Torr/våtkoppling, skillnad?

Mycket att ta hänsyn till uppenbarligen. Oj, oj, oj... Hur ska man lära sig allt? :huvet
Men en 30 mm slavcylinder borde göra susen då. Eventuellt med extra kopplingsvätska.

Du kan inte kompensera en för stor slavcylinder med extra vätska, slaven och pumpen skall vara fyllda, i teorin räcker detta, koppen på styret utgör endast en funktion att kompensera när beläggen slits och kolvarna i oken flyttas längre o längre ut i oket. Man kan med andra ord ha en mm vätska i koppen eller ett helt oljefat på styret, funktionen är ändå densamma.:tummenupp
 
Du kan inte kompensera en för stor slavcylinder med extra vätska, slaven och pumpen skall vara fyllda, i teorin räcker detta, koppen på styret utgör endast en funktion att kompensera när beläggen slits och kolvarna i oken flyttas längre o längre ut i oket. Man kan med andra ord ha en mm vätska i koppen eller ett helt oljefat på styret, funktionen är ändå densamma.:tummenupp
Men nu snackar du bromsar.
 
Volymen med en eftermarknadsslav är marginell, kanske 2 cc.

Kan räcka för att få dålig urkoppling.:(
Men visst kan det vara så att man har lite överkapacitet på pumpen så att man klara det, vad jag ville komma till var att man inte ska tro att man bara kan pyttsa i mer vätska och sen blir det bra, man har vissa naturlagar att hålla sig till där.:tummenupp
 
Last edited:
Med de eftermarknadsslavar som finns i olika märken (mpl, oberon, evoluzione mm) räcker slaget i huvudcylindern till alldeles utmärkt.

En stor fläskig motor behöver ordentligt med endera area på lameller eller kaft på fjädrar för att inte slira. Därför är kopplingsmanövrering på sådana raketer klart kännbara..
 
Det är ju även skillnad på hur stort vridmoment som koppling ska överföra. Inte konstigt om en Ducati med mycket vridmoment har mycket trögare koppling än en ER-6. Vridmomentet som ska överföras påverkar ju trögheten i kopplingen mycket mer än om koppling är torr, våt, vajer eller hydralisk.
 
Med de eftermarknadsslavar som finns i olika märken (mpl, oberon, evoluzione mm) räcker slaget i huvudcylindern till alldeles utmärkt.

En stor fläskig motor behöver ordentligt med endera area på lameller eller kaft på fjädrar för att inte slira. Därför är kopplingsmanövrering på sådana raketer klart kännbara..

Instämmer såg på webben att Streetfightern har ett vridmoment på 115Nm, ER-6 64Nm
Med samma koppling blir det 80 % hårdare fjädrar i streetfightern.
Ligger man på gymmet och kör 64kg i bänkpress så märker många skillnaden med 80% mer på stången, 115kg på stången.
Det finns mycket som spelar roll för hur hård kopplingen måste vara, tex utväxlingen mellan motor och koppling men generellt sätt, större vridmoment innebär med samma konstruktion hårdare kopplingfjädrar. Och jobbigare dra in kopplingen.

Är det så att kopplingen blivit svårare att dra på streetfightern än när du köpte hojen så är det en annan sak, kanske skador, jack på kopplingskorgen som gör att lamellerna fastnar?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top