Torsk i poliskontroll

Ett exempel:

Sommaren 2011 hade Polisen en fartkontroll på E4:an norrgående alldeles före avfarten till Arlanda.
Där hade man placerat Polisen med Laserpistolen på en överfart över E4:an.
Alla som körde för fort vinkades in på Arlandaavfarten.
Det omhändertogs ett antal körkort och delades ut många bötesförelägganden.
Detta blev senare under hösten omskrivet/omtalat i media när EN person överklagade sitt bötesföreläggande och hela denna fartkontroll blev ogiltigförklarad, och samtliga bötesföreläggande/indragningar av körkort förklarades också ogiltiga.

VARFÖR?

http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

Det står i RPS anvisningar för hastighetskontroller att den polisman som utför mätningen SKALL stå i anslutning till vägbanan för att mätningen skall vara godkänd, och försedd med varselklädsel för att inte utsätt sig för fara.

Bara det faktum att poliserna inte bär Varselkläder ÄR tillräckligt för att hela kontrollen skall bli ogiltigförklarad, förutsatt att någon överklagar.
Att polismannen som utför mätningen SKALL stå i anslutning till vägbanan är tillräcklig anledning för att hela kontrollen skall ogiltigförklaras, förutsatt att någon överklagar.
Sen kommer alla Kontroller som polisen ska göra före och efter en kontroll,
- Kontroll att lasern är kalibrerad
- Kontroll att lasern varit inne för genomgång i rätt tid
- Kontroll att polismannen som ska göra mätningarna har genomgått utbildning/uppföljning i rätt tid
- Platskontroller, uppmätning, provmätning
- Upprättande av Platsprotkoll
- Ifyllande av platsprotokoll avseende uppmätnin av provplatsen, vilken polisman som ska utföra mätningarna
- mm

En person i min bekantskapskrets blev klockad för +29km på 90väg och fick ett bötesföreläggande för detta.
Efter att han begärt först RÅDRUM, och sedan begärt ut en kopia på detta platsprotokoll så kunde han konstantera:
- Polisen hade mätt på honnom vid ett visst klockslag och detta noterades i platsprotokollet med tidsangivelse.
- 15min senare hade samma polisman utfört Kontrollmätningen, som skall utföras innan man startar kontrollen av fordon, och noterat denna tidpunkt i protokollet.
- Därefter hade polisen "ändrat" tiderna så att platsprotokollet skulle "stämma" tidsmässigt.

Ärendet avskrevs direkt av åklagaren, och polisen fick starta en utredning om "förfalskning" av platsprotokollet istället. Hur det avlöpte har jag ingen aning om, men kan nog tro att det avskrevs.

ALLA ska göra rätt!
 
Last edited:
Jisses, vilka försvarstal. Alla vet väl med sig att vi generellt kör lite fortare än vad skyltarna säger. Egentligen tjänar vi ju inget på att köra fortare om vi inte skall åka väldigt långt, typ Malmö - Haparanda. Jag själv kör även jag för fort ibland, trots att jag sällan tjänar något på det hela.... Gjorde jag för två månader sedan också. Var väldigt sent ute, skulle till ett viktigt planeringsmöte med div läkare. Tröttnade på Svenne som låg o masade.... Tryckte till, susade om och iväg. Rakt in i en kontroll.. Helvete också vad jag såg fånig ut. Länsman sa sig inte ha möjlighet att ge ytterligare rabatt... Låg 40 över "lagligt".. Kostade 4000 spänn och avlämning av lappen på stört... Har gått i två månader nu. Fick besked från Transportstyrelsen att jag kunde få förklara mig för att ev få tillbaks lappen. Dom köpte inte mina argument då "överdraget" från lagligt var för högt, stort.. Blev indraget i två månader. På tisdag, 22 oktober, kör jag igen.... Helvete så klantigt. Å vd skulle jag tjänat i tid... Kanske 2 - 3 min.....:dummer
 
:confused: Du skulle prova den här 30 vägen

den är bred som en landsväg, spikrak och bebyggelse

på ena sidan, den som tycker att det känns

motiverat med 30 där vet inte vad den pratar om.

