Total formatering av hårddisk?

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Hejsan!

Jag undrar hur man gör en total formatering av hårddisken så man inte kan återskapa informationen på den. Jag ska lämna iväg min hårddisk för att få en ny och litar inte på att företaget omformaterar den helt och hållet.

Kör win xp pro om det hjälper och det gäller en bärbar dator.

MBGIRL skrev:
2348257 Hejsan!

Jag undrar hur man gör en total formatering av hårddisken så man inte kan återskapa informationen på den. Jag ska lämna iväg min hårddisk för att få en ny och litar inte på att företaget omformaterar den helt och hållet.

har ingen aning om ifall windows egen formaterare blåser helt, annars kan du ladda ner tex ubuntus skiva och använda deras formaterare för den tar exakt allt

Vi har några slags disketter på jobbet som vi köper av något företag. Vet ej vad dessa gör exakt mer än att de endast kan användas en gång och att de är till för just det som du beskriver. De blåser rent hårddisken totalt så att någon annan aldrig kan komma åt vad som funnits där.

Har för mig att jag sett något liknande eller samma slags disketter på migrationsverket där jag jobbade ett tag förr.

Enkla metoden är väl dock att helt sonika skrota disken det gäller. Ta ut den och elda upp fanskapet??

Dark_Messenger skrev:
2348432 Vi har några slags disketter på jobbet som vi köper av något företag. Vet ej vad dessa gör exakt mer än att de endast kan användas en gång och att de är till för just det som du beskriver. De blåser rent hårddisken totalt så att någon annan aldrig kan komma åt vad som funnits där.

Har för mig att jag sett något liknande eller samma slags disketter på migrationsverket där jag jobbade ett tag förr.

Enkla metoden är väl dock att helt sonika skrota disken det gäller. Ta ut den och elda upp fanskapet??

Haha det hade jag mer än gärna gjort men tror inte företaget som vill ha den i utbyte mot den nya tycker det är en sån bra idé :gnissla

MBGIRL skrev:
2348607 Haha det hade jag mer än gärna gjort men tror inte företaget som vill ha den i utbyte mot den nya tycker det är en sån bra idé :gnissla
Ok. Så hårddisken måste vara hel.. :va Du kan ju formatera den flera gånger då. Har för mig att jag läst att ju fler gånger man formaterar desto svårare blir det att "återfinna" gammal data... Finns säkert mer insatta här som kan kommentera/dementera detta. Good luck! :tummenupp

Dark_Messenger skrev:
2348670 Ok. Så hårddisken måste vara hel.. :va Du kan ju formatera den flera gånger då. Har för mig att jag läst att ju fler gånger man formaterar desto svårare blir det att "återfinna" gammal data... Finns säkert mer insatta här som kan kommentera/dementera detta. Good luck! :tummenupp

Njae, det hjälper inte att formatera flera gånger. Hon bör köra med ett program som först tömmer och därefter skriver över disken flera gånger.

Här är ett som jag har för mig någon hade använt:
http://dban.sourceforge.net/

Det finns endast ett företag idag som klarar av att tömma all data på disken. IBAS expert eraser heter programmet och fungerar mycket bra. De andra s.k raderingsprogramvarorna gör inte hela "jobbet" viss information är återskapningsbar trots att formateringen körs. Att en hårddisk ska skrivas mer en 1 gång är endast för att tillfredställa den mest paranoida personen, det går med IBAS att välja överskrivning 1 till 7 ggr. IBAS fungerar dock inte på hårddiskar som har freeze-lock funktion, det finns inget program som fixar den funktionen tyvärr. Är det så att din disk är relativt ny är chansen stor att den har freeze-lock.

Så, kort sagt, enda sättet för dig att vara helt säker på att din data inte ska gå att återskapa är att köra disken i en metall-tugg.

Det finns program som skriver hela hårddiskens yta med skräp ett antal gånger så att det blir extremt svårt att plocka fram vad som varit på den innan. Gå till www.download.com, sök på "erase hard drive" så får du flera träffar. Ta något som verkar bra.

En liten historia:
Jag fick hårddiskkrash i min hem-pc. Jag fick en "ny" hårddisk av supportföretaget. Den hade suttit i en dator (förmodligen också en hem-pc) som tydligen brukades av en tonårskille. Han hade massa bilder på sig själv och flickvännen. Um...hello. :D

MBGIRL skrev:
2348257 Hejsan!

Töm hårddisken, - fyll upp med nån lagom stor divx fil och gör kopior av denna tills disken är full.
Så finns det inget att återskapa.

jag har testat lite olika varianter på formatering bland annat att fylla upp disken flera gånger och testat mig fram...

Tog två av mina säkraste hårddiskar som jag i berget kunde säga att dom ska inte gå att plocka ut ngr som helst info på..

Vad jag sket på mig efter en polare som jobbar tillsammans med rikskrim visade att dom två diskarna hade han återskapat 96 och 92 % av !!!

Man är aldrig säker när det kommer till datalagring, jag ska bränna/smälta mina diskar i fortsättning...

Ja just, programmet han körde heter Encase..
Sökt lite info om det och det verkar fixa det mesta...

På jobbet har vi faktiskt en HD tugg, som maler disken till fragment som
är max 8mm stora, tar ca:2 minuter per disk men sedan kan man sova lungt :D

MBGIRL skrev:
2348257 Hejsan!

Testa KILL DISK :tummenupp
//Robin

Back