Toru Bouve aka Toru "suzuki" Bouve

Om bandagsfolk ska få tillåtelse att skriva om alla sina delikata problem på racingforumet så ska racerfolk isf få lov att skriva om alla delikata problem på erat bandagsforum! :glömdet

Jag vet att det var 221st som körde Mantorp samtidigt som det var SM/SO på Falkenberg som hade 119st. Att bandagar håller på att ta död på Svensk racing vet vi sen innan. :död

Så gissa varför man blir pissed of av att bandagarna nu även tar över racingforum!! Hälften av trådarna hanldar om tejpa lampor, konstiga slitage på Michelindäck som ingen någonsin kommer tävla på i ett Mästerskap osv osv..

Skapligt bittert. :rolleyes: Just nu verkar allt på förstasidan i racingforumet ha ganska mycket med racing att göra.
 
Och frågan/påståendet i denna tråden handlar ju om en fd wsbk förare,,, men det är väl inte racing det heller..

:7peta
 
Ja, det är kanske smart att 70% av Superbikeförarna kör på bandagar och kanske rekryterar nya förare istället för att tävla samma helg som det är SM/SOrace? Dom 7st som råkade tävla i Superbike i år var nog dumma och tänkte inte på racingens överlevnad.. :huvet

Men förutom det så ja bandagar är perfekt första steg in till racing och inget jag sagt emot på.

Smart eller inte, precis som jag har sagt tidigare i diskussionen om racingens överlevnad:
Om kunden inte köper produkten så är det inte kunden det är fel på.

Det gäller istället att fundera på VARFÖR 70% av förarna i ett startfält väljer att gå någon annanstans istället för att tävla i "sin" serie. Mer körtid? Lägre kostnad? Roligare sällskap? Bättre bana?

Men nu tycker jag vi lämnar ämnet, då tråden absolut inte handlade om detta. Föreslår att vi startar en ny tråd ang detta om det ska diskuteras vidare.
 
Om inte jag minns fel Axxexs, så var det många här på Sporthoj som ställde upp för att du skulle kunna tävla för ett par år sedan.
Många hade kanske aldrig satt sin fot på en bana men hjälpte till ändå.

Var lika ödmjuk som du var då, sparka inte på folk som bara vill lära, det är väl trots allt "vi" som gäller när vi alla har ett gemensamt intresse?
 
Jag har ingen aning om vem denna person är och jag har därför inga åsikter om honom eller hans arbete.

En sak är dock säker - ingen som ställer in fjädring genom att torrjucka på en motorcykel kommer någonsin att kallas "fjädringsexpert" i min bok.
 
Måste tyvärr säga att min hoj blev stenhård efter han justerade den, studsade runt på banan som aldrig förr. Justerade om den och då kändes det bra igen och tiderna sjönk igen. Han fick inte dom pengarna han ville ha....
 
Att ställa om någons fjädring för en 500pix så hinner man inte göra mycket om man skall tjäna pengar på det.
Att ställa häng med föraren på. Ställa org. setup eller torrjucka är väl ungefär vad som hinns med om det skall ge någon business. Frågan är om "säljaren" varit otydlig med VAD man får för pengarna?

Det finns hojar man känt på som varit åt helvete genom att bara torrjucka.

Sedan om man kör med slicks och pressar tider krävs lite mer motstånd än att köra normalbandagstider och på icke racestommar. Fast förvisso säger ju en del av er att det blev svampigt efter "fixen" så...

Nåja, jag står inte på någons sida här. Och jag tror inte någon gjort något fel egentligen.
Att skarva lite om sina meriter må vara fult men inte så ovanligt.

Självklart tycker jag ni som känner er lurade skall komma överens om något med den som sålt tjänsten.
Men hela slanten tillbaka? Ptja om du ber om att få städat och du tycker att det är dåligt städat, så får ju denne i min värld ofta en chans att städa om, alternativt dra av på städpengen även om jag inte haft lust att betala alls. Det är ju dock bara subjektiva bedömningar. Om han sätter sig på respektive hoj så KAN det vara så att han tycker han lyckats med något. Inte för jag tror det men finns inget som säger emot heller.

Mina c cent. PUSS
 
fick reda på att man skulle kunna kapa varvtiderna med upp till 5 sek bara av att han typ gungade o rattade lite på fjädringen
gung gung femhunna
 
Att ställa om någons fjädring för en 500pix så hinner man inte göra mycket om man skall tjäna pengar på det.

Jag brukar pröjsa en 500:ing till en kille som är duktig på det där med fjädring t ex när jag bytt hoj.

Klarar förvisso av att mäta och ställa hänget själv, men det är inga pengar så jag tycker ändå att det är värt att någon kunnig gör det, som dessutom ställer in komp/retur till ett bra utgångsläge efter hur jag förklarat att jag kör med hojen. För de pengarna får jag dessutom en grundlig och utförlig förklaring på hur de olika skruvarna påverkar olika saker så att jag lär mig nånting och en vacker dag kan fixa det där själv.

Men visst, nån som bara gungar lite och skruvar på måfå skulle jag inte betala en krona.
 
Men visst, nån som bara gungar lite och skruvar på måfå skulle jag inte betala en krona.

Inte heller en person som gungar och anser sig skruva mer seriöst ska ha en enda krona.

Grundbulten är att en motorcykels dämpning ska ställas in utifrån hur den beter sig under körning. Inte genom att någon gungar på en stillastående hoj och anser sig kunna se när den fjädrar upp med rätt hastighet. Det må ha fungerat på åttiotalets fjädringsprodukter men det fungerar inte alls på moderna fjädringsprodukter utrustade med så kallade topoutfjädrar. Om man ställer in sin dämpning för den del av slaget som har topoutfjäder (del del av slaget man använder då man torrjuckar på hojen) så blir resten av slaget grymt överdämpat med dålig komfort och uselt däckslitage som följd.