Känns det så så skulle jag kolla vilken hastighet det är som gäller !
Alltså kolla papperna.
Som har grunden till hastigheten.
Det förekommer misstag, dvs att skyltarna inte är korrekta !
De har blivit felplacerade.
Inte konstigare än att Järnvägsstationen i Arvika skulle byggts i Karlstad !
Och att stationen i Karlstad, ja det är den som skulle byggts i Arvika !

Eller att missnöjda har flyttat hastighetsskyltarna.
Eller varför inte bytt skyltar.
Och då och då får polisen riva böterna för de bötat efter skyltarna men skyltarna har varit felplacerade.
Jag vet, ett halmstrå.
 
Alla som jobbar på/vid väg ska ha varselkläder och det måste gälla polisen också annars är det fan maktmissbruk.

Trafikverket har som krav att om man jobbar vid en väg ska ha varselkläder som ska uppfylla EN 471 klass 3. Jobbar inte så ofta vid väg själv men flera kollegor gör och de är riktigt petiga med sånt men alla använder det. Polisen gör tydligen inte ett jobb med andra ord.
 
Jag försvarar inte fortkörning. Absolut inte! I synnerhet inte i tättbebyggt samhälle.

Men jag försvarar heller inte myndigheter som inte gör sitt jobb korrekt, varesig det är Trafikverket som undanhåller bevis eller sopar bort grus som blivit anmält, Försäkringskassan som inte ersätter svårt sjuka eller Polismyndigheten som startar kontroller utan att ha gjord dom rätta testerna eller fyllt i dom rätta protokollen.
Det måste slå tillbaka på dom som gör fel, varesig dom råkar ha rätt eller inte.

Tänk dig en flygtekniker. Motorn går illa. Utan att göra dom rätta undersökningarna gissar han att "den har nog skurit" och beställer en ny à 10 mille. Nu visade det sig att den hade faktiskt skurit, men hade han haft fel och det i själva verket var en bränslespridare à 10 lakan som behövde bytas, ja då hade han kostat sitt företag enorma pengar.

Man.
Måste.
Följa.
Procedurerna!
 
Bäst hade det väl varit om polisen skyltade med hastighetskontrollen som en pridefestival.
Då hade folk kört sakta där den dagen.

Det är ju därför dom har plåtpoliser.

-------


Jag såg en poliskvinna i Strömstad som stod och mätte bilar.
Hon hade full paradklädsel (Varselväst) och stod i vägrenen uppe på en kulle i en korsning så man såg henne klart och tydligt från tre håll.

Bilarna som körde i 60, bromsade ner lite panikartat och fick åka vidare.
Bilarna som körde i 70 gjorde desamma men fick betala en summa då hon hann mäta innan dom fått laglig hastighet.

Bilarna som kom i motsatt fil (Jag) bromsade jag med, trotts att hon stod med rumpan till.

Så ska det gå till.
 
Frågan är väl vem som gjort mest fel? Den som överträdigt hastighetsbestämmelserna eller de som utförde mätningen inte hade rätt kläder på sig.
Ingen är felfri. Kasta sten i hönshus kallas det..
 
Trafikverket har som krav att om man jobbar vid en väg ska ha varselkläder som ska uppfylla EN 471 klass 3. Jobbar inte så ofta vid väg själv men flera kollegor gör och de är riktigt petiga med sånt men alla använder det. Polisen gör tydligen inte ett jobb med andra ord.

Hur och på vilket sätt sköter dom inte sitt jobb?

