och kolv: Ca 2500:-
Kamkedja: Låt oss säga ca 1000:-
Packningssats: Ca 1200:-

Dessa delar och arbeten = Ca 6500:-
Sedan tillkommer det egna arbetet och ev andra kostnader!
(Är kedjesträckaren i gott skick?)
(Är dreven på vev och kam i bra skick, eller har den slitna kedjan sabbat dom så att den nya kedjan slits ut på nolltid?)
(Är teflonstyrningarna för kedjan i gott skick?)
(Slog kolven i ventilerna så att det ev. finns skador på vevstake och lager?)

Alternativt en beg motor: Ca 4 - 8000:- beroende på skick.


Det verkar bara vara så svårt att hitta en beggad motor.. Och så tänker man att den lär ju vara sliten den med..

Jag lär nog byta vippor samt kamaxel med. duktigt slitna ytor, härdningen är borta typ..

Nya ventiler med allt som hör till, nya vippor och kamaxel, nya kamkedja samt cylinder och borrning.. Hörde att bara jobbet skulle de ha 6000 för :rolleyes:

Det är en ventil som är lite krokig ( stänger nästan ) samt små märken i kolven.. Kan vevaxel och lager vara skadade av det?

Och en fråga till..

Är det någon som vet vilka motorer som kan passa i min -90:as ram?

Om jag får tag i en utbytesmotor, vilka årsmodeller passar??
 
Last edited:

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Troligen inte !!!

Håller nog med dig, verkar inte så... Men DYRT att renovera!!!

Hittade denna:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220721382802#ht_500wt_1147

Kanske är nått?

Nej, toppen från en 2006 passar inte på en 1990. Mycket av motorn och hojen omdesignades 1996 så du får leta på tidigare modeller.

Leta info på http://www.thumpertalk.com eller på http://www.advrider.com/forums/ men tänk då på skillnaden pre resp after 1996

Kanon, tack!
 
Last edited:

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
För 6000:- ingår kanske cylinderborrningen?! Och sedan är nog ur och i-montering av motorn med i priset. Så om du skruvar ur och i motorn själv så blir det nog några tusen billigare, men då kanske det är lika bra att fortsätta och göra resten också :smasha
Hur många mil har den rullat med tanke på kammen?
Det kanske är idé att fundera på ebay-motorn om din har gått långt, eller inte fått den service den borde fått!
Då kan nog resten av motorn vara i snarlikt skick som kedjan och kammen, bara att kedjan sa upp sig först!
Det är inte kul att delrenovera, och sedan säger nåt annat upp sig när effekt och vrid återställs :gnissla

Hör av dej om det är något jag kan stå till tjänst med :tummenupp
 
Last edited:

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
För 6000:- ingår kanske cylinderborrningen?! Och sedan är nog ur och i-montering av motorn med i priset. Så om du skruvar ur och i motorn själv så blir det nog några tusen billigare, men då kanske det är lika bra att fortsätta och göra resten också :smasha
Hur många mil har den rullat med tanke på kammen?
Det kanske är idé att fundera på ebay-motorn om din har gått långt, eller inte fått den service den borde fått!
Då kan nog resten av motorn vara i snarlikt skick som kedjan och kammen, bara att kedjan sa upp sig först!
Det är inte kul att delrenovera, och sedan säger nåt annat upp sig när effekt och vrid återställs :gnissla

Hör av dej om det är något jag kan stå till tjänst med :tummenupp

Skickat PM till dig

KAnske lika bra om man renoverar att borra upp några dimensioner? Vad kan man ta ur cylindern utan att riskera något? Klarar man att gå från 650 till 700cc??

Kanske en vassare kam åxå??

Hmm... Nu far tankarna iväg....:va
 
Last edited:

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Skickat PM till dig

KAnske lika bra om man renoverar att borra upp några dimensioner? Vad kan man ta ur cylindern utan att riskera något? Klarar man att gå från 650 till 700cc??

Kanske en vassare kam åxå??

Hmm... Nu far tankarna iväg....:va

Det är klart att tankarna ska få vingar :)

700cc "bör gå"! Om inte motorn ritades ursprungligen som en 600cc som "biffats upp till 650" :confused:
Vi får mäta och se godstjockleken och vilka kolvar som finns.

Men kanske en lagom vass kam, högkompskolv, portning, moddat avgassystem, mer luft och bränsle :D

Men plocka ihop alla delar som tillhör motorn (även det som du hittade inuti + avgassystem, och lägg i en kartong för enkel transport :tungan
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Det är klart att tankarna ska få vingar :)

700cc "bör gå"! Om inte motorn ritades ursprungligen som en 600cc som "biffats upp till 650" :confused:
Vi får mäta och se godstjockleken och vilka kolvar som finns.

