Tommie Ibert
Ny medlem
Hallå,
Jag har en Hayabusa motor i min Dax Rush (kitcar). Och jag funderar lite på några smörjnings problem.
1. Jag har monterat ett torrsumps system ifrån TTS Performance/Pace och använder ju inte längre original olje kyls utgång/ingång, Kan man plugga utgången bara eller behöver man leda den någonstans?
2.Den nya oljekylen kommer ju att sitta mellan torrsumps pumpen och tanken hur är det bäst att styra tempen på oljen? Kommer jag behöva oljekyl? Kan ju tänka mig att oljetanken i alu leder bort en hel del värme.
3.Vevhusventilationen kommer att pluggas, så att det förhoppningsvis blir lite undertryck i vevhuset, är det något speciellt man bör tänka på?
4. Hur fungerar det med olje returen från turbon, jag har hört att dom inte gillar undertryck, olje tanken blir på fel sida också så det bästa kanske blir en returpump eller?
5. Hur blir körbarheten med olika turbokit? Marklund har satt i distansen under cylindrarna, nya kamdrev , m12 bultar till toppen, starkare fjädrar på kopplingen mm.
Men jag har inte köpt turbo/plenum/grenrör tilläggs sprut mm. än.
Så att det lutar väl åt hans kit men, är det någon som har provat något annat? Körbarheten är A och O men jag vill nog ha en 350-400hk.
Är en kkk24 från s60r användbar? Eller är Marklunds kkk26/27 betydligt bättre?
Dom ovanstående aggregaten är väl att föredra framför Mitsubishi varianterna?
6. Jag kommer ju att åka med elektrisk vatten pump då oljepumpen sitter på ordinarie plats, och jag har hört sägas att dom kan vara för effektiva så att flödet blir för stort, och inte hinner ta med sig värmen så att säga. Hur mäter man detta blir ju svårt att mäta på vattentempen?
Tacksam för alla svar!
Jag har en Hayabusa motor i min Dax Rush (kitcar). Och jag funderar lite på några smörjnings problem.
1. Jag har monterat ett torrsumps system ifrån TTS Performance/Pace och använder ju inte längre original olje kyls utgång/ingång, Kan man plugga utgången bara eller behöver man leda den någonstans?
2.Den nya oljekylen kommer ju att sitta mellan torrsumps pumpen och tanken hur är det bäst att styra tempen på oljen? Kommer jag behöva oljekyl? Kan ju tänka mig att oljetanken i alu leder bort en hel del värme.
3.Vevhusventilationen kommer att pluggas, så att det förhoppningsvis blir lite undertryck i vevhuset, är det något speciellt man bör tänka på?
4. Hur fungerar det med olje returen från turbon, jag har hört att dom inte gillar undertryck, olje tanken blir på fel sida också så det bästa kanske blir en returpump eller?
5. Hur blir körbarheten med olika turbokit? Marklund har satt i distansen under cylindrarna, nya kamdrev , m12 bultar till toppen, starkare fjädrar på kopplingen mm.
Men jag har inte köpt turbo/plenum/grenrör tilläggs sprut mm. än.
Så att det lutar väl åt hans kit men, är det någon som har provat något annat? Körbarheten är A och O men jag vill nog ha en 350-400hk.
Är en kkk24 från s60r användbar? Eller är Marklunds kkk26/27 betydligt bättre?
Dom ovanstående aggregaten är väl att föredra framför Mitsubishi varianterna?
6. Jag kommer ju att åka med elektrisk vatten pump då oljepumpen sitter på ordinarie plats, och jag har hört sägas att dom kan vara för effektiva så att flödet blir för stort, och inte hinner ta med sig värmen så att säga. Hur mäter man detta blir ju svårt att mäta på vattentempen?
Tacksam för alla svar!