Utdrag ur UNIF-P :fakta

Varselplagg
19 § Varseljacka m/04 ska bäras vid arbete på eller invid väg när det finns risk för påkörning av passerande fordon. I de fall det utifrån en riskbedöm- ning kan anses lämpligt får undantag från detta göras. En riskbedömning ska göras vid varje enskilt tillfälle.
20 § Varselväst m/04 ska bäras i yttre tjänst till plagg som saknar fasta re- flexer samt vid händelser som kräver personalinsatser av betydande omfatt- ning, om inte uppdragets art innebär att ett framgångsrikt genomförande där- igenom motverkas. En bedömning ska göras i samband med varje enskilt uppdrag. Västen får bäras vid arbete på väg när risken för påkörning av pas- serande fordon bedöms som låg.
Allmänna råd
Vid ingripande i farlig situation där motparten kan verka mot poli- serna på distans är det viktigt att väga in den risk varselplagg kan ut- göra för bäraren genom sin höga synlighet. Det är avgörande för poli- sernas säkerhet att de bär kläder med låg synlighet vid t.ex. en fram- ryckning till ett objekt där en gärningsman uppehåller sig beväpnad med skjutvapen eller när det är viktigt att bibehålla ett överrasknings- moment för att lyckas med ingripandet. Dock är det viktigt att i risk- bedömningen vid offensiva insatser med vapen väga in att en ökad risk kan uppstå genom att deltagande personal inte snabbt kan identi- fieras som poliser.
21§ Varselplagg får bäras utanpå samtliga plagg som får bäras som ytter- plagg i yttre tjänst. Varselplagg får även bäras till civil klädsel.
22 § Varselplagg behöver inte bäras vid arbete på väg om god synlighet är uppnådd på annat sätt, t.ex. genom mycket goda ljusförhållanden.


Det finns alltså inget krav på att de skall bära väst vid hastighetskontroller. Så man kan inte komma undan genom att åberopa detta. "Jag såg inte polisen, så jag trodde jag kunde blåsa på som vanligt". Då får dom något att skratta åt på fikat.
 
Frågan är väl vem som gjort mest fel? Den som överträdigt hastighetsbestämmelserna eller de som utförde mätningen inte hade rätt kläder på sig.
Ingen är felfri. Kasta sten i hönshus kallas det..

Glashus:tummenupp
 
nu vet jag ej hur det är för poliser men jag som "vanlig arbetare" åker på hyfsat dryga böter om jag inte bär tillräckligt med reflex/varsel klädsel på mig på vägen. känns ju lite halv lustigt om polisen får skita i det då dom står ännu mer oskyddat än oss:va

:edit mannen som hade själva utbildningen arbete på väg som jag gick på för nått år sedan påstod att han hade satt 2 poliser på plats när dom hade stoppad han. då ingen av dem hade varsel/reflex kläder på sig så fick dom heller inte arbeta på vägen så dom fick packa sina saker och åka vidare. huruvida detta är sant eller ej vågar jag ej svara på..
 
Last edited:
:( Tänker kolla detta med platsprotokoll och sikteskontroll sen släpper jag detta (med en liten dos ökat polisförakt):zpy

Tack för feedback och reflektioner :tummenupp
 
nu vet jag ej hur det är för poliser men jag som "vanlig arbetare" åker på hyfsat dryga böter om jag inte bär tillräckligt med reflex/varsel klädsel på mig på vägen. känns ju lite halv lustigt om polisen får skita i det då dom står ännu mer oskyddat än oss:va

Vet ej? Läste du mitt inlägg??

Tja det är ju så det står iallafall lustigt eller ej. Eftersom dom har myndighetsutövning så får dom inte röja sig osv.
 
Ingen som reagerar på torsk?

Alltså, man kan torska på något, men så länge man inte besitter gälar är torsk något heeelt annat.
 
Ett exempel:

Sommaren 2011 hade Polisen en fartkontroll på E4:an norrgående alldeles före avfarten till Arlanda.
Där hade man placerat Polisen med Laserpistolen på en överfart över E4:an.
Alla som körde för fort vinkades in på Arlandaavfarten.
Det omhändertogs ett antal körkort och delades ut många bötesförelägganden.
Detta blev senare under hösten omskrivet/omtalat i media när EN person överklagade sitt bötesföreläggande och hela denna fartkontroll blev ogiltigförklarad, och samtliga bötesföreläggande/indragningar av körkort förklarades också ogiltiga.