En seriös fjädringsingenjör / tekniker väljer sin startdämpning utifrån erfarenhet kring hojens användningsområde, vikt, däck, länkageutväxling med mera. Dämpningen finjusteras sedan utifrån förarkommentar, dataloggning (om det finns tillgängligt) och däckens slitagemönster.
 
En seriös fjädringsingenjör / tekniker väljer sin startdämpning utifrån erfarenhet kring hojens användningsområde, vikt, däck, länkageutväxling med mera. Dämpningen finjusteras sedan utifrån förarkommentar, dataloggning (om det finns tillgängligt) och däckens slitagemönster.

Exakt som vi jobbar i SpoonValley Racing med Daniel Falemo i Pro Superbike.
Dessutom är hela proceduren "rörlig" och ändrar sig efter väderförhållanden och förarens "press" på grejorna.
För att kunna vara till hjälp med fjädring krävs ett samarbete mellan förare och team, man måste känna varandra och förstå vad föraren menar utöver att tolka de signaler som däck, dataloggning osv ger.

/J
 
Jag brukar pröjsa en 500:ing till en kille som är duktig på det där med fjädring t ex när jag bytt hoj.

Klarar förvisso av att mäta och ställa hänget själv, men det är inga pengar så jag tycker ändå att det är värt att någon kunnig gör det, som dessutom ställer in komp/retur till ett bra utgångsläge efter hur jag förklarat att jag kör med hojen. För de pengarna får jag dessutom en grundlig och utförlig förklaring på hur de olika skruvarna påverkar olika saker så att jag lär mig nånting och en vacker dag kan fixa det där själv.

Men visst, nån som bara gungar lite och skruvar på måfå skulle jag inte betala en krona.
Låtit så otroligt många pilla på min hoj, förklarat för dem vad jag är ute efter. Låtit dem provköra. Vissa förstår vad jag vill motverka. Har de lyckats? Inte ett smack. Hitta en användbar startsetup må vara möjligt på detta vis. Att hitta en riktigt bra setup krävs tålamod, rd, kunskap, att man pratar samma språk.

Jag har tagit mig otaliga bandagar, läst en massa. Testat olika oljor. Olika fjädrar, olika länkage, olika bakdämpare. Jag börjar hitta en bra setup för en del banor. Nu är det dags att skriva ner för olika banor, väder och för all del däck...
 
Låtit så otroligt många pilla på min hoj, förklarat för dem vad jag är ute efter. Låtit dem provköra. Vissa förstår vad jag vill motverka. Har de lyckats? Inte ett smack. Hitta en användbar startsetup må vara möjligt på detta vis. Att hitta en riktigt bra setup krävs tålamod, rd, kunskap, att man pratar samma språk.

Jag har tagit mig otaliga bandagar, läst en massa. Testat olika oljor. Olika fjädrar, olika länkage, olika bakdämpare. Jag börjar hitta en bra setup för en del banor. Nu är det dags att skriva ner för olika banor, väder och för all del däck...

Kom förbi vår buss nästa gång du ser den, vi har specialkunskap på Aprilia,Pirelli däck, dataloggning och samarbetet som gör en förare snabbare ;)

/J
 
Kom förbi vår buss nästa gång du ser den, vi har specialkunskap på Aprilia,Pirelli däck, dataloggning och samarbetet som gör en förare snabbare ;)

/J
Kommer gärna förbi och kollar men är rädd att pislappen drar iväg. Visst tar det tid att lära sig själv men kunskapen är ovärderlig.
Inte prillan som syftas på.
 
dem jag vet om att han skruvat på har blivit stenhårda och okörbara (för förarna, han kanske hade kört skitfort, vad vet jag)
mycket möjligt att det är helt rätt på WSBK nivå, men hur många här hemma kör på den nivån och pressar prylarna så hårt ?
Man får väl ställa in det efter förarens körstil, eller ändra förarens körstil om den nu är helt uppåt väggarna.
inte skylla på att hojen är ramsne och liknande vid uteblivna resultat...

en hoj blev skitbra till anderstorp som är snabb och plan, men när samma hoj kom med samma inställning til knutstorp var den okörbar.
Det kanske också något man får informera om när man säljer sin tjänst, nu ställer jag in hojen för DENNA banan som är såhär och såhär, du måste ändra detta och detta eller köpa min tjänst en gång till inför nästa bana.

någon som vet om han ens kom i mål i dem race han startat ?
hur gamla är hans resultat, googlar man så hittar man bara egna artiklar samt att han varit jätteaktiv i greenpeace efter fokuschima innan han kom till sverige.
 
Kommer gärna förbi och kollar men är rädd att pislappen drar iväg. Visst tar det tid att lära sig själv men kunskapen är ovärderlig.
Inte prillan som syftas på.

Det kostar inget att stanna och tjata lite med oss i depån, får vi bara göra vårt jobb med vår förare så har vi alltid tid med besök. :)

/J
 
Last edited:
DMU SBK skulle haft 20 st på gridden med mig och jepsson + en annan som fick problem... så vad gör dom som inte svea riket gör för rr?



Att bandagar håller på att ta död på Svensk racing vet vi sen innan. :död

Så gissa varför man blir pissed of av att bandagarna nu även tar över racingforum!! Hälften av trådarna hanldar om tejpa lampor, konstiga slitage på Michelindäck som ingen någonsin kommer tävla på i ett Mästerskap osv osv..[/QUOTE]
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top