Torrsump på Hayabusa Turbo? Plus lite andra frågor?

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Hallå,

Jag har en Hayabusa motor i min Dax Rush (kitcar). Och jag funderar lite på några smörjnings problem.

1. Jag har monterat ett torrsumps system ifrån TTS Performance/Pace och använder ju inte längre original olje kyls utgång/ingång, Kan man plugga utgången bara eller behöver man leda den någonstans?

2.Den nya oljekylen kommer ju att sitta mellan torrsumps pumpen och tanken hur är det bäst att styra tempen på oljen? Kommer jag behöva oljekyl? Kan ju tänka mig att oljetanken i alu leder bort en hel del värme.

3.Vevhusventilationen kommer att pluggas, så att det förhoppningsvis blir lite undertryck i vevhuset, är det något speciellt man bör tänka på?

4. Hur fungerar det med olje returen från turbon, jag har hört att dom inte gillar undertryck, olje tanken blir på fel sida också så det bästa kanske blir en returpump eller?

5. Hur blir körbarheten med olika turbokit? Marklund har satt i distansen under cylindrarna, nya kamdrev , m12 bultar till toppen, starkare fjädrar på kopplingen mm.
Men jag har inte köpt turbo/plenum/grenrör tilläggs sprut mm. än.
Så att det lutar väl åt hans kit men, är det någon som har provat något annat? Körbarheten är A och O men jag vill nog ha en 350-400hk.
Är en kkk24 från s60r användbar? Eller är Marklunds kkk26/27 betydligt bättre?
Dom ovanstående aggregaten är väl att föredra framför Mitsubishi varianterna?

6. Jag kommer ju att åka med elektrisk vatten pump då oljepumpen sitter på ordinarie plats, och jag har hört sägas att dom kan vara för effektiva så att flödet blir för stort, och inte hinner ta med sig värmen så att säga. Hur mäter man detta blir ju svårt att mäta på vattentempen?

Tacksam för alla svar!

Hej

Bra motorval!!
Jag hade en busa i min Sidecar förut. Den var försedd med ett egenbyggt torrsumpssystem. Har dock inte använt stressfläkt!

1 Jag vet inte om du kan plugga dessa anslutningar men se nästkommande punkt

2 Ja du kommer att behöva oljekyl. Oljetanken är en väldigt dålig kylare.
Du skrev att det var en TTS/Pace pump! Den är väl 2stegs ? Dessa pumpar använder jag numera och de skapar bra undertryck, men baksidan med det är åxå att man genererar mycket extra värme till oljan.
Tipset är att montera en stor oljekylare på anslutningarna nämnda i punkt 1
och att sätta en liten oljekylare mellan pumpen och tanken. Den senare hjälper oljan att inte ha lika mycket bubblor i sig när den kommer till tanken.
Om du nu kommer att fisåka med bilen så oljan inte blir varm nog så monterar du en termostat vid stora kylaren.

3 Nu när jag har börjat med flerstegspump så har jag en flödesreglerventil inkopplad på ventilationen, så det går att reglera, men den är till 99% stängd så det går lika bra heltät.

4 vet ej

5 vet ej

6 Jag använder åxå en elpump och den flödar 15l/min med 0.2bar mottryck
Om din pump inte flödar mer än 22-24L/min i ditt system så behöver du inte oroa dig.

MVH
Johan

Last edited:
Tommie Ibert skrev:
Hallå,

Jag har en Hayabusa motor i min Dax Rush (kitcar). Och jag funderar lite på några smörjnings problem.

1. Jag har monterat ett torrsumps system ifrån TTS Performance/Pace och använder ju inte längre original olje kyls utgång/ingång, Kan man plugga utgången bara eller behöver man leda den någonstans?

2.Den nya oljekylen kommer ju att sitta mellan torrsumps pumpen och tanken hur är det bäst att styra tempen på oljen? Kommer jag behöva oljekyl? Kan ju tänka mig att oljetanken i alu leder bort en hel del värme.

3.Vevhusventilationen kommer att pluggas, så att det förhoppningsvis blir lite undertryck i vevhuset, är det något speciellt man bör tänka på?

4. Hur fungerar det med olje returen från turbon, jag har hört att dom inte gillar undertryck, olje tanken blir på fel sida också så det bästa kanske blir en returpump eller?

5. Hur blir körbarheten med olika turbokit? Marklund har satt i distansen under cylindrarna, nya kamdrev , m12 bultar till toppen, starkare fjädrar på kopplingen mm.
Men jag har inte köpt turbo/plenum/grenrör tilläggs sprut mm. än.
Så att det lutar väl åt hans kit men, är det någon som har provat något annat? Körbarheten är A och O men jag vill nog ha en 350-400hk.
Är en kkk24 från s60r användbar? Eller är Marklunds kkk26/27 betydligt bättre?
Dom ovanstående aggregaten är väl att föredra framför Mitsubishi varianterna?

6. Jag kommer ju att åka med elektrisk vatten pump då oljepumpen sitter på ordinarie plats, och jag har hört sägas att dom kan vara för effektiva så att flödet blir för stort, och inte hinner ta med sig värmen så att säga. Hur mäter man detta blir ju svårt att mäta på vattentempen?

Tacksam för alla svar!

Returen löser du genom att ha en avluftningstank som du låter returen rinna ner i som du sedan evakuerar med det undertryck som du säger att du får i vevhuset, räcker inte undertrycket för att suga ur avluftningstanken
så är vevaxeldriven returpump det som gäller

Tricket är att man luftar av mellantanken och på så sätt inte utsätter turbon
för undertryck

Med det effektkravet du sätter så är nog kkk k26/27an det du är ute efter
jag kan ordna både turbo å grenrör och andra delar med om du är intreserad

Peter

Andersson Turbosystems

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...