Men kanske en lagom vass kam, högkompskolv, portning, moddat avgassystem, mer luft och bränsle :D

Men plocka ihop alla delar som tillhör motorn (även det som du hittade inuti + avgassystem, och lägg i en kartong för enkel transport :tungan

I helgen ska motorn plockas ur och sättas på en ställning. Avvaktar en stund för att se om någon vettig utbytesmotor ramlar in, har annons ute, annars blir det renovering!

Redan nu har en svarat med att ha den perfekta motorn till salu. 4000 var mitt bud och att den skickas med bussgods mot postförskott. Killen sänkte då priset till 2500 och ville ha pengar på kontot för "snabb affär" självklart skulle jag få alla hans "uppgifter" för att känna mig säker. Svarade att jag då gärna kan åka 30 mil för att hämta den för 2500, har inte hört nått efter det..
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Redan nu har en svarat med att ha den perfekta motorn till salu. 4000 var mitt bud och att den skickas med bussgods mot postförskott. Killen sänkte då priset till 2500 och ville ha pengar på kontot för "snabb affär" självklart skulle jag få alla hans "uppgifter" för att känna mig säker. Svarade att jag då gärna kan åka 30 mil för att hämta den för 2500, har inte hört nått efter det..

Konstigt! :rolleyes:
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Motor på ingång!

Hittade en -94 dr650 motor som i skrivandets stund är på väg hitåt!

Spännande att se skicket. Funderar på att helt enkelt byta ut min nuvarande motor mot -94:an. Hur blir det med elsystemet? Min hoj är ju byggd utan elstart och nu kommer antagligen inte kabelsystemet passa ihop. Har ett litet 7Ah batteri under en kåpa och har inte så mycket mer plats. Vill helst inte byta ut det men räcker det till elstart?

Antar att det är bättre att skifta motor helt än att plocka toppen till min gamla eller?? Vad blir bäst?
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Hittade en -94 dr650 motor som i skrivandets stund är på väg hitåt!

Spännande att se skicket. Funderar på att helt enkelt byta ut min nuvarande motor mot -94:an. Hur blir det med elsystemet? Min hoj är ju byggd utan elstart och nu kommer antagligen inte kabelsystemet passa ihop. Har ett litet 7Ah batteri under en kåpa och har inte så mycket mer plats. Vill helst inte byta ut det men räcker det till elstart?

Antar att det är bättre att skifta motor helt än att plocka toppen till min gamla eller?? Vad blir bäst?

Det beror på skicket på den nya motorn + ev. klipp och skarvning av elsystem.

Fick/köpte du med elsystemet till "nya" motorn?

(Det är alltid en fördel att ha elsystemet som passar komponenterna i motorn när det diffar på årsmodell!)

Men annars går det "förmodligen" att flytta över laddning, tändning, mm från din gamla motor, men då stämmer det inte mot startmotorn! :va

Sitter det kick på den nya motorn? I så fall går det att skippa elstarten?

Batteri för din kickstartsmodell:
YB5L-B 5 Ah - CCA 95

Batterier som sitter i elstartsmodeller:
YTX14-BS 12Ah - CCA 310
YTX9-BS 8Ah - CCA 180
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Det beror på skicket på den nya motorn + ev. klipp och skarvning av elsystem.

Fick/köpte du med elsystemet till "nya" motorn?

(Det är alltid en fördel att ha elsystemet som passar komponenterna i motorn när det diffar på årsmodell!)

Men annars går det "förmodligen" att flytta över laddning, tändning, mm från din gamla motor, men då stämmer det inte mot startmotorn! :va

Sitter det kick på den nya motorn? I så fall går det att skippa elstarten?

Batteri för din kickstartsmodell:
YB5L-B 5 Ah - CCA 95

Batterier som sitter i elstartsmodeller:
YTX14-BS 12Ah - CCA 310
YTX9-BS 8Ah - CCA 180

Aha.. Jo, fick med elsystem med laddnig, tändning osv. Kanske kan fungera mot mitt batteri då? Lite meck att sy ihop systemen bara..

Såg på den nya motorn att det finns ett pluggat hål i motorkåpan där kicken ska sitta med texten runt: Kick starter.. Kan det vara så väl att man ev skulle kunna flytta kicken från gamla motorn till nya?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top