Torrsump + oljefråga

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Nån som vill förklara hur en sådan funkar?
Jag har förstått att XR600 har en dylik (olja i ramen + i motorn)
Det ska tydligen alltid finnas oljetryck oberoende av vinkel på hojen.
Jag tycker det verkar konstigt då jag rasat två XR motorer, och har skyllt det på allt bakslangsåkande.

Vad kan haverierna bero på om inte slangningarna?
Har tänkt på att oljan kan ha blivit överhettad när jag stått i kö och förlorat de smörjande egenskaperna?
Kan jag ha tankat i fel olja? Det ska väl inte ha så stor betydelse på slitaget, bara det är motorolja!?
nån annan teori?

En torrsumpare har dubbla oljepumpar, en mindre som pumpar olja från oljetanken till smörjställena i motorn o en större som pumpar olja från botten på vevhuset o tillbaka till tanken.

Om oljan samlas bak i motorn (pga bakhjulsåka) istf att pumpas tillbaka till tanken så kan ju tanken bli tom efter ett (ganska kort) tag och då blir det ingen olja som pumpas ut i motorn. I 1a hand borde toppen få sämre smörjning. I vevhuset/lådan borde det skvimpa runt rätt bra av sig själv. Man skulle oxå kunna tänka sig att viss olja blir kvar i tankens/ramens bakre övre del o därför inte kan pumpas till motorn. Tappningen sitter ju längst ner i främre ramröret.

Det där ar bara en teori iofs, men så funkar det m torrsump och jag kan inte minnas att XR har nåt oljeupptag bak i motorn. Inte heller vet jag vad oljenivån blir med bakåtlutad motor o all olja där.
/u

ulf_lundin skrev:
... I vevhuset/lådan borde det skvimpa runt rätt bra av sig själv. ...
Ulf, du vet det här men eftersom det finns fler som läser så kommer jag med ett litet förtydligande:
Lådan smörjs säkert tillräckligt under rätt lång tid av skvimpet men knappast veven. Den smörjs ju av olja (under tryck) i kanalerna, inte av det som stänker.

Intressant läsning!
Men jag trodde bara XR hade en oljepump? nån som är insatt på just XR motorn?
Så trots torrsump så kan motorn gå torrt alltså? Vad är fördelen med torrsump över huvudtaget då?

-PLM- skrev:
... Så trots torrsump så kan motorn gå torrt alltså? Vad är fördelen med torrsump över huvudtaget då?
Ej insatt specifikt på XR. Vad är XR? :D

Torrsump:
Ger möjlighet att ha större kylyta utan att ha oljekyl (liten fördel)
Ger möjlighet att ha lägre oljetråg = lägre tyngdpunkt (stor fördel på vissa bilar) och/eller större markfrigång (stor fördel på vissa bilar, kanske därför Honda har valt t-sump på XR?)
Ger säkrare oljeförsörjning vid sidokrafter (stor fördel på vissa bilar) eftersom oljebehållaren kan konstrueras smalt och högt

Honda hade torrsump redan på 70-talet på 750 Four.

-PLM- skrev:
Intressant läsning!
Men jag trodde bara XR hade en oljepump?

Den har två pumpar, men de sitter på samma axel. Se bild.

Jag har en löjligt hög oljeförbrukning på min XR. Jag har henat cyllen, nya ringar och nya ventiltätningar. Ändå drar den ungefär lika mycket olja som min 500:a... Hur som helst, kan detta bero på att pumpen som ska pumpa upp i ramen inte funkar som den ska? Dvs att nivån i motorn blir för hög?

Lite spam i tråden, men det är ju lite relaterat iaf... :rolleyes:

/J

Bifogat

• (E__08__)_OIL_PUMP_small[1].gif
    (E__08__)_OIL_PUMP_small[1].gif
    9.7 KB · Visningar: 257
Honda XR 600-veven o staken är kul/rull/nållagrad (rätt säker) så stänksmörjning räcker gott. Som för dom flesta stånkor. Tror f.ö. inte det finns några oljekanaler i veven alls.

2 oljepumpar; jovisst, men dom sitter hopbyggda i samma hus. O visst kan man kalla det en (dubbel) pump, men det är funktionellt 2 st. Returpumpen har 8 mm bred rotor o ut-till-motorpumpen 6 mm. Kapacitet 10 resp 7.5 l/min v 5300 v/min.

Fast XRen är inte nån äkta torrsumpare, oljetanken i ramen rymmer inte all olja (2 l), utan ca hälften ska dväljas i vevhuset. Vad det verkar.

Fast inget av det ändrar resonemanget om risk f tji smörjning vid bakhjulsåka.
/u

ulf_lundin skrev:
Honda XR 600-veven o staken är kul/rull/nållagrad (rätt säker) ...
Ok, trodde det var glidlagrat.
Trodde faktiskt att Suz 80-87 var de sista hojarna med rullagrad vev.

Robban_C skrev:
Ok, trodde det var glidlagrat.
Trodde faktiskt att Suz 80-87 var de sista hojarna med rullagrad vev.

Frågan jag ställt ett par gånger är istället: Finns det någon (någorlunda vanlig) stamp som inte har rullningslager i vevpartiet ? Hittills är det ingen som kommit med några förslag, kanske napp här ?

Tillbaka till torrsumpen på offroad. Den ger helt riktigt mindre bygghöjd på motorn vilket är bra om man inte vill ha en väldigt hög hoj. Riktigt gamla Honda XL (och kanske nån tidig XR?) hade våtsump men då snålade dom så mycket på sumpstorleken att rekomendationen var att alltid ha oljan på max-märket :kocko

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...