VARFÖR?

http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

Det står i RPS anvisningar för hastighetskontroller att den polisman som utför mätningen SKALL stå i anslutning till vägbanan för att mätningen skall vara godkänd, och försedd med varselklädsel för att inte utsätt sig för fara.

Domslut på detta tack. Jag har svårt att tro att en domstol är så jävla dum att de tycker PÅ motorvägen är bättre än ovanför samma vägbana.
Däremot blir vinkeln mot bilarna fel och skulle mycket möjligt kunna leda till ogiltigförklaring.
Dessutom står det inget i den FAP du länkade om varselväst. Bara så du vet.


Bara det faktum att poliserna inte bär Varselkläder ÄR tillräckligt för att hela kontrollen skall bli ogiltigförklarad, förutsatt att någon överklagar.

Domslut på någon sådan händelse också tack.

Att polismannen som utför mätningen SKALL stå i anslutning till vägbanan är tillräcklig anledning för att hela kontrollen skall ogiltigförklaras, förutsatt att någon överklagar.
Sen kommer alla Kontroller som polisen ska göra före och efter en kontroll,
- Kontroll att lasern är kalibrerad
- Kontroll att lasern varit inne för genomgång i rätt tid
- Kontroll att polismannen som ska göra mätningarna har genomgått utbildning/uppföljning i rätt tid
- Platskontroller, uppmätning, provmätning
- Upprättande av Platsprotkoll
- Ifyllande av platsprotokoll avseende uppmätnin av provplatsen, vilken polisman som ska utföra mätningarna
- mm

En person i min bekantskapskrets blev klockad för +29km på 90väg och fick ett bötesföreläggande för detta.
Efter att han begärt först RÅDRUM, och sedan begärt ut en kopia på detta platsprotokoll så kunde han konstantera:
- Polisen hade mätt på honnom vid ett visst klockslag och detta noterades i platsprotokollet med tidsangivelse.
- 15min senare hade samma polisman utfört Kontrollmätningen, som skall utföras innan man startar kontrollen av fordon, och noterat denna tidpunkt i protokollet.
- Därefter hade polisen "ändrat" tiderna så att platsprotokollet skulle "stämma" tidsmässigt.

Ärendet avskrevs direkt av åklagaren, och polisen fick starta en utredning om "förfalskning" av platsprotokollet istället. Hur det avlöpte har jag ingen aning om, men kan nog tro att det avskrevs.

ALLA ska göra rätt!

Här håller jag däremot med. Fråga gärna polisen om platsprotokoll om ni blir stoppade.
Jag säger inte att jag tycker alla poliser ska skita i sina protokoll. Jag säger bara att det blir lite lätt löjligt när man VET att man begått ett brott och sedan försöker slösa skattepengar på att slingra sig ur straffet.
 
Domslut på detta tack. Jag har svårt att tro att en domstol är så jävla dum att de tycker PÅ motorvägen är bättre än ovanför samma vägbana.
Däremot blir vinkeln mot bilarna fel och skulle mycket möjligt kunna leda till ogiltigförklaring.
Dessutom står det inget i den FAP du länkade om varselväst. Bara så du vet.




Domslut på någon sådan händelse också tack.



Här håller jag däremot med. Fråga gärna polisen om platsprotokoll om ni blir stoppade.
Jag säger inte att jag tycker alla poliser ska skita i sina protokoll. Jag säger bara att det blir lite lätt löjligt när man VET att man begått ett brott och sedan försöker slösa skattepengar på att slingra sig ur straffet.

Idén FAP jag visade står det om varselväst :-)
 
Rågången är en gata folk höll 70 på när det var 50, nu är det 30 och körkort kommer ryka i snabb takt :(

Låter som ett perfekt ställe att stå när man behöver fylla sin kvot när man läser din kommentar ovan och det som trådskaparen skrev i sitt första inlägg. Hur kommer det sig att man har satt en gräns på låga 30 km/h? Från 40 km/h dessutom?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top